تله کانورتر چیست

تله کانورتر چیست؟

هنگام استفاده از لنزهای تله فوتو و ماکرو اغلب بهتر است از یک کادر بسته‌تر روی سوژه استفاده کنید. یکی از دلایلی که برای این کار ذکر شده است بزرگنمایی سوژه و بهبود جزئیات او به منظور بهتر نمایش دادن آن به مخاطب است اما دلیل دیگر مربوط به کادربندی و ترکیب‌بندی بهتر است. با فوکوس بسته‌تر روی سوژه اغلب اوقات می‌توانید شلوغی بصری اطراف آن را حذف کنید که به شکل مستقیم ترکیب‌بندی را برای شما بهبود می‌بخشد و آن را بهتر خواهد کرد.نمایندگی نیکون امروز میخواهد به سوال شما از تله کانورتر چیست؟ را پاسخ دهد در ادامه با ما باشید.

تله کانورتر (Teleconverter) 

تله کانورتر یا مبدل تله که با اسم Extender یا افزایش دهنده هم معرفی می‌شود یک لنز بزرگنمایی‌کننده ثانویه است که معمولا بین بدنه‌ی دوربین و لنز سازگار فعلی قرار می‌گیرد. هدف تله کانورتر افزایش فاصله کانونی موثر لنز اصلی است که متاسفانه به بهای کم شدن وضوح و حداکثر دیافراگم (به دلیل کاهش نور) به دست خواهد آمد. تاثیر بزرگنمایی تله کانورتر و تاثیر آن روی حداکثر دیافراگم به ضریب بزرگنمایی آن که از ۱٫۲x تا ۳٫۰x متغیر است بستگی دارد.

تله کانورتر چیست

به عنوان مثال در شرایطی که شما از یک لنز پرایم ۳۰۰mm f/2.8 استفاده می‌کنید یک تله کانورتر ۲٫۰x فاصله کانونی آن را دوبرابر خواهد کرد و حداکثر دیافراگم آن را به اندازه‌ی ۲ گام کاهش خواهد داد.

در نتیجه شما یک لنز ۶۰۰mm f/5.6 در اختیار خواهید داشت. تله کانورترها همین تاثیر را روی لنزهای زوم دارند (تمام محدوده‌ی زوم بزرگنمایی خواهد شد و حداکثر دیافراگم آن‌ها کاهش خواهد یافت).

این مقاله را بخوانید
آموزش نورپردازی

برای مثال یک تله کانورتر ۱٫۴x روی لنز ۷۰-۲۰۰mm f/2.8 باعث خواهد شد این لنز به یک لنز ۹۸-۲۸۰mm f/4 تبدیل شود.

رایج ترین تله کانورتر ها

با اینکه همه ی تولیدکننده‌های لنز که به تولید لنزهای سوپر تله فوتو مشغول هستند، ساخت مبدل‌های تله را هم در برنامه‌ی خودشان دارند، متداول‌ ترین مبدل‌هایی را که در بازار می‌توان دید اغلب محدود به ضریب ۱٫۴x و ۲٫۰x هستند. برخی تولیدکننده‌ها نیز مبدل‌هایی با ضریب‌های دیگری می‌سازند اما استفاده و تاثیر آن‌ها به شدت به نوع لنز وابسته است.

برای مثال نیکون و Hasselblad تله کانورترهای ۱٫۷x هم می‌سازند و بعضی تولیدکننده‌های تجهیزات جانبی مثل Kenko مبدل‌هایی با ضریب خیلی بزرگتر ۳٫۰x می‌سازند. تله کانورترها تاثیر شدیدی روی عملکرد لنز از لحاظ وضوح کلی و سرعت اتوفوکوس دارند.

به همین دلیل است که در زمان خرید هر تله کانورتری با ضریب بزرگنمایی بیشتر از ۱٫۴x باید خیلی حواستان را جمع کنید. در خیلی از موارد بهتر است به جای استفاده از تله کانورتر، تصویر خودتان را در زمان ادیت کراپ کنید تا به سوژه نزدیک‌تر شوید. به ویژه رعایت این مورد در زمانی که می‌خواهید چندین مبدل تله را روی هم نصب کنید بسیار الزامی است.

سازگار شدن مبدل تله با لنز

با اینکه تله کانورترها به گونه ای ساخته شده‌اند که با بیش از یک عدد لنز سازگار باشند، هیچ تله کانورتری در بازار نمی باشد که با همه ی لنزها سازگار باشد. کانن و نیکون با وجود تعداد لنزهای زیادی که تولید می‌کنند فقط تعداد معدودی لنز دارند که با تله کانورترها سازگار هستند. دلیل آن هم این است که خیلی از لنزها به شکلی طراحی نشده‌اند که با مبدل‌های تله جفت شوند.

این مقاله را بخوانید
سبک عکاسی فاین آرت

تله کانورتر چیستمحدودیت‌های فیزیکی‌

بیرون زدن عنصر پشتی و نزدیکی آن به مانت دوربین از دیگر محدودیت های فیزیکی‌ای  هستند که وجود دارند. همچنین برخی دیگر محدودیت‌های اپتیکال زیادی دارند. از آنجایی که خیلی از تله کانورترها به صورت اختصاصی برای لنزهای سوپر تله فوتو حرفه‌ای ساخته شده‌اند خیلی از لنزهای واید استاندارد و تله فوتو با آن‌ها سازگار نیستند. البته استثانائاتی هم وجود دارد. برای مثال برخی لنزهای ماکرو مثل Nikon 105mm f/2.8G VR به صورت کامل با تله کانورتر های نیکون سازگار می باشد.