مفهوم-عکاسی-HDR

مفهوم عکاسی HDR این است که دوربین عکاسی شما برعکس چشم های یک انسان، قابلیت انجام متعادل کردن و هماهنگی بین قسمت های تیره و روشن محیط را ندارد. و همین مورد متاسفانه موجب میشود که، بعضی از مناظر دیدنی و لذت بخشی  که شما را حیرت زده می کند، طبیعتا قرار نیست بعد از عکاسی به تصویری بسیار زیبا و دلنشین تبدیل شود؛ و این خیلی مهم است که با مدل گرفتن عکس HDR در این محیط های دیدنی آشنا باشید تا تاثیر خود را در این مواقع به شما نشان دهد.

HDR چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که شما عکسی با ویژگی HDR می‌گیرید، دوربین عکاسی در توالی‌های سریع عکس های متعددی با اکسپوزهای مختلف ثبت می‌کند. سپس نرم‌افزار دوربین اسمارت‌ فون، این عکس‌ها را با یک تصویر واحد ترکیب می‌کند که جزییات تاریک ‌ترین و روشن ‌ترین نواحی را در خود حفظ کند.

پیش از ان که این قابلیت ، راه خود را به دوربین عکاسی و گوشی‌های دیجیتالی پیدا کند، شما چاره ای نداشتید غیر از اینکه  سه عکس بگیرید و آن‌ها را به کامپیوتر خود منتقل کرده و با استفاده از امکان HDR فتوشاپ یا هر برنامه‌ مشابه دیگری، این سه تصویر را باهم ترکیب نمایید.

در چه مواقعی باید از HDR استفاده کنیم؟

هنگامی که زیادی پیش می‌آید که می‌توان از HDR استفاده کرد؛ این موضوع بستگی به شما دارد که چه چیزی از عکس بخواهید. در ادامه به مواردی که به‌کارگیری HDR بسیار رایج بوده و منجر به عکس های بهتری می‌شود، اشاره می‌کنیم.

این مقاله را بخوانید
صدابرداری حرفه ای با میکروفون

مناظر

نور، یکی دیگر  از  مهم‌ترین عوامل جنبه‌های یک عکس خوب است، ولی در محیط‌های بیرونی نور خورشید می‌تواند باعث کنتراست‌های بسیار بالایی گردد. HDR این قابلیت را دارد که این اختلاف‌ها را بالانس کرده و موجب شود تا بخش‌های سفید روشن و سیاه تاریک بر روی عکس کم‌تر وجود داشته باشد.

صحنه‌های کم‌نور

اگر کل عکس شما یا برخی از نواحی آن خیلی تاریک است، می‌توان از HDR برای افزایش سطح کلی روشنایی استفاده نمود. البته نباید انتظار معجزه داشت: اگر هیچ نوری در جایی که می‌خواهید عکاسی کنید وجود ندارد، HDR نمی‌تواند آن را ایجاد کند. اما از آنجاییکه که این فناوری براساس ترکیب تاریک‌ترین و روشن‌ترین بخش‌های یک تصویر عمل می‌کند، تاحدودی می‌تواند کمک‌تان کند.

چه مواقعی نباید از HDR استفاده کرد؟

زمانی که شما در حال حرکت هستید یا سوژه متحرک است

به ‌دلیل این که HDR، سه عکس می‌گیرد، اگر چیزی بین شات‌ها حرکت کند، عکس اخر ممکن است تار به نظر برسد: این موضوع یکی از دلیل های است که پردازش عکس‌ها را کمی طولانی‌تر می‌کند. به همین منظور بدون حرکت بایستید و از سوژه‌های ثابت عکاسی نمایید.

صحنه‌های با کنتراست بالا

برخی از عکس‌ها در شرایطی که کنتراست بالاتری داشته باشند، بهتر به نظر می‌رسند. استفاده از HDR این کنتراست را کاهش خواهد داد و تاثیرگذاری صحنه کم‌تر مشخص خواهد شد. در نتیجه اگر نمی‌خواهید تصویر نهایی دستکاری شود از HDR استفاده نکنید.

صحنه‌های با رنگ‌های روشن

قابلیت HDR، بی شک باعث سرزندگی رنگ‌های مرده خواهد شد. ولی اگر با رنگ‌هایی سروکار دارید که خیلی زنده و روشن هستند، HDR می‌تواند موجب روشن‌تر شدن آن‌ها گردد. در نتیجه مراقب باشید که اشباع رنگی را بیش از حد انجام ندهید.

این مقاله را بخوانید
تفاوت عکس‌های RAW و JPEG

مفهوم عکاسی HDR

دلیل به وجود آمدن عکاسی HDR

به خاطر پیدایش حالت عکاسی HDR دقیقا برای از بین بردن این نقض ها بوده است. زمانی هایی که عکاسان، یک تصویر را با توانایی HDR را ثبت می‌‌کنند، در واقعیت آنها تنها یک تصویر ثبت نمی کنند! آنها از یکی از دو مدل عکاسی HDR بهره می‌‌برند.

اولین روش که در اصطلاح عکاسی به آن براکتینگ (Bracketing) می نماییم و راه دوم، انداختن چندین تصویر از یک محیط با نوردهی‌‌های متفاوت می باشد. بیشتری از دوربین‌‌های عکاسی DSLR حرفه ای امروز، دارای تنظیم عکاسی براکتینگ یا اچ دی آر ، بطور جداگانه هستند.