آموزش عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو با دوربین عکاسی

در یک جمله ی ساده می توان به تعریف کرد که عکاسی ماکرو به عکاسی از اجسام کوچک در نمای نزدیک گفته می شود، طوری که بزرگ تر از آنچه که هستند به نظر برسند. هر شیئی یا هرچیزی از حشرات، گل ها و گیاهان گرفته تا چشم انسان می تواند سوژه یک عکس ماکرو باشد.که ما امروز راجب آموزش عکاسی ماکرو با شما صحبت می کنیم بعضی وقت ها عکاسی ماکرو، عکاسی میکرو نیز گفته می شود. این دو سبک های عکاسی شباهت هایی با هم دارند، ولی شبیه هم و یکسان نیستند.

لنز ماکرو

وقتی صحبت از عکاسی ماکرو می شود، تعیین و انتخاب  خرید لنز مناسب از توجه بسیار بالایی برخوردار می شود.معمولا دوربین های عکاسی امروزه در بازار در منوی خود دارای مد ماکرو (macro mode) و یا تنظیماتی مشابه با آن هستند، ولی آنها، بزرگنمایی به اندازه ۱:۱ (یک به یک) عرضه نمی دهند.

آموزش عکاسی ماکرو

اگر قصد دارید عکاسی ماکرو کنید و یک آرشیوی از عکس های ماکرو عالی و با کیفیت داشته باشید، شما برای دوربین خود نیازمند یک لنز ماکرو اختصاصی هستید .به عنوان نمونه میتوان لنز سیگما را معرفی کرد ؛ لنز سیگما Sigma 150mm for Canon، لنزی با کیفیت تصویر فوق العاده، فاصله‌ی کانونی به اندازه‌ی کافی زیاد برای عکاسی ماکرو، وزن و اندازه‌ی نسبتا کم، طراحی زیبا و خوش ساخت است که قیمت مناسبی نیز دارد. که اکثر لنز های ماکرو نیکون به تعداد بالایی در بازار ارئه شده است که مجهز به زوم ۱:۱ بوده و روی دوربین کنون شما قرار می گیرند.

این مقاله را بخوانید
کرین فیلمبرداری چیست؟

شاید برخی از قیمیت های لنزهای ماکرو باعث شود شما غافلگیر شوید، ولی بی شک برای گرفتن عکس های ماکرو با کیفیت بالاتر بهتر است شما پول خرج کرده و یک لنز ماکرو خوب بخرید.

تنظیمات عکاسی ماکرو

در ادامه مطالب می خواهیم با شما به بهترین تنظیمات برای عکاسی ماکرو برسیم و اشنا شویم تا از طریق این روش بتوانید کنترل بهتری بر نور داشته و عکس های ماکرویی با بالاترین وضوح ممکن را بگیرید.

دیافراگم

به این توجه کنید که دیافراگم جزو یکی از سه تنظیمات دوربین است که به شما امکان کنترل نوردهی را می دهد. دو مورد دیگر سرعت شاتر و ایزو(ISO) هستند.

شما با استفاده از دیافراگم این قابلیت را دارید تا میزان عمق میدان خود را کنترل کنید که در عکاسی ماکرو بسیار مهم است. و در زمان گرفتن عکس های ماکرو یا کلوزآپ، عمق میدان ایده آل تقریباً همیشه کم است. در نتیجه عدد دیافراگم معمولابرای عکاسی ماکرو بین f / 5.6 و f / 11 است. این مقدار های کم دیافراگم نیازاست تا همه ی جزئیات سوژه شما به طور واضحی در عکس نشان داده شود.

سرعت شاتر

میزان سرعت شاتر همیشه به میزان نور موجود در محیط، دیافراگم و عدد ISO تنظیم شده بستگی دارد. هر چقدر نور بیشتری در محیط وجود داشته باشد، سرعت شاتر سریع تر خواهد بود. شما همیشه برای از بین بردن تاری و تصویر و واضح شدن ان سعی کنید سرعت شاتر را به صورت سریع تنظیم کنید. هرچقدر سرعت شاتر بیشتر باشد ، عکس های شما وضوح بیشتری خواهد داشت. اگر قصد دارید عکس های ماکرو شارپ و با وضوح بالایی ثبت کنید، سرعت شاتر حداقل باید ۱۰۰/۱ ثانیه یا سریع تر باشد.

این مقاله را بخوانید
تفاوت عکاسی تجاری و عکاسی تبلیغاتی

ایزو (ISO)

در عکس برداری ماکرو، ایزو هم می تواند به میزان دیافراگم و سرعت شاتر در مقدار کیفیت تصویر تاثیرگذار باشد. به عنوان یک قاعده، همیشه سعی کنید مقدار ISO خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید تا از نویز تصویر یعنی ایجاد لکه هایی در تصویر و یا کاهش وضوح آن جلوگیری کنید. در بیشتر مواقع، شما مجور می شوید که از اندازه ی ایزوی بالاتری استفاده کنید، به ویژه هنگامی که نور فضا بسیار کم باشد.

تنظیم ISO بالاتر نیز به شما این توانایی را می دهد که از سرعت شاتر سریع تری استفاده کنید. بنابراین شما این امکان را خواهید داشت تا حرکات را بهتر فریز یا ثابت کرده و تصاویر شارپ تری ثبت کنید. تنظیم ایزو در هر دوربین عکاسی با بقیه فرق می کند. کارشناسان ما پیشنهاد می کنند پیش از این که عکس های شما بیش از حد نویزدار شوند، بیشترین میزان ایزوی دوربین خود را پیدا کنید. بیشتر دوربین های DSLR جدید به ما امکان استفاده از مقادیر ISO تا ۱۶۰۰ را می دهند، آن هم بدون اینکه کیفیت تصویر ما از دست رود.