لنز‌ها برای عکاسی ورزشی

لنز‌ها برای عکاسی ورزشی

در این مطلب از نمایندگی نیکون می خواهم تعدادی از بهترین لنز‌ها برای عکاسی ورزشی برایتان معرفی کنم.عکاسی ورزشی، یکی از مشهورترین ژانرهای عکاسی بوده که افراد زیادی را از ابتدای تاریخ هنر عکاسی به خود جذب کرده است. اما عکاسی ورزشی هم همانند سایر ژانرها نیاز به تجهیزاتی دارد که از قضا، نسبتا گران هستند.

به غیر از خود دوربین تجهیزات دیگری هم وجود دارند که یک عکاس ورزشی به آنها نیاز دارد. برای مثال لنز دوربین که شاید از خود دوربین هم مهم‌ تر باشد. یک عکاس ورزشی نیاز به لنزی دارد که سرعت زیادی در فوکوس کردن داشته باشد و در عین حال فاصله کانونی آن نیز محدوده گسترده‌ای را پوشش دهد.

لنز مناسب عکاسی ورزشی عمومی: ۷۰-۲۰۰ میلیمتر f/2.8

اگرچه ما چیزی به نام لنزهای عمومی برای عکاسی ورزشی نداریم، اما در اینجا منظور ما لنز‌هایی است که بیشترین استفاده را برای عکاسی ورزشی دارند. لنز‌های زوم تله فوتو با دیافراگم باز، برای اغلب پروژه‌های عکاسی کاربرد دارند.

اما باید به نیز دقت کنید که ما این‌طور تصور می‌کنیم که شما می‌توانید به عنوان یک بیننده، تا حد زیادی به زمین بازی نزدیک شوید و زمین بازی هم اندازه نسبتاً کوچکی دارد. به عنوان مثال عکاسی از مسابقات فوتبال با زمینی به آن بزرگی یا مسابقات اتومبیل‌رانی که دور تا دور یک زمین خیلی بزرگ انجام می‌شود، با این لنز‌ها چندان ساده نیست.

اما این لنز‌ها برای عکاسی از ورزشکاران در اغلب ورزش‌های دیگر مانند بسکتبال، والیبال، تنیس، شنا و … که فاصله شما با ورزشکاران در حد معمول است، بسیار مناسب هستند.عملکرد این لنز‌ها بسیار بالاست و به همین دلیل هم هست که تقریباً همه برند‌های سازنده لنز، لنز‌های حرفه‌ای و خوبی را در این رده معرفی کرده‌اند.

این یکی از بهترین لنز‌ها برای دوربین‌های نیکون است. کیفیت اپتیک بسیار پیشرفته، بدنه قدرتمند و حرفه‌ای با عایق‌بندی بالا در برابر شرایط بد محیطی است.اگرچه تمام این سری لنز‌ها، لنز‌های سنگینی هستند، اما این لنز حداقل کمی سبک‌تر از هم رده دیگر خودش است. معمولا مانند اغلب لنز‌های حرفه‌ای، این لنز برای دوربین‌های فول‌فریم ساخته شده‌ است و در صورتی که آن را روی دوربین‌های غیر فول‌فریم نیکون ببندید، با ۵۰ درصد افزایش، به ۱۴۰-۳۰۰ میلیمتر می‌رسد.

این مقاله را بخوانید
معرفی میکروفون برای تولید محتوا

لنز‌ها برای عکاسی ورزشینیکون در این لنز از ۶ عدسی Extra Low Dispersion استفاده کرده است که عدسی‌های بسیار گران‌قیمت و با کیفیتی هستند. به همین خاطرهم در نام آن، عبارت ED را می‌بینیم. پوشش‌های ضد بازتاب، پوشش ضد جذب روی عدسی‌های جلویی و عقبی، موتور فوکوس بسیار سریع و لرزشگیر ۴ استاپ از مشخصات مهم این لنز هستند و آن را به یکی از بهترین لنز‌های ورزشی تبدیل می‌کنند.

 

لنز‌ها برای عکاسی ورزشی

این لنز یکی از بلند‌ترین فاصله‌های کانونی را در بین لنز‌های پرایم کانن دارد و زاویه دید آن با نمای “۶ درجه” بسیار بسته است. از آنجا که این لنز برای دوربین‌های فول‌ فریم کانن ساخته شده است، در صورت استفاده از آن روی دوربین‌های غیر فول‌فریم این شرکت، فاصله کانونی آن به ۶۴۰ میلیمتر افزایش می‌یابد که فاصله کانونی بسیار بلندی است و در شرایطی که از آن روی دست استفاده کنید، کمترین سرعتی که می‌توانید با آن عکاسی کنید نباید از ۱/۶۰۰ ثانیه کمتر باشد.

  • Nikon AF-S NIKKOR 500mm f/4E FL ED VR

این لنز هم مانند نیکونی لنز تله فوتو بلند کانن است که به ویژه مانت F یا دوربین‌های فول‌فریم این شرکت ساخته شده و البته می‌تواند با ضریب بزرگنمایی ۱٫۵ برابر، روی دوربین‌های غیر فول‌فریم این شرکت، نمایی برابر با فاصله کانونی ۷۵۰ میلیمتر را نمایش دهد.

نیکون در این لنز سنگین وزن، از ۲ عدسی فلوریت و ۳ عدسی ED استفاده کرده است که عبارت ED در نام آن نیز نشان‌دهنده همین موضوع است. همچنین یک موتور فوکوس بسیار پرسرعت مافوق صوت هم در این لنز استفاده شده که در ترکیب با فوکوس ۳D در دوربین‌های نیکون، می‌تواند به خوبی روی سوژه‌های متحرک قفل کرده و فوکوس را دنبال کند و به عنوان یک لنز مناسب عکاسی ورزشی به دارندگان دوربین‌های نیکون کمک کند. ضمن اینکه یک رینگ بزرگ و بسیار روان هم روی این لنز قرار دارد که در هر زمان می‌توانید با آن فوکوس را به صورت دستی کنترل کنید.

این مقاله را بخوانید
لباس مناسب برای عکاسی

لنز‌ها برای عکاسی ورزشیمشابه اغلب لنز‌های تله فوتو، در این لنز هم از یک لرزشگیر ۴ استاپ استفاده شده تا لرزش‌های خفیف دست را خنثی کند. این لنز با حدود ۴۰ سانتی‌متر طول و وزن ۳٫۰۹ گرم یکی از لنز‌های سبک با این فاصله کانونی محسوب می‌شود.