آموزش عکاسی انتزاعی

آموزش عکاسی انتزاعی

قوانینی که در آموزش عکاسی انتزاعی وجود دارد  با بسیاری از سبک های عکاسی نظیر پرتره، مجالس و طبیعت تفاوت دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا ماهیت هنری خود را بیان کنید.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم عکاسی انتزاعی یعنی بیان افکار و احساسات با المان‌های داخل عکس بدون استفاده از قوانین عکس‌های واقع گرایانه. با فراتر رفتن از نمایش یک شیء، صحنه یا هر عنصری به شکل معمول جزئیاتی آشکار و دیده می‌شوند که اغلب نادیده گرفته می‌شدند و تخیل بیننده را تحریک می‌کنند.

آموزش عکاسی انتزاعی

بعضی از گران ‌قیمت‌ ترین و با ارزش‌ ترین آثار هنری جهان واقعا عجیب و غریب هستند و به نظر نمی‌رسد داستان خاصی را روایت کنند ولی بیننده را به سطح عمیق تری از فکر فرو می‌برند. این از ویژگی‌های بارز آثار انتزاعی است.

آموزش عکاسی انتزاعی

  • سادگی
  • ترکیب‌بندی
  • زاویه دید
  • نورپردازی
  • هارمونی و هماهنگی
  • راز و رمز

عکاسی انتزاعی برخلاف دیگر ژانرها به دنبال پیروی از قوانین سخت عکاسی نیست و فقط چند عنصر وجود دارد که با گنجاندن آنها در عکس انتراعی خود، می‌توانید عمق و جاذبه بیشتری به وجود آورید. این عنصر ها به عکس‌های انتزاعی معنی و مفهوم مشخصی می دهد و بیننده راحت تر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

سادگی

شما در اولین نگاهی که به عکس های انتزاعی می اندازید مبهم و پیچیده اند، ولی زمانی که مفهوم انتزاع درون عکس را دنبال کنید، المان‌های مزاحمی را خواهید دید که حواس بیننده را پرت می‌‎کنند. این المان‌ها نه تنها احساسات را تحریک نمی‌کنند بلکه موجب سردرگمی بیننده خواهند شد. با برداشتن هرکدام از این عناصر مزاحم، عکس سبک تر شده و راحت تر تفسیر می‌شود.

این مقاله را بخوانید
انواع عکسبرداری پرتره

ترکیب‌بندی

عکاسی انتزاعی از قوانین عادی عکاسی پیروی نمی‌کند، با این حال دارای ساختار مشخصی است. حفظ الگوها و بافت‌ها و دقت به تعادل رنگ‌ها می‌تواند بیننده را مجذوب تصویر کند. و همینطور روی وزن بصری عکس نیز تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

ترکیب بندی کمک می‌کند تا سوژه اصلی بهتر دیده شود و تمرکز اصلی بیننده روی آن باشد.

زاویه دید

مثل ترکیب بندی ، زاویه دید نیز مشص می‌کند که سوژه چگونه دیده شود. زاویه مناسب زاویه ‌ای می باشد که بتواند سوژه شما را تماما پوشش دهد و عوامل پرت کننده حواس را از کادر حذف کند.

جدا از بحث عکاسی، بعضی از زاویه‌های غیرمعمول و متفاوت دارای انتزاع‌های خاص و زیبایی هستند. با استفاده از خلاقیت خود این امکان را دارید تا این زوایا را پیدا کرده و عکس‌های خیره کننده ای بگیرید. سعی کنید همه جهات را بررسی کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

نورپردازی

نورپردازی نیز یکی از مهم ترین عوامل در هر سبکی از عکاسی است که بستگی دارد به اینکه چگونه استفاده شود می‌تواند بر قسمت‌هایی از سوژه برتری ببخشد. جهت و حجم نور نیز بسیار مهم است.

اغلب عکس‌ های انتزاعی دارای نورپردازی خلاقانه‌ای در پس زمینه هستند. اگر عکاسی انتزاعی را در فضای بسته انجام می‌دهید، دست شما برای نورپردازی‌های متفاوت بازتر است. هرچند استفاده از نور بیشتر به خلاقیت و دید متفاوت شما بستگی دارد.

هارمونی و هماهنگی

المان‌هایی که در یک تصویر وجود دارد محدود می باشد، ولی رعایت هارمونی در آن می‌تواند به تمرکز بیشتر بیننده روی سوژه اصلی کمک کند. برای مثال رنگ‌های تند و قوی با رنگ‌های نرم متعادل می‌شوند.در نتیجه اگر شما در عکس های خود هارمونی را رعایت کنید چشم بیننده تنها سوژه اصلی را دنبال می کند

این مقاله را بخوانید
حالت های اندازه گیری نور

راز و رمز

یکی از ویژگی های زیبای عکاسی انتزاعی این است که باعث می شود حس عاطفه و تخیل شما را تحریک شود تا به دنبال کشف چیز‌های متنوع در یک اثر هنری باشید. این باعث می‌شود حتی از پیچیده ترین آثار هنری هم قدردانی کنید.