عکاسی از جواهرات

عکاسی از جواهرات

عکاسی از جواهرات کار ساده ای نیست حداقل تا زمانی که عکاس بر اصول خود تسلط داشته باشد. برای گرفتن یک عکس زیبا از یک جواهر باید خودتان را با وضوح و نورپردازی بشناسید و در هر موقعیتی بدانید که چگونه بهترین تصویر را تغییر دهید. البته, نگران نباشید, حتی اگر به نظر می رسد کمی دشوار است. نمایندگی نیکون به شما نکات کاربردی را توضیح می دهد.

انتخاب دوربین

دوربین‌های کامپکت ( Compact ) نیکون با توجه به سنسور‌های کوچکی که دارند، در عکاسی ماکرو عملکرد قابل قبولی دارند. در نتیجه اگر می‌توانید به صورت دستی تنظیمات نوردهی آن را تنظیم کنید، چراکه این دوربین ها گزینه مناسبی برای عکاسی از جواهرات هستند. گرفتن این عکس‌ها با دوربین های DSLR ساده‌تر است، اما برای عکاسی جواهرات احتیاج به لنز ماکرو دارید.

عکاسی از جواهراتدوربین را ثابت نگه دارید

یکی از بهترین‌ روش‌ها برای عکاسی از جواهرات کاملاً شارپ، استفاده از سه‌پایه و در صورت امکان ریموت است. دز صورت استفاده از سه‌پایه و ریموت، تکان‌های دوربین شما به حداقل می‌رسد و همچنین قابی که بر روی سوژه بسته‌اید ثابت مانده و کار تصحیح فوکوس و نورپردازی بسیار ساده‌تر می‌شود.

 لنز ماکرو 

اصلی ترین چیزی که شما نیاز دارید بین تجهیزات عکاسی برای عکاسی طلا و جواهر یک لنز ماکرو است. یک لنز ماکرو به شما اجازه می دهد تا زیباترین عکس ها را در اندازه ای بزرگتر از اندازه واقعی سوژه بگیرید. به همین دلیل لنزهای ماکرو نسبتا گران هستند.

یکی از نکاتی که هنگام خرید یک لنز ماکرو باید در نظر بگیرید این است که داشتن دو لنز ماکرو می تواند مفید باشد. یک لنز با فاصله کانونی که اجازه می دهد تا شما را به حرکت بسیار کمتر از موضوع, یک عکس بگیرید. بتوانید جزییات ریز جواهرات بزرگ‌تر را با کمک آن در عکس برجسته کنید و لنز دیگری با فاصله‌ی کانونی بلندتر که بتوانید از فاصله‌ی دورتری از سوژه عکس بگیرید.

این مقاله را بخوانید
اجزای داخلی دوربین عکاسی

عکاسی از فاصله‌ی نزدیک ممکن است باعث منعکس شدن لنز بر روی سوژه شود. برای حل این مشکل می‌توانید وسط قطعه‌ای کاغذ سفید را سوراخ کنید و لنز را از داخل آن بگذرانید و دوربین و باقی تجهیزات را بپوشانید. این کار کمی از نور را نیز بر روی سوژه‌ی شما منعکس می‌کند.

نور

اصلی ترین قسمت عکاسی از جواهرات، نور است. سایه‌های تیره مثل سایه‌ای که توسط فلاش دوربین عکاسی تولید می‌شوند. امکان دارد به راحتی ظرافت جواهرات را از بین ببرند و با ایجاد کنتراست بالا از زیبایی تصویر نهایی بکاهند. به همین خاطر این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد که زمان نوردهی به تصویر، از همه جهات نورپردازی شود.

بهترین راه برای رسیدن به این هدف استفاده از خیمه نور است. طلا و جواهر را در فضای مناسب چادر قرار دهید و نور لازم را از خارج با نور نرم ایجاد کنید.با به هم چسباندن قطعات یونولیت و قراردادن صفحات پس زمینه مورد نیاز، می‌توانید در منزل و بدون صرف هزینه اضافی این کار را انجام دهید.

عکاسی از جواهراتمعمولا در عکاسی جواهرات نورهای سافت یا دیفیوز شده بهترین انتخاب محسوب می‌شوند. به این نکته توجه کنید که استفاده از فلاش روی دوربینی (اسپید لایت) در عکاسی جواهرات معمولاً نتایج قابل قبولی ندارد. علت رد‌شدن فلاش اکسترنال یا روی دوربینی ، زیاد بودن شدت نور در سطح جواهر است که موجب بازتاب شدید نور و ایجاد سایه بلندتر از انتظار می‌شود.

کدام نور مناسب است؟

نور‌های فلورسنت نسبت به بقیه نورها بازده بالاتر، رنگ طبیعی‌تر و گرمای کمتری تولید می‌کنند. این نورها می توانند در جلسات عکاسی، طولانی مدت روشن بمانند بدون این که گرمای زیادی برای محیط عکاسی ایجاد کنند.

این مقاله را بخوانید
چرا باید با فرمت RAW عکاسی کنیم؟