تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی

 تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی

 تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی چگونه است؟ تعادل یکی از تکنیک‌های ترکیب بندی است که اجزای تصویر را به گونه‌ای کنار هم قرار می‌دهد که وزن بصری اشیاء برابر باشد. زمانی  که اجزای مختلف یک عکس به یک اندازه توجه بیننده را جلب کند، شما به تعادل دست یافته‌اید. در این مطلب از نمایندگی نیکون برای شناخت و به کارگیری بیشتر تعادل به شما کمک خواهیم کرد.با ما همراه باشید.

تعادل

یکی از زیرشاخه‌های ترکیب‌ بندی تعادل است. یعنی اجزای تصویر را به گونه ای باید کنار یکدیگر قرار دهید که وزن بصری اشیاء در همه‌ جای عکس برابر باشد. زمانی‌ که همه ی اجزای یک عکس به یک اندازه توجه بیننده را جلب کند یعنی شما توانسته‌اید تعادل را در تصویر رعایت کنید.

 تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسیاگر بدانید اینکه چگونه اشیا داخل عکس را متعادل کنید، دانشی است که باید یاد بگیرید. مشکل عکس‌های غیرمتعادل این است که نگاه کردن به آن‌ها خسته‌کننده است و می‌توانند به سرعت بیننده را خسته کنند.

ایجاد تعادل

در ایجاد تعادل در عکس عوامل مختلفی نقش دارند؛ تعادل عناصر در عکاسی زمانی مهم خواهد شد که به قاب‌ بندی تصاویر خودتان فکر کنید. اگر در مورد قانون یک سوم اطلاعاتی داشته باشید، می‌دانید که قرار دادن سوژه در نقطه‌ای به جز مرکز تصویر چطور موجب پویا شدن تصویر می‌شود. عوامل این امر این است که عدم تقارن باعث می‌شود یک تصویر به خاطر تنش بصری که دارد برای بیننده لذت‌بخش‌تر باشد.

تنها مشکل قانون یک سوم این است که این قانون می‌تواند فضای خالی زیادی در عکس شما به جای بگذارد و باعث شود بیننده احساس کند صحنه خالی است. در برخی لحظات این تکنیک ممکن است خیلی اثرگذار باشد اما در غیر این صورت باید سعی کنید وزن بصری سوژه را با قرار دادن اشیاء دیگر در فضای خالی تصویر، متعادل کنید.

این مقاله را بخوانید
ابزار ضروری برای عکاسی در سفر

ترکیب بند متقارن

به‌ گونه ای ساده یعنی قرار دادن سوژه در مرکز تصویر که راحت ترین ترکیب‌ بندی عکاسی است. ترکیب‌ بندی متقارن می‌تواند در قاب‌های عمودی، افقی، و مربعی باشد و سوژه نیز می‌تواند هر چیزی باشد. ترکیب‌ بندی متقارن با وجود سادگی اگر به درستی استفاده شود، نشان دهنده دیدگاه هنری و حرفه‌ای شما هم خواهد بود عکس‌های متقارن از نظم و تعادل خاصی برخوردارند.

 تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسیاگر بلد نباشید، استفاده از تقارن در عکس‌های پرتره و بعضی سوژه‌ها ممکن است بدترین انتخاب باشد اما در عکاسی بازتاب مناظر در آب بسیار جذاب است. برای گرفتن عکس متقارن باید کاملاً مقابل و وسط سوژه قرار بگیرید و تناسب قرارگیری سوژه در چپ و راست و یا بالا و پایین کادر را حفظ کنید.

تعادل غیررسمی

تعادل غیررسمی یکی از مدل‌های کمتر مشخص تعادل در ترکیب بندی عکاسی است و به توجه بیشتری نیاز دارد. صحبت کردن به روش خاص در مورد این تکنیک سخت است زیرا می‌توانید به روش‌های متفاوتی به آن دست پیدا کنید. به زبان ساده تعادل غیر رسمی در ترکیب بندی عکاسی هنگامی رخ می‌دهد که عناصر غیرمشابه، یکدیگر را متعادل می‌کنند. در این نوع تعادل اندازه عناصر تصویر خیلی مهم نیست اما اغلب توصیه می‌شود عنصر بزرگ‌تر با عنصر یا عناصر کوچک‌تر متعادل شوند تا ترکیب بندی بهتری داشته باشید.

قانون نسبت طلایی

از دیگر عواملی که از قوانین ترکیب‌ بندی قانون نسبت طلایی است که در اکثر آثار نقاشان دوره رنسانس مشهود است. نسبت طلایی از فرمول‌های پیچیده ریاضی خلق شده و به تناسبات فیبوناچی معروف است. همچنین نام‌های دیگری مانند ترکیب‌بندی حلزونی در عکاسی، منحنی طلایی یا شبکه‌های فی معروف است. بعضی از دوربین‌ها این منحنی طلایی راهنما را در اختیارتان قرار می‌دهند. با قرار دادن سوژه در انتهای پیچ این منحنی می‌توانید از قانون نسبت طلایی برای ترکیب‌ بندی مناسب خود استفاده کنید.

این مقاله را بخوانید
پرینتر سلفی