ترفندهای عکاسی از طبیعت

ترفندهای عکاسی از طبیعت

آیا به عکس گرفتن در طبیعت علاقه دارید؟ قصد دارید عکس‌هایی واقعی و شگفت‌انگیز از طبیعت ثبت کنید؟ عکاسی از طبیعت یکی از پر طرفدارترین سبک ها بین عکاسان حرفه‌ای است. به اعتقاد بسیار از عکاسان بسیار چالش برانگیز بوده و نیاز به تجربه زیادی نیز دارد. اما عکاسی از طبیعت بدون داشتن آگاهی در مورد آن نتایج جالبی نخواهد داشت. ابتدا باید تکنیک‌ها و ترفندهای عکاسی از طبیعت  به آن را یاد بگیرید، سپس به عکاسی و کسب تجربه بپردازید.

از زاویه های عجیب و متفاوت برای عکاسی استفاده کنید.

تلاش کنید به طور مداوم  خود را به یک زاویه مشخص ثابت محدود نکنید. برای مثال همیشه از روبرو یا از بالا از یک گل عکس نگیرید یا تلاش نکنید یک تصویر ماکرو را درست از زاویه‌ای بگیرید که سوژه در مرکز قرار گیرد. این تکنیک عکاسی از طبیعت یکی از تکنیک‌های کلاسیک برای ثبت عکس‌های متفاوت است. سعس کنید حتما این مورد را تست کنید، چرا که واقعا خوب نتیجه می‌دهد و بی تردید از نتایج آن راضی خواهید بود.

ضمن اینکه یک زاویه جدید را پیدا کرده و سعی کنید همه ی عکس‌هایتان را در همان زاویه بگیرید نیز کاملا غلط است ! چرا که ما به دنبال یافتن یک تفاوت میان عکس‌ها هستیم. این تفاوت را زاویه‌ی جدید به وجود می‌آورد و باید برای هر عکس این کار را تکرار کنید. هر عکس با یک زاویه متفاوت، خیلی جذاب خواهد شد !

ترفندهای عکاسی از طبیعتتکنیک های متفاوت

شما این قابلیت را دارید تا لنز دوربینتان را باز کرده و آن را در جهات مختلف بچرخانید یا کمی از سنسور فاصله بگیرید. به این صورت شکل‌های جالبی در عکستان به وجود خواهد آمد. همچنین می‌توانید از چیزی در بین لنز و سنسور استفاده کنید تا به نور جهت بدهد، مثل تکه‌ای طلق شفاف یا چند قطره آب به شکلی که به سنسور شما آسیبی وارد نکند. تمام اینها باعث می‌شود شکل‌ها و بوکه‌های متفاوتی در عکستان به وجود بیاید.

این مقاله را بخوانید
منحنی MTF لنزها چیست؟

باز کردن دوربین باعث می‌شود عمق میدان در تصویر شما تغییر کند و به این ترتیب بوکه‌های ایجاد شده عمیق‌تر، درشت‌تر و درخشان‌تر می‌شوند.

به شما پیشنهاد میکنم کمی دوربین را حرکت دهید. به این حرکت intentional camera movement یا ( ICM ) نیز می‌گویند. این روش موجب می‌شود جریان و حرکت در عکس‌های شما به وجود بیاید و حسی جدید به بیننده منتقل کند. البته برای ثبت عکس‌های انتزاعی متفاوت و جذاب نیز می‌توان از این تکنیک استفاده کرد.

برای این کار تنها لازم است دوربین را روی دستتان بگیرید و سرعت شاتر را کمی کم کنید، حالا دکمه شاتر را فشار دهید و در همین حین دوربین را تکان دهید. حرکت دوربین می‌تواند به صورت افقی، عمودی، چرخشی و یا هر شکل دیگری باشد. هر نوع حرکت حسی متفاوت به عکس شما منتقل می‌کند.

برای نمونه اگر از منظره درختان عکاسی می‌کنید و دوربین را به گونه ای عمودی تکان می‌دهید، به غیر از اینکه حس استواری و اقتداری که درختان دارند، حسی گنگ و مبهم و انتزاعی را به عکس اضافه می‌کند. این کار باعث می‌شود عکس ارتباط بیشتر و قوی‌تری با بیننده بگیرد.

ترفندهای عکاسی از طبیعتروش به اصطلاح cramming

تکنیک cramming به این صورت است که باید در شروع یک سوژه مثل یک گل را پیدا کنید، سپس زاویه خود را تغییر دهید تا از نمای پیش زمینه عکس بگیرید. سوژه در این حالت اغلب پوشش گیاهی است، اما بایدی  بر آن نبوده و بسته به خلاقیتتان می‌توانید از هر سوژه‌ای استفاده کنید.

اگر بتوانید یک عمق میدان کم را در عکس ایجاد کنید، پیش‌زمینه را تبدیل به یک بوم رنگی زیبا خواهید کرد. در این روش عکس‌هایی که از طبیعت گرفته می‌شوند بسیار نامتعارف، غیرمعمول و البته بسیار جذاب هستند.

این مقاله را بخوانید
جهت‌ های مختلف نور در عکاسی

برای این تکنیک من دوربین نیکون d850 را پیشنهاد میکنم.عکاسی کنید و تجربه های فوق العاده ای را بااین دوربین بدست اورید.