عکاسان برای ثبت عکس های خود هدف مشخصی دارند که یکی از آن رساندن محتوای بصری به بیننده می باشد. آیا عکس وسیله ای برای بیان داستان می تواند باشد و کل ماجرا را به مخاطب القا کند ؟

عکاس این توانایی را دارد که با به کار بردن چند تکنیک و ترفند ، بیننده عکس خود را فریب داده و رویداد ها را طوری ثبت کند که احتمال دارد حقیقت نداشته باشند. برخی از مردم به عکسهایی که حاوی یک پیام و داستان هستند و یا مفهومی را انتقال میدهد به خوبی توجه میکند. ولی باید پرسید که قصه ایی که در عکسها به چشم می آیند واقعا حقیقت دارد ؟؟؟؟

اغلب بیشتر عکاسان مطابق سلیقه خود بوسیله عکسی که ثبت میکنند به روایت یک داستان برای مخاطبان خود می پردازند. از آنجایی که عکس ها تصاویری ثابت بوده و برای بیان موضوع آن ، از هیچ نوشته ای استفاده نمی شود ، خلق بیشتر داستان ها توسط برداشت ذهنی و تخیل مخاطب انجام می شود.

در عکاسی مستند عکاسان میتوانند درباره داستان عکس خود یک توضیحی منظم و صحیح به مخاطب بدهند. به عبارتی دیگر در عکاسی مستند ، عکس ها با چند تصویر در کنار هم قرار داده شده و یک مقاله تصویری را می سازند و داستان را به صورت مستند نمایش میدهد. اما از سویی دیگر ، گاهی عکس هایی دیده می شوند که نمیتوان به راحتی واقعیت یا داستان نهفته در آن را دریافت کرد. در این دسته از عکس ها ، عکاس طبق هدفی که دارد داستان را با کمی پیچیدگی و ابهام در عکس ارائه میدهد و گاهی بنا به دلایلی که دارد ، واقعیت را همانگونه که هست و یا بر خلافش ، به مخاطب نشان میدهد

این مقاله را بخوانید
ترفندهای عکاسی کم هزینه

 

عکس وسیله ای برای بیان داستان !

 

آیا یک عکس دیدنی و ماندگار ، با نمایش واقعیت ها خلق می شود ؟

در کنار عکسهایی که بیانگر یک داستان برای بیننده هستند ، نوع دیگری از عکسها هستند که پیچیدگی آن زیاد و نمی توان معنی آن را به سادگی برداشت کرد. هرکدام از بیننده های این عکسها برداشت و نتیجه گیری متفاوتی داشته و می بایست خودشان پیام و داستان عکس را درک کنند در نتیجه نمیتوان گفت که عکاسان بیانگر ماجرای عکسها هستند ولی در انتقال داستان و رساندن پیام به صورت بصری نقش مهمی دارند.

برای اینکه در عکس خود داستانی را نشان دهید ، موضوع را در نظر داشته باشید ولی نباید منتظر بود که داستان عکس به طور کامل و صد در صد درک شود . پس نیازی تیست که تمام قصه را در عکس روایت کنید بلکه باید سعی کنید پیچیدگی های عکس را پیدا کرده، مطلب را فهمیده و به این نتیجه برسید که چگونه میتوان داستان عکس را برای بیننده قابل فهم کرد.

حتی اگر تصمیم دارید که توجه مخاطب خود را به سمت موضوع متفاوتی جلب نمایید ، برای انتقال بهتر موضوع از عنوان یا تیترهای کوتاه استفاده کنید. البته باید به این نکته هم توجه داشت در صورتی که ببینده بتواند تمام ماجرای یک عکس را به سادگی و به سرعت متوجه شود و هیچ ابهامی در تصویر نباشد، جذابیتی برای آن عکس باقی نخواهد ماند.

 

در پایان مقاله  ” عکس وسیله ای برای بیان داستان ! “ ، به اطلاع علاقمندان محصولات نیکون می رسانیم: برای دریافت قیمت دوربین نیکون ،و لنز نیکون به نمایندگی نیکون مراجعه نمایند. راههای ارتباطی با نمایندگی؛ سایت اینترنتی نیکون ، تلفن های ثبت شده در سایت اینترنتی را شماره گیری و با کارشناسان حرفه ای نمایندگی نیکون تماس حاصل فرمائید. با ارتباط با نمایندگی نیکون ، اطلاعاتی دریافت می کنید تا با خیال آسوده و مطمئن خرید کنید.

این مقاله را بخوانید
معرفی لنز Nikkor Z 70-200mm f/2.8 نیکون