عکاسی کاندید یا ناگهانی

عکاسی کاندید یا عکاسی ناگهانی

عکاسی کاندید یا عکاسی ناگهانی به عکسی معرفی میشه که بدون برنامه ریزی و ژست دادن گرفته می شود. در اصل یک عکس کاندید عکسیه که سوژه از گرفتن اون آگاه نیست. به اصطلاح عمومی، عکاسی کاندید همون عکس هایی که بی هوا ازمون گرفته میشود. یه جورایی شکار لحظه ها! افراد اغلب هنگامی که تو خودشون هستند، بیشتر شبیه خودِ واقعیشون رفتار میکنند. عکاسی کاندید به ما کمک میکنه بتونیم تا حدودی ویژگی های شخصیتی افراد رو نشون بدیم. یکی از اساتید عکاسی کاندید، هنری کارتیه برسون هست.در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید.

کاربرد عکاسی کاندید

موضوع اصلی عکاسی کاندید اینه که آدم‌ها رو تو حالت طبیعی خودشون ثبت کنیم. انها نباید از گرفتن عکس آگاه بشنود. چون اغلب وقتی آدم ها میفهمن که قراره ازشون عکس گرفته بشود، رفتارشون رو عوض میکنند و از حالت طبیعی خودشون خارج میشوند.

عکاسی کاندید یا ناگهانی

همه ما عکاس ها دیدیم که وقتی آدم ها رو مجبور میکنیم به دوربین لبخند بزنند یا به دوربین نگاه کنند، چقدر از حالت طبیعی خودشان خارج میشوند. یا اینکه ازشون بخواهیم مقابل دوربین ژست خاصی بگیرند به ویژه اگر مدل نباشند. نتیجه نهایی اینجور عکس ها، حالت طبیعی و واقعی دوستان و عزیزان ما نیست. برای افرادی که عکاسی خیابانی انجام میدن، همین کار در مورد آدم‌های توی خیابون هم صادق باشد.

گرفتن عکس های پرتره کاندید با دوربین نیکون، یکی از اهداف عکاسی خیابانی می باشد. حتی گاها اصطلاحات عکاسی خیابانی و عکاسی کاندید به جای هم به کار میرن  با اینکه با همدیگه کاملا متفاوت هستند.

این مقاله را بخوانید
ژست عکاسی با گیتار

در همین راستا، عکاسی کاندید شاید یکی از مناسب‌ترین سبک های عکاسی برای انتقال حس واقعی به بیننده در یک لحظه‌ی خاص در زمان باشد. این چیزی است که در واقع ماهیت اصلی عکاسی کاندید به شمار می‌رود.

لحظات کاندید خوب

به خاطر ثبت لحظات کاندید خوب، شما باید دو مهارت مهم را یاد بگیرید:

  • توانایی دیدن رویدادهای آینده قبل از این که اتفاق بیفتند
  • دانستن «تنظیمات دوربین» مناسب برای ثبت آن رویدادها
  • با تجهیزات درست شروع کنید.

به دست آوردن این مهارت ها به کمی تمرین نیاز دارد، ولی  یادگیری دیدن آینده آنقدر که فکر می کنید غیرممکن نیست.

عکاسی کاندید یا ناگهانی

با تجهیزات درست شروع کنید

شما می‌توانید تقریباً با استفاده از هر دوربینی عکس‌هایی عالی ثبت کنید، فقط لازم است که در هر زمان آن را همراه خود داشته باشید.

لنزهایی با فاصله کانونی گسترده ( به عنوان مثال، یک لنز با بزرگنمایی ۷۰-۲۰۰ میلی متری ) به شما این امکان را می‌سازد از مکانی متفاوت عکاسی کنید یا جایی قرار بگیرید که هیچکس متوجه حضورتان نشود.

اگر با یک لنز ۳۵ میلی متری تلاش در گرفتن عکس‌های رئال از بچه‌های خود در حیاط خلوت خانه داشته باشید، باید با آنها نهایتا ۱ متر فاصله داشته باشید، اما با استفاده از یک لنز ۷۰-۲۰۰ میلی متری می‌توانید تا ۵ متر از آنها فاصله گرفته و همان سوژه را با همان ترکیب بندی ثبت کنید. قطعا اگر آنها حضور شما را در نزدیکی خود حس کنند به طور طبیعی رفتار نخواهند کرد.

به عبارت دیگر، هرچه لنز گسترده‌تر باشد، فضای بین شما و سوژه‌های شما می‌تواند بیشتر باشد و انعطاف بیشتری به شما به عنوان یک عکاس بدهد، همچنین احتمال دارد که سوژه‌های شما اصلا متوجه کارتان نشده و کاملا طبیعی رفتار کنند.

این مقاله را بخوانید
چگونه از ایزو بالا بیشترین بهره را ببریم؟