بهترین لنز ماکرو

سوالی که امروزه بین عکاسان بیشتر شنیده می شود و بین کسانی که تازه پا به این عرصه گذاشته اند رایج است این است که (چه لنزی را باید انتخاب کنم؟) یا (بهترین لنز ماکرو برای عکاسی چیست؟).

با در نظر گرفتن عوامل زیادی نتخاب پاسخ به این پرسش سخت می باشد تعدادی از این عوامل همانند (نیازهای فیزیکی، بودجه، سوژه، سبک، و غیره) بستگی دارد.

 کیفیت تصویر

هنگام انتخاب لنز، معمولا عکاسان بر کیفیت عکس ، و به خصوص وضوح (شارپنس) تمرکز می کنند.

خوشبختانه در عکاسی با لنز ماکرو این موضوع انچنان مهم نمی باشد. خب سوال اینجالست که چرا ؟

شارپ در لنزهای ماکرو فوق العاده هستند. حتی لنزهای موجود در پایین ترین رنج قیمت نیز وضوح سطح حرفه ای ارائه می دهند، به ویژه هنگامی که از یک دیافراگم بسته (f/stop با عدد بزرگ) استفاده کنید. من در طول مدت حرفه عکاسی خود از ده ها لنز ماکرو استفاده کرده ام، و هیچ وقت از میزان وضوح تصویر ناراضی نبودم.

با این حال، این به ان معنا نیست که  لنزهای ماکروی کم قیمت از گزینه های گران قیمت تر تفاوت ها و برتری هیی ندارند . لنزهای ماکروی گران قیمت معمولا وضوح و بوکه بهتری دارند.

دیافراگم در لنز های ماکرو

لنزهای ماکرو امروزی با دیافراگم بالا یک گزینه ایده‌آل برای عکاسی پرتره، اشیاء بی جان و مصارف عمومی هم هستند بزرگترین مزیت این لنزها این است که می‌توانند با مقدار بزرگنمایی ۱٫۰x یا بزرگنمایی ۱:۱ نیز در نزدیک‌ترین نقطه فوکوس فعالیت کنند.

برای فهمیدن واضح تر این موضوع بهتر است به آن این گونه نگاه کنید. با یک لنز ماکرو شما این توانایی را دارید تا تمام سنسور APS-C یک دوربین عکاسی  SLR یا بدون آینه را با یک شئ در سایز های تمبر پر کنید. این کار موجب خواهد شد بتوانید تصویر را در صفحه نمایش یا روی کاغذ به اندازه شگفت‌انگیزی بزرگ کند.

این مقاله را بخوانید
عکاسی پرتره رنگی

فاصله کانونی استاندارد برای عکاسی ماکرو اغلب حدودا بین ۹۰ تا ۱۰۵ میلیمتر است. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به اندازه کافی به سوژه خودتان نزدیک شوید.

در شرایطی که که فاصله کانونی کوتاه‌تر از این مقدار باشد، باید لنز را خیلی به سوژه نزدیک کنید و این موضوع موجب خواهد شد که سایه لنز روی سوژه شما بیافتد یا حشرات خیلی کوچک را بترساند. با این وجود چند لنز با فاصله کانونی خیلی کمتر هم در لیست ما وجود دارند.

در قسمت ویژگی ها مربوط به هر لنز مانت لنز را بررسی کنید. برخی تولیدکننده‌های ثالث لنزهای خودشان را برای مانت‌های مختلف ارائه می‌کنند ولی تولیدکننده‌های دوربین عکاسی ، لنزهای خودشان را به گونه ای طراحی می‌کنند که فقط امکان نصب آن روی دوربین برند خودشان وجود داشته باشد.

لنز AF-S DX 85mm f/3.5G VR Microنیکون 

بهترین لنز ماکرو

مانت: Nikon DX | عناصر/گروه‌ها: ۱۴/۱۰ | تیغه‌های دیافراگم: ۹ عدد | اتوفوکوس: التراسونیک (حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | کمترین فاصله کارکرد: ۰٫۲۹ متر | بیشترین بزرگنمایی: ۱٫۰x | حلقه فیلتر: ۵۲ میلیمتر | وزن: ۳۵۵ گرم

نقاط قوت لنز ماکرو نیکون :

  • فاصله کارکرد بهتر نسبت به لنز ماکرو نیکون ۴۰ میلیمتر DX
  • لرزشگیر VR

نقاط ضعف لنز ماکرو نیکون:

  • دیافراگم F/3.5 بسته‌تر از میانگین است
  • وضوح کم در دیافراگم باز

نیکون یک لنز ماکرو ۴۰mm DX format نیز تولید می‌کند اما کیفیت این لنز برای عکاسی کلوزآپ خیلی بیشتر است. حداقل فاصله کارکرد این لنز خیلی بیشتر است اما طول لوله داخلی آن در فاصله های فوکوس کم تغییر نمی‌کند.

در نتیجه این موضوع این است که فاصله مورد نیاز برای فوکوس و دستیابی به بزرگنمایی ۱٫۰x ماکرو ۱۴٫۵ سانتیمتر است که در مقایسه با ۳٫۵ میلیمتر لنز ۴۰ میلیمتر خیلی بیشتر است.

این مقاله را بخوانید
عکس سیلوئت

از دیگر مشخصات این لنز می‌توان به لرزشگیر VR و عنصر ED آن اشاره کرد که در لنز ۴۰ میلیمتر وجود ندارند. وضوح تصویر در f/3.5 خیلی خوب نیست اما در دیافراگم‌های بسته ‌تر که برای عکاسی ماکرو متداول‌تر هستند خیلی بهتر است.