انحراف لنز در عکاسی

انحراف لنز در عکاسی

انحراف لنز در عکاسی به موردی گفته می‌شود که لنز در مدت زمان تمرکز کردن نور با آن‌ها مواجه خواهید شد. این مشکلات به خاطر اتفاق می افتند که اشعه‌های نوری که از داخل لنز عبور می‌کنند، نمی‌توانند در یک نقطه‌ی واحد به هم برسند.در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید.

انحرافات لنز انواع متنوعی دارند و می‌توانند روی وضوح، فوکوس، بزرگنمایی، اعوجاج و رنگ‌های عکس تاثیر بگذارد. بنابراین این مشکل باعث می‌شود عکس مورد نظر شما به صورت دقیق تشکیل نشود. انحرافات لنز در عکاسی نجومی بیشتر از دیگر زمینه‌های عکاسی قابل مشاهده می‌شود و دلیل آن هم مقدار خیلی کم نور در مقابل پس زمینه‌ی مشکی بزرگی است که عکاس در اختیار دارد.

لنز بدون انحراف ممکن

طراحی لنزی که هیچ گونه انحرافی نداشته باشد غیرممکن است. اصلاح یکی از انحرافات ممکن است موجب ایجاد یا تشدید یک انحراف دیگر شود و نیاز باشد عناصر بیشتری را به لنز خودتان اضافه کنید که درنهایت باعث پیچیده شدن اوضاع خواهد شد. حرکت عناصر مختلف لنزهای زوم باعث افزایش انحرافات لنز خواهد شد. این به معنای ان است که در اکثر لنزهای زوم ما شاهد انحرافات قابل تشخیصی هستیم.

انحراف لنز در عکاسی

حتی بهترین لنزهای پرایم هم با مشکلاتی روبرو هستند. لنز Zeiss 21mm f/2.8 که نمونه خیلی خوبی از یک لنز واید با فوکوس کاملا واضح است از اعوجاجات سبیلی (Mustache Distortion) رنج می‌برد. لنز کلاسیک نیکون ۲۸mm f/1.4 کمای بسیار شدیدی دارد و کانن ۵۰mm f/1.2 نیز مشکل انحنای میدان (field curvature) دارد. (در ادامه بیشتر در مورد این انحرافات صحبت خواهیم کرد)

این مقاله را بخوانید
فریمور دوربین چیست؟

عکاس‌های خوب به صورت کامل از نقطه ضعف‌های لنزهای خودشان آگاه هستند و از آن‌ها به خوبی استفاده می‌کنند. برای مثال لنز سیگما ۵۰mm f/1.4 زمانی که در دیافراگم‌های باز f/2.8 یا بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد عملکرد خیلی خوبی دارد. به همین خاطر یک عکاس خوب از دیافراگم‌های پائین‌تر برای عکاسی با این لنز استفاده نمی‌کند.

انواع انحرافات

انحرافات لنز دو نوع هستند: رنگی و تک رنگ (Chromatic و Monochromatic). هر کدام از این دو نوع هم زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که به عنوان یک فرد برای حرفه ای شدن باید با آن‌ها آشنا باشید.

  • رنگی و تک رنگ

انحرافات کروماتیک که با عنوان Color Fringing هم شناخته می‌شوند زمانی رخ می‌دهند که لنز نمی‌تواند طول موج‌های مختلف رنگ را در یک نقطه‌ی واحد متمرکز کند. پراکندگی رنگ‌های مختلف نور در اینجا شبیه زمانی است که یک منشور نور سفید را به یک رنگین کمان تبدیل می‌کند.

طراح‌های لنز توانسته‌اند انحرافات رنگی را در لنزهای زیادی اصلاح کنند و به همین خاطر این لنزها قادر هستند تمامی طول موج‌ها را در یک نقطه‌ی واحد متمرکز کنند و در نتیجه دقت رنگی در آن‌ها خیلی بالا است.

  • انحراف لنز در عکاسیانواع انحرافات مونوکروم

انحرافات مونوکروم یا تک رنگ زمانی رخ می‌دهند که لنز در متمرکز کردن یک رنگ خاص از نور ناتوان است و دلیل آن وجود مشکل در سیستم اپتیکال لنز است. در سال ۱۸۵۷ یک ریاضیدان آلمانی به نام فیلیپ لودویگ ون سیدل ۵ نوع مختلف انحرافات مونوکروم را شناسایی و آن‌ها را به دقت تشریح کرد. این انحرافات اکنون با نام انحرافات سیدل هم شناخته می‌شوند. اکنون ۱۵۰ سال از زمان کشف این انحرافات می‌گذرد اما طراح‌های لنز هنوز نتوانسته‌اند آن‌ها را به صورت کامل برطرف کنند.

این مقاله را بخوانید
نقاشی با نور ( Light Painting )