عکاسی از اجسام بی جان

عکاسی از اجسام بی جان

ایده ی خلق یک تصویر از جسم بی جان یا به عبارتی عکاسی از اجسام بی جان ، برای بسیاری از عکاسان خسته کنندست.سؤال اول نمایندگی نیکون این است که تعریف عکاسی از اجسام بی جان چیست؟ این سبک از عکاسی تعریف مشابه ای با نقاشی از طبیعت بی‌جان دارد و سوژه آن می‌تواند غذا ، گل ، سنگ و دیگر اشیا باشد. عکاسی رومیزی هم همان‌ گونه که از نامش پیداست شیوه‌ای از عکاسی از سوژه‌های قرارگرفته روی یک میز است. عکاسی از غذا و محصولات کوچک از موارد اصلی عکاسی رومیزی است.

تجهیزات موردنیاز

  • هر نوع دوربین! قطعاً دوربینی از نوع دیجیتال راه‌حل ساده‌تری برای ثبت عکس است اما استفاده از دوربین آنالوگ نیز بلامانع است.
  • چند سطح متفاوت برای ایجاد پس‌زمینه‌ای خلاقانه و زیبا نیاز خواهید داشت.
  • رفلکتور کوچک برای بازتاباندن نور . البته از مقوای سفید یا فویل نیز می‌توان برای این کار استفاده کرد.
  • سوژه اصلی و لوازمی برای آراستن صحنه که می‌توانید در گوشه و کنار خانه آن‌ها را بیابید.

عکاسی از اجسام بی جان

احتمال دارد یک عکاس حرفه‌ای برای ثبت یک عکس حرفه‌ای طبیعت بی‌جان نیاز به ابزار و تجهیزاتی بسیار گران‌ قیمت در استودیوی تخصصی خود داشته باشد. اما شما به‌ عنوان یک تازه کار می‌توانید با دوربینی که به آن دسترسی دارید و از طریق راه‌ حل‌های جایگزین و همچنین خلاقیت خود در گوشه‌ای از سالن پذیرایی منزل خود به نتیجه موردنظرتان برسید.

ترکیب بندی

در بیشتر سبک های عکاسی، شما با صحنه ای که پیدا می کنید سر و کار دارید. شاید یکی از بهترین چیزها در مورد عکاسی اجسام بی جان این است که شما بر آن کنترل کامل دارید. شما سوژه ها، چیدمان، و پس زمینه را انتخاب می کنید. در این شاخه عکاسی شما نگران از دست دادن لحظه نیستید. در نتیجه می توانید وقت بگذارید و مفاهیم ترکیب بندی مانند قانون یک سوم، قانون اعداد فرد، خطوط هدایتگر، فضای منفی، انتخاب پس زمینه، عمق میدان و … را یاد بگیرید.

این مقاله را بخوانید
انتخاب تور عکاسی

شما چیدمان صحنه را تنظیم می کنید و کنترل کامل کار را در دست دارید. تعداد کمی از ژانرهای دیگر عکاسی چنین مزیتی را ارائه می کنند.

نورپردازی

یکی دیگر از مواردی که در عکاسی اجسام بی جان روی آن کنترل دارید، نورپردازی است. شما تصمیم می گیرید چه نوع، و چه تعداد منبع نور وجود داشته باشد و اینکه نورپردازی سخت یا نرم باشد. ممکن است یک نورپردازی رنگی با استفاده از ژل (طلق رنگی)، ظاهری که می خواهید را به شما بدهد؟شما چطور از نور برای هدایت نگاه بیننده به جایی که می خواهید، استفاده می کنید؟ عکاسی از اجسام بی جان در خانه به شما اجازه می دهد تا خودتان مسئول چیدمان و نورپردازی .

عکاسی از اجسام بی جان

همانطوری که شما تصاویر اجسام بی جان را خلق میکنید، شما به کاربردن روشی که نور بر منظره تاثیر میگذارد را می آموزید.

هنگامی که نوبت به رنگ میرسد، هنرمندان و عکاسان با تجربه میدانند که برای هر تصویر، باید جعبه ی رنگ بوجود اورند.به این معنا که انها میدانند که اگر بیشتر گل ها در یک گلدان با سایه های خفیف و نرم باشند، بعد از ان، هر گل یا شیئی که به صحنه اضافه میکنند باید دارای سایه خفیف باشد.
البته، شما میتوانید لکه های روشن به ان بیفزایید یا با رنگ های متضاد ان کار کنید تا حالتی را بیان کنید.اما به طور خلاصه، چسباندن ان به رنگ های تیره تر، در درک و بکارگیری تغییرات دقیق بین سایه ها کمک میکند.

انتخاب پس زمینه

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که هیچ چیزی حواس بیننده را از سوژه‌های شما پرت نمی‌کند، می‌توانید از یک پارچه یا مقوای سفید برای پس زمینه استفاده کنید. ولی اگر می‌خواهید کمی متفاوت تر باشید، انتخاب‌های زیادی در اختیار شما قرار دارد.

این مقاله را بخوانید
دوربین مدیوم فرمت چیست؟