آموزش جامع تکنیک HDR

آموزش جامع تکنیک HDR

آموزش جامع تکنیک HDR در عکاسی : در این مقاله از نمایندگی نیکون ، من به صورت کامل و جامع عکاسی HDR را توضیح خواهم داد. در این آموزش ، من به شما می گویم که چگونه یک تصویر HDR با یک یا چند تصویر دریافت کنید.

HDR چیست؟

HDR مخفف کلمه «high dynamic range» به معنی دامنه دینامیک بالا است. دامنه دینامیک به طور کلی تفاوت بین روشن‎ترین نور و تاریک‎ترین تاریکی است که می‎توانید در یک تصویر ثبت کنید. زمانی که سوژه از محدوده دامنه دینامیک دوربین فراتر می‎رود، نواحی روشن به حالت شسته شده و سفید رنگ در می‎آیند یا نواحی تاریک به سادگی به حباب‎های بزرگ مشکی تبدیل می‎شوند.

سخت می‎تواند تصویری گرفت که هر دو انتهای این طیف را ثبت کند ولی عکاسان با استفاده از تکنیک‎های مدرن عکاسی و نرم‎افزار پیشرفته پس از پردازش برای این قضیه تدابیری در نظر گرفته‎اند. عملا hdr به معنی: یک عکس از یک سبک خاص با محدوده دینامیکی غیر عادی است که نمی تواند در حالت عادی با یک عکس به دست آید.

دوربین عکاسی ابزاری فوق‌‌العاده اما با برخی محدودیت‌‌ها هستند. برخلاف چشم انسان، دوربین‌‌ها توانایی برقراری تعادل و سازگاری بین سایه‌‌ها و نقاط روشن یک صحنه را ندارند. در یک صحنه با کنتراست نوری بالا، سایه‌‌ها در بخش‌‌های تاریک‌‌تر تصویر، رگه‌‌هایی ناخوشایند بوجود می‌‌آورند؛ و بخش‌‌های نورانی با حباب‌‌هایی سفید رنگ، تصویر نهایی شما را تخریب می‌‌کنند.

آموزش جامع تکنیک HDRراه حل چیست ؟

با استفاده از تکنیک عکاسی HDR ، نقاط گمشده در سایه‌‌ها و بخش‌‌های پُرنور تصویر نمایان می‌‌گردد. این امکان از طریق ادغام چند عکس که در یک لحظه‌‌ی کوتاه اما با نوردهی‌‌های مختلف انجام شده است، میسر می‌‌گردد. در انتها تمامی این عکس‌‌ها بصورت یک تصویر واحد به شما ارائه می‌‌شود.

این مقاله را بخوانید
پرسپکتیو در عکاسی

نحوه انتخاب یک مکان

هر عکاس زمان سختی برای انتخاب یک مکان یا موضوع دارد ، hdr یک تکنیک دشوار است و به عنوان یک عکاس مبتدی ، شما باید مکان ها یا موضوعات مختلف را انتخاب کنید.

به عنوان یک عکاس مبتدی ،میتوانید عکاسی از معماری و مناظر شروع کنید . و یا از غروب خورشید با کنتراست زیاد یا برخی بناهای قدیمی به عنوان سوژه اصلی برای عکاسی HDR استفاده کنید. همچنین می توانید صحنه ای از شب را انتخاب کنید که در آن نورهای رنگی مختلفی وجود داشته باشد.

تجهیزات مورد نیاز:

در عکاسی HDR ، سه ، پنج ، هفت ، یا گاهی نه عکس را با استفاده از میزان نوردهی متفاوت عکاسی می کنیم و آنها را با استفاده از نرم افزار برای ایجاد یک تصویر نهایی HDR ادغام می کنیم. تعداد عکسها به تفاوت بین سایه ها و روشنایی سوژه بستگی دارد. در ابتدا ، بهتر است با ۳ عکس شروع کنید

سنسورهای دوربین امروز از نظر دامنه دینامیکی به سرعت در حال بهبود هستند ، بنابراین می توانید تمام جزئیات مورد نیاز خود را فقط در سه عکس دریافت کنید. دامنه دینامیک به معنای (تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص باشند)

  1.  دوربین با عملکرد “قرار گرفتن در نوردهی خودکار” (AEB– Auto Exposure). میتوانید از قابلیت AEB استفاده نکنید ، اما اگر این گزینه را در دوربینتان ندارید ، ولی باید تنظمات دوربین خود را بین هر مرتبه عکاسی به صورت دستی تنظیم کنید در نتیجه احتمال این که دوربین را تکان دهید زیاد می‎شود و مقدار زمان لازم برای گرفتن تعداد عکس‎ها بالا می‎رود و بنابراین احتمال جابه‎جایی سوژه یا تغییر موقعیت آن بیشتر می‎شود اگر تصاویر شما در یک ردیف قرار نگیرند، تصویر HDR نهایی ظاهر عجیبی خواهد داشت.
  2. یک لنز واید یا زاویه باز توصیه می شود. اما معمولاً عکس های HDR با لنز واید یا زاویه باز گرفته می شود.
  3.  یک سه پایه یا هر گونه ابزار دیگری که دوربین را ثابت نگه دارد الزامی است اگرهم بدون سه پایه مجبورید عکس بگیرید ، احتمالا بعدا در تراز‎بندی تصاویر به مشکل بر می‎خورید، بنابراین برای به دست آوردن بهترین نتایج بدون شک استفاده از یک سه پایه را پیشنهاد می‎کنیم.
  4.  برای جلوگیری از هرگونه حرکت دوربین از ریموت استفاده کنید یا سلف تایمر (self-timer) گزینه‌‌ی مناسبی است و دیافراگم نیز باید بسته باشد (البته بستگی به مکان عکاسی دارد در بعضی مکان ها دیافراگم باید باز باشد و در بعضی از مکان ها باید بسته باشد)
  5. نرم‎ افزار ترکیب عکس HDR. چندین برنامه مختلف برای این کار وجود دارند.
این مقاله را بخوانید
تفاوت عکاسی تجاری و عکاسی تبلیغاتی

آموزش جامع تکنیک HDRعکاسی HDR با استفاده از یک تصویر واحد

شما می توانید تصاویر HDR خود را با استفاده از یک تصویر واحد ایجاد, به شرطی که سبک ترین و تاریک ترین بخش هایی از تصویر خود را تا حدودی قابل بازیابی هستند. این به این معنی است که سبک ترین قسمت تصویر شما نباید به طور کامل نمایش داده شود و تاریک ترین قسمت تصویر نباید کاملا سیاه باشد.

بنابراین، شما فقط می‌توانید از تصاویری استفاده کنید که به درستی حداکثر جزئیات را حفظ کرده باشند. به خاطر داشته باشید که تصاویر خام RAW ( به خصوص تصاویر ۱۴ بیتی + RAW ) حاوی داده‌های بسیار زیادی هستند که می‌توانید آنها را در نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و لایت روم مشاهده کنید. برای دیدن این نوع فایل، نیاز به افزایش و کاهش نوردهی در فتوشاپ یا لایت روم دارید.