علل درخشش دوربین های DSLR در نمایشگاه فناوری

نمایشگاه CES بیشتر از هر چیزی با فناوری‌های آینده معروف شده است. ولی هنوز در این نمایشگاه، دوربین‌هایی متعلق به یک دهه‌ی قبل را می بینیم.

نمایشگاه CES 2020 بهترین موقعیت برای معرفی دستاوردهای جدید دنیای فناوری محسوب میگردد. نمایشگاهی که نوآوری‌های خلاقانه ای همچون ربات آشپز و تلویزیون‌های رول‌شونده در آن دیده می شود. چرا در این رویداد مهم که نمایش آینده ی دنیای فناوری است هنوز شاهد محصولاتی چون دوربین‌های DSLR  که قدمتی بیش از یک دهه دارند، هستیم؟ براستی علل درخشش دوربین های DSLR در بزرگترین نمایشگاه فناوری چیست؟

علل درخشش دوربین های DSLRدر نمایشگاه CES امسال، دوربین‌هایی همچون نیکون D780 بعنوان محصولات برتر حضور یافتند. با نگاهی به همین محصول، شاید تصور کنیم در نمایشگاهCES 2010 حاضر شدیم، که چندان اشتباه نیست. آیا تولیدکنندگان دوربین، تولید فناوری‌های گوشی هوشمند و دوربین‌های بدون آینه را نادیده می گیرند؟ یا دلایل قانع کننده ای برای بازگشت دوباره دوربین‌های DSLR به مهم‌ترین صحنه‌ی دنیای فناوری وجود دارد؟

عکاس‌هایی که منظره یاب های اپتیکال را به نمونه‌های EVF ترجیح میدهند، بر این عقیده هستند؛ که یکی از دلایل عدم برتری دوربین‌های بدون آینه در برابر  DSLRها نمونه‌های EVF می باشند. علاوه بر آن دلایل کم اهمیت تری باعث درخشش DSLR و قرار گرفتن در صدر اخبار فناوری شده است.

مارک تواین زمانی گفته بود: پیش‌بینی مرگ DSLR، اغراق‌آمیز می باشد. دوربین‌های بدون آینه بطور حتم آینده‌ی دنیای عکاسی را تشکیل می دهند. هنوز افرادی هستند که برای بدنه های قدیمی لنزهای باارزشی دارند (مانند لنزهای نیکون FX/DX )  بدنه‌‌هایی که در آغاز با دوربین های قدیمی DSLR معروف شدند.

برخی عکاسان تجربه عکاسی خود را بر پایه‌ی تجربه‌ محسوس‌تر از دوربین‌ها پرورش داده اند. تجربه آنها با المان هایی مانند: منظره یاب اپتیکال، بدنه‌هایی با گیره‌های بزرگ‌ و تنه‌های آینه‌ای ، گره خورده و در هم آمیخته است.

این مقاله را بخوانید
جدیدترین مشخصات دوربین نیکون Z5 !

در نمایشگاه CES 2020 نیکون حضوری جدی و قابل‌توجه بنمایش گذاشت. بدنه‌های جدید DSLR  را با تجربه‌های آشنا و جذاب عکاسی با دوربین‌های بدون آینه ، در نمایشگاه عرضه نمود.

 قابلیت هایی مانند فوکوس خودکار حرفه‌ای و فیلمبرداری پیشرفته، باعث ترکیب دوربین‌های بدون آینه با DSLR خواهد شد. در واقع شاید بتوان گفت: که برندها، دستگاه‌های هیبریدی بدون آینه- DSRL تولید می کنند.

مجموع بهترین‌ها

بررسی مشخصات و قابلیت‌های نیکون D780 نشانگر اینست که با نمونه‌ای متفاوت از دوربین‌های هیبرید بدون آینه – DSLR روبرو هستیم. محصول نیکون که جایگزین D750 شد ، مقرون‌به‌صرفه‌تر و جذاب‌تر به‌نظر می آید و نشانگر یک تمایل نامحسوس را به سیستم‌های DSLR می باشد. به‌هرحال این سیستم نشان می‌دهد که شرکت‌ نیکون با میراثی عظیم از DSLR، فضای رشد کافی را برای دوربین‌های دارای منظره یاب اپتیکال و ترکیب آن‌ها با قابلیت‌های بدون آینه،‌ بوجود آورده است.

دوربین نیکون D780 مثالی خوب از دوربین‌های هیبرید بدون آینه DSLR – و آینده‌ی آنها در سال های آتی می باشد. این محصول، بعنوان عضو جدید در کنار یکی از دوربین های محبوب DSLR بازار یعنی D750 رونمایی کردند. کاربران از مدت‌ها منتظر بودند تا نسخه‌ی جدیدی از D750  با قابلیت‌های پیشرفته مانند فوکوس خودکار بهینه، نمایشگر لمسی و قابلیت فیلم‌برداری ۴K معرفی شود. علاوه بر آن محصول جدید ژاپنی‌ها درکنار دوربین پرطرفدار و حرفه‌ای Z6 قرار گرفته، که به گواه بسیاری از رسانه‌های فناوری، یکی از محصولات برتر بازار می باشد.

 به‌هرحال دوربین جدید نیکون می‌تواند برای کاربرانی که بدنبال دوربین های بدون آینه بودند و فناوری‌های کاربردی همچون منظره یاب اپتیکال و عمر باتری بیشتر و لنزهای قوی‌تر DSLR را احتیاج دارند، جذاب باشد.

ترکیب قابلیت‌های DSLR و بدون آینه در دوربین‌های جدید، به کاربران عرضه می گردد.

