استفاده از نسبت طلایی و قانون یک سوم برای ثبت عکس‌های بهتر

یکی از عوامل تاثیر گذار در زیبایی عکس، ترکیب آن است. ترکیب بندی درست باعث می شود در ایجاد تمایز میان یک عکس معمولی و یک عکس زیبا می شود. راه کارهایی در ترکیب بندی وجود دارند که با دانستن استفاده از نسبت طلایی و قانون یک سوم برای ثبت عکس‌های بهتر را می گیرید و می توانید با استفاده از این قوانین مهارت های عکاسی خود را ارتقا بدهید.

قانون یک سوم : Rule of Thirds

قانون یک سوم: یک اصطلاح است که شما ممکن است در رابطه با عکاسی ، و یا شاید حتی طراحی گرافیک یا هنر شنیده باشید. اما شما ممکن است از خودتان سوال کنید که قانون  یک سوم چیست و چرا اغلب به آن اشاره می شود؟

شایع ترین روش نمایش آن به صورت بصری با یک الگوی شبکه بر روی تصویر است که شامل تقسیم تصویر با استفاده از ۲ خط افقی و ۲ خط عمودی است. این قانون بسیار محبوب و بسیار مهم است.

بسیاری از عکاسان از این نوع ترکیب برای ساختن عکس خلاق استفاده می کنند.

ایده این است که عناصر مهم صحنه را در امتداد یک یا چند خط یا جایی که خطوط متقاطع می شوند قرار دهید. به چهار نقطه ای که در تقاطع خطوط هستند نقاط طلایی گفته می شود که سوژه شما در این نقاط طلایی قرار می گیرد.

زمانی که به تازگی عکاسی را شروع کردیم به طور طبیعی تمایل داریم که سوژه را در وسط کادر قرار دهیم ولی این کار در بعضی مواقع جذابیتی در تصویر ایجاد نمی کند. یک راه حل برای این مشکل، استفاده از قانون یک سوم است. قانون یک‌سوم به پویایی عکس کمک می کند.

این مقاله را بخوانید
عکاسی با فاصله زمانی

سوژه‌ روی یکی از خطوط افقی یا عمودی

هنگام عکاسی از مناظر سعی کنید افق را روی خط افقی پایینی و یا بالایی خطوط قانون یک سوم قرار دهید. خطوط افقی به عکس آرامش و ثبات می بخشد. اگر خط افق را در مرکز و به مقدار مساوی در کادر قرار دهید، عکس بی روحی ایجاد می شود. خطوط قانون یک سوم تمرین خوبی است تا با قرار دادن عنصر مهم در خط افقی جذابیت بیشتری در تصویر خلق کنید.

استفاده از نسبت طلایی و قانون یک سوم برای ثبت عکس‌های بهترقانون یک سوم

  • در قانون یک‌سوم کادر شما به مربع‌های مساوی تقسیم می‌شود.
  • این مربع‌های مساوی مکان بسیار مناسبی برای قرار دادن سوژه‌های اصلی است.
  • با هماهنگ کردن سوژه‌ با خط‌های افقی و عمودی می‌توان در این ترکیب بندی به‌عکس ها و تصاویر بسیار خوبی رسید.
  • آیا واقعاً این نیاز بشر امروزی را از نظر بصری ارضا می‌کند؟
  • با پیشرفت تکنولوژی هرروز ما شاهد ترکیب‌ها و کادربندی‌های بسیار متنوع هستیم.
  • دیگر نمی‌توان از ترکیب بندی‌های قدیمی مانند ترکیب‌بندی یک‌سوم استفاده مفرط کرد.
  • یکی از ترکیب بندی‌های بسیار مناسب در عکاسی و نقاشی ترکیب بندی بر اساس قانون نسبت طلایی است.
  • در تصویر زیر، کادربندی قانون یک‌سوم مشاهده می‌شود که شما به‌خوبی با این خطوط آشنا هستید.
  • این خطوط در دوربین گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های حرفه‌ای وجود دارد.
  • می‌توان در حین عکاسی از این خطوط برای کارد بندی استفاده کرد.
  • تناسب یک‌سوم به شما کمک می‌کند تا از صاف بودن خط‌های افقی و عمودی خود مطمئن شوید.

نسبت طلایی golden ratio

مستطیلی را فرض کنید که توسط ی یک خط به دو قسمت تقسیم شده است نسبت قسمت بزرگ ‌تر به کوچک ‌تر برابر با نسبت کل خط به قسمت بزرگ تر می باشد که برابر با عدد ۱٫۶۱۸ است که عدد طلایی نامیده می شود و به شبکه ایجاد شده ، شبکه فی گفته می شود.

این مقاله را بخوانید
ارزیابی سیستم های دوربین بدون آینه

نسبت طلایی کاملا متعادل است و این تعادل به چشم انسان خوشایند می آید.به همین دلیل ، نسبت طلایی از ریاضیات به هنر منتقل می شود. برای مثال، مونالیزا و آخرین شام، هر دو نقاشی هستند که از این نسبت طلایی استفاده شده است. در عکاسی، نسبت طلایی می تواند برای شناسایی موضوع اصلی مورد استفاده قرار گیرد.