جهت‌ های مختلف نور در عکاسی

جهت‌ های مختلف نور در عکاسی

در این مقاله از نمایندگی نیکون قصد داریم در رابطه با جهت‌ های مختلف نور در عکاسی اطلاعاتی را برای شما به اشتراک بگذاریم. نور ویژگی های مختلفی دارد، و با درک تفاوت آنها و استفاده از آنها به سلیقه خود، شما می‌تواند تصاویر بهتر و پیشرفته تری با جهت نور در عکاسی ایجاد کنید.

نورپردازی از جلو

نورپردازی از روبه رو به نوری گفته می‌شود که به طور مستقیم از جلوی سوژه شما قرار می‌گیرد منبع نور باید در پشت شما و دوربین نیکونی که عکاسی میکنید قرار بگیرد. موقعیت احتمالی اول وقتی سوژه شما با منبع نور رو به رو است(به عنوان مثال چهره در مقابل خورشید یا تنظیمات نور قرار می‌گیرد.) احتمال دیگر با نور منعکس شده است. به منظور اینکه سوژه در سایه ایستاده باشد، اما در مقابل او دیواری آفتابی روشن قرار داشت که نور خورشید را مستقیم بر صورتش منعکس می کرد.

مزایا و معایب

  • مزایا:  نورپردازی جلو اغلب چهره سوژه شما را بدون سایه روشن می کند. ظاهری زیبا و متعادل ایجاد می کند، به همین خاطر این مجموعه در شاخه‌های مد و زیبایی بسیار محبوب است.
  • معایب: نبود سایه باعث کمبود عمق و درام خواهد شد.

جهت‌ های مختلف نور در عکاسینورپردازی ۴۵ درجه

همان طور که میبینید و از نامش پیداست، این به وضعیتی اطلاق می شود که نور از زاویه ۴۵ درجه از بینی سوژه شما ناشی می شود. این نورپردازی در عکاسی پرتره بسیار محبوب و پرطرفدار است، که برخی اوقات به آن نورپردازی رامبراند گفته می شود. با برخورداری از تابش نور خورشید از طلوع خورشید یا غروب خورشید، یا با قرار دادن سوژه در زاویه ۴۵ درجه به یک پنجره، می توان به سادگی به آن دسترسی پیدا کرد.

این مقاله را بخوانید
تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی

مزایا و معایب

  • مزایا: در این نورپردازی متوجه خواهید شد که چگونه نور صورت شما را به تدریج روشن می کند. ایجاد سایه تدریجی، در شکل هنری دو بعدی ما، سایه‌ها معمولاً به شکل عمیق و  توده‌ای هستند. به همین دلیل است که این مجموعه از نظر بیشتر بینندگان بسیار جذاب است.
  • معایب: اثر چشمگیر سایه‌ها در قسمت‌هایی از چهره سوژه ممکن است برای داستان تصویری شما مناسب نباشد.

نورپردازی ۹۰ درجه

همانطور که از نام آن پیداست، این به وضعیتی اشاره دارد که جهت نور در عکاسی از زاویه ۹۰ درجه از بینی سوژه شما گرفته می شود. می توان با تابش نور جانبی از طلوع خورشید یا غروب خورشید یا قرار دادن سوژه خود در زاویه ۹۰ درجه به یک پنجره، دست یافتنی باشد.

نور پس زمینه

این به گونه ای عکاسی مربوط می شود که جهت نور در عکاسی از پشت موضوع شما و در مقابل شما قرار می گیرد.

جهت‌ های مختلف نور در عکاسیمزایا و معایب

مزایا: نور پس زمینه باعث ایجاد‌ هایلایت در خطوط موضوع شما می شود و برخلاف روشنایی جلو، این حس عمق ایجاد می کند و جدایی واضحی بین سوژه و پس زمینه ایجاد می کند. مگر در مواردی که منبع نور بسیار کم نور باشد و کاملاً تحت تأثیر بدن سوژه شما قرار نگیرد، کار با نور پس زمینه شما را مجبور به ایجاد عکس می کند، زیرا این امر قرار گرفتن در معرض نور را کمی دشوارتر می کند. در اینجاست که امکان جابجایی از حالت خودکار دروبین کارآمد است. اگرچه بیان بیش از حد می تواند برای ایجاد پس زمینه سوخته یا ایجاد لنز فلر مفید باشد، قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد معمولاً منجر به یک عکس ضد نور زیبا خواهد شد (مانند بالا)

این مقاله را بخوانید
آشنایی با اصطلاحات عکاسی با فلش

معیاب: همانطور که گفته شد، این یکی مقابله با آن کمی دشوار تر است و بیشتر به خاموش کردن حالت اتوماتیک دوربین شما نیاز دارد، اما باز هم فرصتی عالی برای برخی از عکاسان خلاق است.

نرم کردن نورهای سخت

برای نرم کردن نورهای سخت می توان از روش هایی استفاده کرد. مثلا از طریق بازتاب نور از یک سطح بزرگتر یا با استفاده از یک پخش کننده (دیفیوزر) می توان نور را نرم تر نمود. روزهای ابری که خورشید در پشت ابر است و نور آن پس از عبور از لایه ابرها به زمین می تابد، نمونه ای از نور نرم در فضای بیرون می باشد. در محیط استودیویی نیز برخی ابزارهای نورپردازی همچون سافت باکس (Soft box) ، چتر یا دیفیوزر برای ایجاد نور نرم بکار می روند.