دوربین‌های هیبیدی همچون D780 نمی‌توانند بهترین تجربه‌ها را به کاربر  نشان می دهد.

این مقاله را بخوانید
تعمیرات دوربین نیکون در شمال تهران

دوربین هایDSLR  از توانایی همگام ساختن قابلیت‌های مختلف بدون آینه‌ها برخوردار هستند. بعنوان مثال می‌توان به عکاسی بدون صدا در حالت Live View اشاره نمود که در موقعیت‌هایی مانند انواع مراسم یا رویدادهای ورزشی بسیار مهم است. علاوه بر آن، قابلیت‌های بنیادی یک فرم‌فاکتور مناسب سفر و منظره یاب الکترونیکی (که نوردهی و پروفایل رنگی عکس را پیش از ثبت به شما نشان میدهد) فقط در میان فناوری بدون آینه ماندگار شد. تجربه‌ی عکاسی دیجیتال، برای کاربرانی که از دنیای گوشی‌های هوشمند و (نه DSLR ) به عکاسی حرفه‌ای دست یافتند؛ خیلی جذابیت بیشتری دارد‌.

بدون تاخیر

از آنجایی که نور مستقیماً به منظره یاب نوری هدایت می‌شود، می‌توان صحنه را از یک زاویه خاص مشاهده و ضبط کرد. این بدان معناست که شما زمان بیشتری را صرف تمرکز روی تصویر و عکاسی از آن می کنید.

سنسورهای بزرگ

در حالی که مگاپیکسل نقش مهمی در وضوح خوب و کیفیت تصویر بالا دارد، این سنسورهای بزرگتر در دوربین های DSLR هستند که کیفیت عکس های شما را افزایش می دهند. برخلاف تلفن هوشمند شما، سنسور در یک DSLR بزرگتر است و آن را برای شرایط کم نور مناسب تر می کند. هر چه سنسور بزرگتر باشد، نور بیشتری جذب می کند.
محو شدن تمرکز

اگرچه بازگشت دوربین‌های DSLR در CES 2020 نشانی مثبت برای علاقمندان عکاسی است و انتخاب‌های آن‌ها را گسترده‌تر کرده است، چند شرط مهم در این رویکرد در نظر داشته باشید. فروش دوربین‌های DSLR در سال گذشته، کاهش رشد شدیدتری را نسبت به دوربین‌های بدون آینه داشته؛ درنتیجه شاید رونمایی از محصولات جدید بمعنای تلاش‌ تولیدکنندگان برای جذب دارندگان دوربین باشد.

برخی کاربران،‌ دوربین‌هایی که در حال حاضر دارند را بهترین گزینه برای سالهای طولانی می‌دانند و شاید رونمایی از محصولات جدید، آن‌ها را به شوق خرید بیاورد. از طرفی برخی کارشناسان می‌گویند محصولی همانند D780، ‌نوعی تمرکز نیکون را از بازار اصلی دور کرده است. درواقع ژاپنی‌ها حالا باید بیشترین توجه خود را به سری بدون آینه‌ی Z معطوف کنند.

این مقاله را بخوانید
میکروفن سارامونیک

علل درخشش دوربین های DSLR

مشکل اصلی که در دوربین‌های هیبرید بدون آینه- DSLR دیده می شود، کمبود لنزهای اختصاصی است. اگر چه لنز افسانه‌ای FX نقطه قوت شرکت‌ نیکون محسوب میشود، چالش عدم هماهنگی لنزهای قدیمی با قابلیت‌های پیشرفته‌ی دوربین های بدون آینه مانند فوکوس خودکار در Live View و فوکوس خودکار چشمی هنوز به قوت خود ماندگار است. به‌علاوه شرکت نیکون اکنون مشغول طراحی خانواده‌ی جدید لنزهای RF و Z-Mount می باشند و در نتیجه طراحی لنز برای دوربین‌های هیبریدی، در اولویت‌های آن‌ها قرار ندارد.

در نهایت حضور دوربین‌ نیکون D780 در نمایشگاهی همچون CES 2020 شاهد نشانه‌ی  کاهش اهمیت DSLR و خود نمایشگاه هستیم. امروزه بزرگترین دوربین‌ها مانند همه‌ی محصولات مصرفی دنیای فناوری، مراسم رونمایی مخصوصی دارند. درنتیجه شاید رونمایی از DSLR   در  CES، نشانه کاهش اهمیت دوربین‌ها باشد. به‌هرحال صرف‌نظر از تفسیر حضور دوربین‌ها ، علاقه‌مندان حداقل تا آینده‌ای نه‌چندان دور، انتخاب‌های جدید هیبریدی در بازار خواهند داشت. شاید چنین محصولاتی برای کاربرانی که تصمیم دارند در سال جاری تجهیزات خود را ارتقاء دهند، جذاب باشد.

در پایان بررسی علل درخشش دوربین های DSLR در نمایشگاه فناوری امسال ، به اطلاع دوستداران محصولات نیکون می رسانیم:  برای اطلاع از قیمت دوربین های نیکون ، لنز و تجهیزات عکاسی به نمایندگی نیکون مراجعه نمایند. راههای ارتباطی با نمایندگی؛ سایت اینترنتی نیکون ، تلفن های ثبت شده در سایت اینترنتی را شماره گیری فرمائید و با کارشناسان زبده نمایندگی نیکون تماس حاصل فرمائید. شما با گرفتن اطلاعات درست از نمایندگی با خاطر آسوده و مطمئن خرید خواهید کرد.