عکاسی از رنگین کمان

عکاسی از رنگین کمان

در این مقاله از نمایندگی نیکون قصد داریم در رابطه با عکاسی از رنگین کمان برای ما اطلاعاتی به اشتراک بگذاریم.رنگین کمان در طبیعت بسیار اتفاق جذاب و نادری است. چون سلسله اتفاقاتی باید صورت پذیرد تا این پدیده به وجود بیاید. اول اینکه، باید رطوبت در آسمان وجود داشته باشد، در نتیجه یک روز بارانی یا یک طوفان سریع اولین پیش‌ نیاز است. دوم اینکه، خورشید باید در افق در زاویه کم‌ تر، حدود ۴۲ درجه نسبت به بیننده قرار گیرد. در گام بعدی ، قسمتی از آسمان که خورشید در آن قرار دارد باید از ابرها و موانع پاک باشد ، در حالی که بخشی از آسمان که رنگین کمان در آن ظاهر می شود باید باران / رطوبت مداوم داشته باشد.

زمانی که همه این شرایط برآورده شود ، پرتوهای خورشید قطرات آب موجود در آسمان را خنثی کرده و منعکس می کند و این توهم نوری را ایجاد می کند که از آن به عنوان “رنگین کمان” یاد می کنیم. ما در این مقاله قصد داریم نحوه عکاسی از این پدیده زیبا در طبیعت را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه شوید.

عکاسی از رنگین کمان

رنگین‌ کمان های متنوع

اگر چه همه رنگین‌ کمان ها به طور مشابه شکل می‌گیرند و نباید به انواع مختلفی طبقه‌ بندی شوند، آن‌ ها می‌ توانند در شرایط مختلفی ایجاد شوند و می‌ توانند تا حدی یا کامل ظاهر شوند. برای مثال، رنگین‌ کمان می‌ تواند با اشعه‌ های خورشید مستقیم، یا اشع ه‌های خورشید که بر روی سطح ماه منعکس می‌ شود، ظاهر شود. این پدیده به عنوان یک “Moonbow“ شناخته می‌ شود، چنین پدیده‌ ای می‌ تواند واقعا شگفت‌ انگیز باشد تا بر روی دوربین شما ثبت شود.

شرایط آب و هوا

رنگین‌ کمان طبیعی فقط زمانی رخ می‌ دهد که رطوبت در جو وجود دارد و خورشید یا ماه در زاویه ۴۲ درجه نسبت به دوربین قرار دارند. این بدان معناست که وقتی یک روز عمدتا ابری همراه با رعد و برق وجود دارد ، شما باید راهی شوید تا باران بیابید! به دنبال آن روزهایی باشید که بخشی از آسمان پاک است و بخشی از آسمان پوشیده از ابرهای تاریک است.

این مقاله را بخوانید
معرفی بهترین خیمه های نور

تجهیزات

عکاسی در باران چیزی نیست که بتوان به سادگی در آن کار انجام داد. برخی از دوربین ها ویژگی مقاومت در برابر شرایط جوی را ندارند. از این رو باید امکانات لازم را با خود به همراه داشته باشید.گاهی یک چتر برای عکاسی لازم است.اما اگر نیاز دارید از هر دو دست خود استفاده نمایید، استفاده از روپوش های مخصوص عکاسی توصیه می شود.

عکاسی از رنگین کمانلنز ها

رنگین کمان های کامل و پهن می توانند فضای وسیعی از صحنه را به خود اختصاص دهند. در نتیجه پیشنهاد می کنم لنزهایی با زاویه دید عریض داشته باشید. که بتواند کل رنگین کمان را ضبط کند.
لنز ۲۴ میلی متر روی یک دوربین فول فریم مثل دوربین دوربین نیکون Z6 II  که می تواند یک رنگین کمان کامل را ضبط کند. این دوربین به دلیل پردازشگر EXPEED 6 که به آن اضافه شده و می‌تواند با سرعت فوق‌العاده ۱۴ فریم بر ثانیه عکاسی کند.

تنظیم دوربین

دوربین نیکون خود را بر حالت تقدم دیافراگم (Aperture Priority) قرار دهید و از محدوده‌ی دیافراگم باز همچون f4 استفاده کنید. به این صورت پس زمینه و مقداری از آب محو می‌شوند. از ایزو‌ی ۴۰۰ در تابش مستقیم نور خورشید استفاده نمایید و همچنین سرعت شاتر را نیز افزایش دهید تا بتوانید تصویر ثابتی از حرکت قطرات آب را ثبت نمایید. (ما در عکسها از سرعت شاتر ۲۰۰۰/۱ استفاده کرده‌ایم).

عکسبرداری بر یک پس زمینه‌ی تیره موجب می‌شود که نورسنج دوربین افکت رنگین کمان را بیش از حد روشن سازد، بنابراین با استفاده از دکمه‌ی جبران نوردهی – Exposure Compensation در دوربین DSLR خود نوردهی افراطی را تنظیم نمایید.

این مقاله را بخوانید
نرم افزار های ویرایش عکس در عکاسی

ترکیب

ترکیب‌ بندی در زمان ثبت رنگین‌ کمان مهم است. اگر یک رنگین‌کمان کامل را ببینید، آیا می‌توانید به سرعت یک سوژه جالب را پیدا کنید که بتوانید در مرکز رنگین‌کمان جای دهید. یک درخت تنها، یک ساختمان کوچک یا یک قله زیبا از یک کوه می‌تواند همه عالی برای ترکیب‌بندی باشد. گاهی اوقات پایین آوردن کم و عکاسی از گل‌ها و گل‌های وحشی نیز می‌تواند کارساز باشد. قوانین ترکیب‌بندی معمولی را نیز فراموش نکنید با استفاده از قانون یک سوم، خطوط هدایتگر و غیره می‌تواند صحنه را متعادل و جالب‌تر جلوه دهد.