انتخاب بهترین سرعت شاتر

انتخاب بهترین سرعت شاتر

انتخاب بهترین سرعت شاتر یکی از مهم‌ ترین عواملی است که به عنوان عکاس باید با آن روبه رو شوید. سرعت شاتر مدت زمانی است که سنسور دوربین (یا فیلم آنالوگ) در معرض نور قرار دارد. در واقع مدت زمانی است که دوربین مشغول ثبت عکس است. با وجود اینکه این مفهوم خیلی ساده به نظر می‌رسد ولی سرعت شاتر تاثیر خیلی زیادی روی ظاهر تصاویر شما دارد. در این مقاله از نمایندگی نیکون از مهم‌ ترین نکات برای درک سرعت شاتر و انتخاب بهترین سرعت شاتر را بررسی خواهیم کرد.

مفهوم سرعت شاتر

دلیل آن خیلی ساده است؛ یک پرده شاتر فیزیکی در مقابل سنسور دوربین شما قرار دارد که مسیر نور را مسدود می‌کند. زمانی که شما یک عکس می‌گیرید، این پرده شاتر کنار می‌رود و امکان برخورد نور به سنسور را فراهم می‌کند. مدت زمانی که نور به سنسور دوربین شما برخورد می‌کند، سرعت شاتر نامیده می‌شود. در نتیجه تعریف فنی سرعت شاتر را این گونه می گویند که مدت زمانی که سنسور (یا فیلم) دوربین در معرض نور قرار دارد.

انتخاب بهترین سرعت شاتر

پیدا کردن محدوده سرعت شاترهای دوربین

هر دوربین محدوده‌ای از سرعت شاترهای متنوعی را دارد که شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. برای مثال احتمال دارد دوربین شما بتواند تصاویری با سرعت ۱/۴۰۰۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه ثبت کند.

برای تنظیم سرعت شاتر در دوربین نیکون D5300 خود باید در حالت دستی یا اولویت شاتر (مشخص شده با علامت S یا Tv) قرار داشته باشید. این مقدار را نمی‌توانید در حالت Auto تنظیم کنید زیرا در حالت Auto یا خودکار سرعت شاتر توسط دوربین انتخاب خواهد شد و شما کنترلی روی آن ندارید.

این مقاله را بخوانید
فرمت کردن کارت حافظه در کامپیوتر و دوربین

در شرایطی که قصد دارید تصویر شما روشن‌تر باشد باید از سرعت شاترهای سریع‌ تر استفاده کنید. البته لازم هم نیست که از سرعت شاتری مثل ۳۰ ثانیه استفاده کنید و سرعت شاترهایی مثل ۱/۱۰۰ یا ۱/۲۵ ثانیه هم در اکثر مواقع برای دستیابی به یک تصویر روشن کافی هستند.

استفاده هوشمندانه از Motion Blur

فرض کنید که سرعت شاتر روی ۱/۲۵۰۰ ثانیه تنظیم شده است. در این شرایط شاتر شما خیلی تند تر از یک پلک زدن باز و بسته می‌شود. در این شرایط اگر از یک سوژه‌ی کاملا سریع عکاسی کنید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ سوژه کاملا فریز شده به تصویر کشیده خواهد شد.

در صورتی که سرعت شاتر شما به اندازه‌ی کافی سریع باشد، دوربین آنقدری دنیا را نمی‌بیند که متوجه هر گونه حرکتی در آن شود. حتی سوژه‌های خیلی سریع (مثل ماشین‌ها یا پرنده‌های در حال پرواز) نیز اگر سرعت شاتر شما به اندازه‌ی کافی سریع باشد، به صورت فریز شده به تصویر کشیده خواهند شد.

تنها به همین خاطر است که خیلی از عکاس‌های ورزشی و حیات وحش از چنین سرعت شاترهای سریعی استفاده می‌کنند. در شرایطی که سوژه‌ی شما هم خیلی سریع حرکت می‌کند، تنها روشی که می‌توانید یک عکس واضح از آن بگیرید همین است. این موضوع فقط مختص سوژه‌های حیات وحش و ورزشی هم نیست. در صورتی که برای عکاسی دوربین را روی دست‌های خودتان نگه می‌دارید هم ممکن است باعث تار شدن تصویر شوید.

انتخاب بهترین سرعت شاترصرف نظر از اینکه تا چه اندازه دست‌های شما ثابت هستند، گرفتن یک عکس واضح در سرعت شاترهای بالا غیرممکن است. معمولا گرفتن دوربین روی دست در سرعت شاترهایی مثل ۱/۵۰ یا سریع‌تر باعث تاری ناشی از حرکت نخواهد شد، اما این موضوع کاملا به لنز شما بستگی دارد.

این مقاله را بخوانید
استفاده از پس زمینه در عکاسی ماکرو