تفاوت و تاثیر فرمت‌های مختلف در عکاسی مدرن

تفاوت و تاثیر فرمت‌های مختلف در عکاسی مدرن که قراراست در باره ی این سه فرمت JPEG ، TIFF و RAW صحبت کنیم فرمت‌های فایل‌های تصاویر هستند که بیشتر دوربین‌های عکاسی  DSLR از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. دوربین‌های مبتدی اغلب فقط فرمت JPEG را ارائه می‌دهند، اما بعضی از دوربین‌های دیجیتال به طور همزمان با هر دو فرمت JPEG و RAW عکاسی می‌کنند. البته احتمالا شما دوربین‌های زیادی را پیدا نمی‌کنید که عکاسی با فرمت TIFF را ارائه دهند، تنها برخی از پیشرفته ‌ترین دوربین‌ها شامل این فرمت دقیق تصویری هستند.

اطالاعاتی در مورد سه فرمت JPEG ، TIFF و RAW

TIFF

این فرمت فشرده سازی‌ای شده است که هیچ اطلاعاتی را از دست نمی‌دهد. و بیشترین حجم هر فایل را دارد. بیشتر در کارهای گرافیکی و تصویربرداری پزشکی رایج می باشد .

RAW

این فرمت فشرده یا پردازش نشده است. به فضای ذخیره سازی زیادی احتیاج دارد. مورد علاقه بیشتر متخصصان و حرفه‌ای‌های عکاسی می باشد.

JPEG

این فرمت  فوق العاده از یک فرمت فشرده سازی ویژه استفاده می‌کند. و همچنین فضای کمتری را اشغال می‌کند. رایج‌ ترین فرمت حال حاظر عکاسی می باشد.

مهم‌ ترین تفاوت بین سه فرمت JPEG ، TIFF و RAW در اندازه ی جزئیات و اطلاعاتی است که آنها نگه می‌دارند. JPEG بیشترین میزان جزئیات و اطلاعات را از طریق فشرده سازی از دست می‌دهد، ولی در عوض فضای کمتری را اشغال می‌کند.

همان گونه  که از نام آن بر می‌آید، RAW ( فایل‌های خام تصویری ) به هیچ وجه داده‌های تصویر را فشرده یا پردازش نمی‌کند، به این معنی که فایل‌ها در این فرمت بسیار حجیم ‌تر و بزرگ تر هستند.

این مقاله را بخوانید
مثلث نوردهی برای عکاسی بهتر

در همین حال، TIFF یک فرمت فشرده سازی است که هیچ اطلاعاتی را از دست نمی‌دهد و البته بیشترین حجم را در بین این سه فرمت رایج عکاسی دارد. اما اینکه شما کدام یک را انتخاب می‌کنید به این بستگی دارد که کدام اطلاعات تصویری را می‌خواهید نگه دارید و آیا می‌خواهید بعد از عکاسی پردازشی روی تصویرتان انجام دهید یا خیر.

 مزایا و معایب فرمت  JPEG

  • رایج‌ترین فرمت تصویر
  • فضای کمتری نسبت به RAW و TIFF به خود اختصاص می‌دهد
  • بهترین فرمت برای اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی است
  • هنگام فشرده سازی بخشی از جزئیات و اطلاعات را از دست می‌دهد
  • ویرایش تصاویر با JPEG کیفیت را فدای حجم می‌کند

JPEG به صورت کامل  یک فرمت فشرده سازی پیشرفته و البته از بین برنده است، به این معنی که از یک فرمت فشرده سازی برای حذف بعضی از پیکسل‌ها استفاده می‌کند که الگوریتم فشرده سازی در اینجا مهم نیست و بنابراین باعث صرفه جویی در فضای ذخیره سازی می‌شود. فشرده سازی در مناطقی اتفاق می‌افتد که رنگ‌ها تکرار شوند، مثلا در عکسی که آسمان آبی زیادی را نشان می‌دهد.

سیستم عامل یا نرم افزار داخل

 میزان فشرده سازی را در زمانی که دوربین عکس را پردازش می‌کند، محاسبه کرده و بلافاصله در کارت حافظه آن را ذخیره می‌کند. به همین دلیل، JPEG رایج‌ترین فرمت فایل تصویری است و برای نمایش تصاویر در وب و اشتراک گذاری در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مفید است.

تفاوت و تاثیر فرمت‌های مختلف در عکاسی مدرنبا وجود ویژگی‌های فشرده سازی فرمت JPEG، پیکسل‌های حذف شده اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند. به غیر از این ، می‌توانید میزان فشرده سازی به کار رفته در تصویر را کنترل کنید تا از یک عکس با کیفیت مناسب استفاده کنید که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند ( خصوصاً در مقایسه با سایر فرمت‌های ذکر شده ).

این مقاله را بخوانید
عکاسی در باد

بیشتر  عکاسان هنوز هم اغلب از استاندارد تصویر JPEG در دوربین‌های دیجیتال، به خصوص دوربین‌های ارزان قیمت ‌تر استفاده میکنند. دوربین‌های گوشی‌های هوشمند هم اکثر اوقات با فرمت JPEG عکس ثبت می‌کنند. دوربین‌های پیشرفته‌تر مانند DSLR ها نیز معمولا از فرمت JPEG پشتیبانی می‌کنند. اگر قصد دارید عکس‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، استفاده از فرمت JPEG هوشمندانه است، چرا که ارسال فایل‌های کوچکتر آسان‌تر است.