تنظیمات اولیه دوربین حرفه ای پس از خرید

بعد از خرید دوربین عکاسی جدیدتان نگران نباشید ماامروز راه ها و روش هایی یاد می دهیم تا به شما کمک کنیم که برای انجام تنظیمات اولیه دوربین حرفه ای پس از خرید چه کاری انجام دهید تا بلافاصله بتوانید از دوربین جدید خودتان استفاده کنید.

۱- شارژ کردن باتری

نخستین کاری که باید انجام دهید این است که باتری دوربین خودتان را یکبار به صورت کامل شارژ کنید. برای این کار اغلب باید باتری را داخل شارژری که به همراه دوربین عکاسی ارائه می‌شود قرار دهید ولی بعضی از دوربین‌ها نیز می‌توانند توسط پورت USB که کنار آن‌ها قرار دارد شارژ شوند. برای اطلاع از اینکه چطور این کار را به درستی انجام دهید، به دفترچه راهنمای دوربین خودتان مراجعه کنید.

این کار ممکن است چند ساعت وقت ببرد و احتمالا نشانگرهایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها پس از شارژ باتری متوجه این موضوع خواهید شد. برای مثال ممکن است چراغ چشمک زن روی شارژر به صورت ثابت روشن بماند و یا خاموش شود. پس از تمام شدن این مرحله، می‌توانید باتری را از داخل شارژر بیرون بیاورید و آن را داخل دوربین قرار دهید و یا اگر از کابل USB استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را از دوربین جدا کنید.

تنظیمات اولیه دوربین حرفه ای پس از خرید

تنظیم کردن ساعت و تاریخ دوربین

پس از شارژ شدن دوربین اکنون می‌توانید دوربین عکاسی را روشن کنید. ممکن است از شما خواسته شود که ساعت و تاریخ دوربین را تنظیم کنید. در این حالت باید این کار را انجام دهید. در شرایطی که این گزینه را مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید از طریق منو به آن دسترسی داشته باشید. این ویژگی معمولا در انتهای منو قرار دارد و معمولا در بعضی مواقع در یک صفحه با علامت آچار یا چرخ ‌دنده قرار گرفته است. در حالتی که این تنظیمات را به درستی تنظیم کنید، بعدا می‌توانید عکس های خودتان را بررسی کنید و متوجه شوید که در چه ساعتی یک عکس خاص را ثبت کرده‌اید.

این مقاله را بخوانید
انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟

فرمت کارت حافظه

سپس دوربین عکاسی  را دوباره خاموش کنید و اسلات کارت حافظه را پیدا کنید. برای نگه‌ داری عکس‌ها و ویدیوهای خودتان به کارت حافظه نیاز دارید که معمولا کارت حافظه روی آن علامت SDHC یا SDXC قرار داشته باشد. کارت حافظه مورد نظر خودتان را داخل این اسلات قرار دهید و از قرار گرفتنکارت حافظه  به درستی مطمئن شوید . در شرایطی که شاهد هرگونه مقاومتی بودید، آن را بیرون بیاورید و به صورت برعکس داخل دوربین قرار دهید.

به هر روشی که انجام شد باید بخشی که گوشه‌ی آن کمی کج شده است قبل از بقیه کارت حافظه داخل دوربین قرار بگیرد. اغلب یک برچسب یا علامت وجود دارد که نحوه‌ی قرارگیری صحیح کارت حافظه داخل دوربین را به شما نمایش می‌دهد.

پس از اینکه کارت حافظه را داخل دوربین قرار دادید و درب محفظه‌ی آن بسته شد، احتمال دارد که از شما خواسته شود تا آن را فرمت کنید. با این عمل کارت حافظه به دوربین عکاسی  معرفی خواهد شد و پوشه‌های موردنیاز برای مرتب‌سازی تصاویر داخل آن ایجاد خواهند شد.

گزینه OK را انتخاب کنید و چند لحظه منتظر بمانید. در صورتی هم که از شما خواسته نشد کارت حافظه را فرمت کنید، گزینه فرمت را در منوی تنظیمات پیدا کنید و با دنبال کردن دستورالعمل‌های روی صفحه، کارت حافظه‌ی خودتان را فرمت کنید.

 کلید چرخان Mode

دوربین شما ممکن است یک کلید چرخان برای تنظیم Mode داشته باشد که روی آن گزینه‌هایی مثل P، A، S و M وجود داشته باشد. و همینطور ممکن است یک حالت Auto یا خودکار نیز وجود داشته باشد. در شرایطی که می‌خواهید تمامی تصمیم‌گیری‌ها را برعهده‌ی دوربین قرار دهید، می‌توانید این کلید چرخان را روی حالت Auto قرار دهید. اما اگر می‌خواهید روی عکس های خودتان کمی کنترل داشته باشید، حالت P را انتخاب کنید. این حالت امکان انتخاب موارد مختلفی مثل زمان استفاده از فلاش و تنظیمات ایزو را به شما می‌دهد.

این مقاله را بخوانید
راهنمای خرید دوربین