فاصله هایپرفوکال لنز

فاصله هایپرفوکال لنز

فاصله هایپرفوکال می‌تواند یک موضوع سردرگم کننده برای عکاس‌های اولیه و حرفه‌ای باشد. با این وجود در شرایطی که می‌خواهید واضح‌ ترین عکس‌های ممکن را به ویژه در عکاسی منظره بگیرید، این موضوع خیلی با ارزش است. در این مقاله از نمایندگی نیکون با فاصله هایپرفوکال لنز آشنا خواهیم شد و تعدادی متد برای ثبت واضح‌ ترین تصاویر با بیشترین عمق میدان یاد می‌گیریم.

فاصله ابرکانونی چیست؟

به عبارت ساده کاملا ساده فاصله ابرکانونی محدوده‌ی فوکوسی است که عکس های شما بیشترین عمق میدان را دارند. برای مثال یک منظره را در نظر داشته باشید که می‌خواهید همه ی بخش‌های آن، از پیش زمینه تا پس زمینه به صورت واضح دیده شود. در زمانی که روی پیش زمینه فوکوس کنید، پس زمینه‌ی تصویر تار خواهد بود و در صورتی که روی پس زمینه فوکوس کنید، پیش زمینه تار خواهد بود.

استفاده از زمان ابرکانونی

برای همه ی عکس‌ها لازم نیست روی فاصله ابرکانونی فوکوس کنید. برای مثال یک چشم‌انداز از یک کوه در فاصله‌ی دور دست را فرض کنید. در شرایطی که به جز کوهی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید هیچ شی دیگری داخل پیش زمینه وجود ندارد محاسبه‌ی فاصله‌ی هایپرفوکال کار احمقانه‌ای است چون که نزدیک‌ترین سوژه به شما در فاصله‌ی بی‌نهایت قرار داد.

برای عکاسی از این منظره فقط کافیست روی کوهی که در دوردست قرار دارد فوکوس کنید و از آن‌ جایی که نزدیک‌ترین سوژه هم در فاصله‌ی خیلی دوری قرار دارد، دیافراگم لنز هم خیلی مهم نیست.

فاصله‌ی هایپرفوکال فقط وقتی اهمیت دارد که شما چند شی در فاصله‌ی نزدیک و دور نسبت به لنز داشته باشید و نیاز باشد که همه ی آن‌ها به اندازه‌ی کافی واضح باشند. از آنجایی که شما در واقع بین این دو سوژه فوکوس می‌کنید، هیچکدام از آن‌ها کاملا واضح نخواهند بود البته هر دو به اندازه‌ی قابل قبولی واضح هستند.

این مقاله را بخوانید
بهترین تنظیمات نوردهی

فاصله هایپرفوکال لنزعدد دیافراگمی

ما میخوایم دنبال نقطه یا فاصله‌ای بگردیم که با هر عدد دیافراگمی اگه اونجا فوکوس کنیم، کل کادرمون توی فوکوس باشه. از ابتدا تا اخرعکس. وقتی که لنز رو روی این فاصله هایپرفوکال تنظیم کنیم، بیشترین عمق میدان رو خواهیم داشت. محاسبه این فاصله بر اساس سه متغیر زیر انجام میشه:

  1. فاصله کانونی لنزتون
  2. سایز سنسور دوربینتون
  3. تنظیمات دیافراگمتون

بعد از محاسبه فاصله هایپرفوکال، هر عنصری که از نصف این فاصله تا بینهایت قرار داشته باشه، دارای فوکوس قابل قبول خواهد بود.

تصورکنید یک لنز ۳۵ میلیمتر روی دهد فول فریم و دیافراگم f/11 دارید. اگر نقطه فوکوس تان رو در ۶ متری دوربین قرار بدید، هر چیزی که از ۳ متری تا بینهایت قرار داشته باشید، شارپنس قابل قبولی دارد. توی این مثال، فاصله هایپرفوکال ما ۶ متر وجود دارد.

این فاکتورها رو توی ذهنتون داشته باشین

هرچی فاصله کانونی شما کوتاه‌ تر باشه، فاصله هایپرفوکال هم نزدیک‌تر است. هرچی عدد اف-استاپ رو زیاد کنید، باز هم فاصله هایپرفوکال نزدیک‌تر میشود. هرچی سنسورتون بزرگتر باشد، فاصله هایپرفوکال نزدیک‌تر می شود. یعنی اگه از یک فاصله کانونی ثابت روی سنسور کراپدار استفاده کنید، فاصله هایپرفوکال شما دورتر میشود.

گرفتن عکسهای خلاقانه

برای برخی از افراد خیلی مهمه که عکسشون از نظر فنی کاملا درست باشد. برای بعضی ها هم مهم نیست که مو به مو دستورالعمل‌های کتابها رو اجرا کنند! واقعیت اینه که اگه فاصله هایپرفوکال رو درست محاسبه کنید، عکس هاتون خیلی شارپ میشوند. اما لزوما اینکه از نظر فنی صحیح هستند، دلیل نمی شود که عکسهای خیلی جالبی باشند.

این مقاله را بخوانید
چرا باید با فرمت RAW عکاسی کنیم؟

من خودم زیاد از تکنیک هایپرفوکال استفاده نمی‌کنم. به طور خلاصه وقتی عکاسی منظره انجام میدم، تلاش می‌کنم یک المان جذاب توی پیش زمینه عکسم داشته باشم و اون رو از پس زمینه جدا کنم. اغلب این المان به لنز نزدیکتر از فاصله هایپرفوکال هست.

فاصله هایپرفوکال لنز

استفاده از یک جدول فاصله ابرکانونی

  • یک لنز انتخاب کنید و فاصله کانونی که قصد استفاده از آن را دارید یادداشت کنید
  • یک مقدار دیافراگم انتخاب کنید
  • فاصله ابر کانونی مربوط به دیافراگم و فاصله کانونی مدنظر خودتان را پیدا کنید.
  • با استفاده از لنز خودتان روی این فاصله‌ی ابرکانونی فوکوس کنید. این کار را می‌توانید به صورت تقریبی و یا با استفاده از مقیاس فوکوس روی لنز( درصورت وجود) انجام دهید.
  • اکنون هرچیزی از نصف این فاصله تا نقطه‌ی بی‌نهایت واضح خواهد بود.