کیفیت نور در عکاسی

نور وسیله اصلی عکاسی است و یک عکاس باید انواع کیفیت های نور را بشناسد و با تکیه بر دانش خود عکاسی کند. نمایندگی نیکون در این مقاله از نمایندگی نیکون درباره ی کیفیت نور در عکاسی بررسی خواهد کرد.

نور

نور، عنصر اصلی عکاس است. به عقیدۀ فریم، ميزان نور نشان می دهد که موضوع اصلاً می تواند ثبت شود يا خير و کيفيت و جهتِ نور، ظاهِر موضوع را کنترل کرده و باعث تغيير آن می شود. بنابراين، برای ساخت يک تصوير خوب، بايد نسبت به تغييرات نور و اين که چگونه اين تغييرات باعث تغيير موضوع و اطرافش می شوند آگاه باشيد. از نور می توان برای ايجاد حس، مورد توجه قرار دادن يک محل، اصلاح يا تغيير اشکال و خلق فرم و بافت در تصوير استفاده کرد.
گاهی می توانيد نور دلخواهی را که با موضوع موردنظرتان هماهنگی دارد با صبر کردن برای شرايطِ خاص آب و هوايی يا ساعت های مختلف روز به دست آوريد. در مواقع ديگر، مجبوريد از نور موجود، بهترين استفاده را ببريد.

شدت نور

شدت نور (روشنایی) مستقل از کنتراست، یک دست بودن با بقیه است. لازم به ذکر است که چشم انسان اغلب مواقع در نور بسیار شدید و یا نور بسیار کم دچار اشتباه می‌شود.

تنظیمات نوردهی، همراه با حساسیت فیلم یا سی سی دی، روشنایی تصویر را کنترل می کنند. با استفاده از یک دوربین نیکون نوردهی خودکار میزان نور به صورت غیر مستقیم بر عمق میدان و ایجاد حرکت محو (بلر) مؤثر است. مثلا، روشنایی زیاد و فیلم سریع (حساسیت بالا) به سمت دیافراگم بسته و سرعت شاتر سریع هدایت می شود.

این مقاله را بخوانید
اشتباهات رایج عکاسی منظره
کیفیت نور در عکاسی
نور خورشيد در يک روز صاف و تميز، شديد و تند است. لبۀ سايه ها کاملاً واضح بوده و به شدت تيره هستند به طوری که گاهی بيشتر از سوژۀ اصلی در تصوير ديده می شوند.
کارشناسان فریم بر این باورند نور تند و شديد برای ايجاد بافت و فرم بسيار عالی و مناسب است، همچنين برای ايجاد طرح های جذاب. اما در عين حال می تواند جزئيات را حذف کرده و سطوح را به مناطقی هموار از سايه و روشن تبديل کند. فرايند کامل عکاسی (از نوردهی تا چاپ) هميشه برروی افزايش کنتراست بين نور و سايه تأثير می گذارد بنابراين بايد مراقب باشيد زمانی که نور بسيار شديد و تيز است، تصوير نهايی تان بسيار
پُرکنتراست نشود.
در مقابل، نور بيرون زمانی که مه گرفته يا غبارآلود است و يا وقتی آسمان ابری است، نور نرمی است. لبۀ سايه ها کاملاً مشخص نيست و آنها ديگر ذاتاً عناصر غالب در تصوير نيستند. کنتراست پايين به شما کمک می کند که به اشياء فرم و شکل کروی ببخشيد. اين نور اغلب برای سوژه هايی مناسب است که عناصر ظريف و پيچيده ای دارند وگرنه با سايه های کوچک اشتباه گرفته شده و مبهم جلوه می کنند.

نور تیز و شدید

نور شديد هنگامی به دست می آيد که شما منبع نور نسبتاً متراکم و به هم فشرده ای داريد. به نواحی پشت اشياء نوری نمی رسد بنابراين سايه های تندی را خلق می کند. منابع نور شديد شامل نور خورشيد (که به نسبت در آسمان کوچک به نظر می رسد) و لامپ های فلاش هستند.

این مقاله را بخوانید
انحراف کروماتیک چیست؟

کیفیت نور در عکاسینور نرم

نور زمانی نرم می شود که پراکنده باشد و شايد اين نرمی در نتيجۀ نوری به وجود می آيد که از ابرها عبور می کند يا هنگامی که نور از سطحی منعکس می شود. بنابراین ، نوری است، که پخش شده و مناطق سايه ای توليد می کند که کمرنگ بوده و لبه های نرمی دارند.