صدابرداری حرفه ای با میکروفون

صدابرداری حرفه ای با میکروفون

برای ضبط صدای حرفه ای قطعا نیازی به یک استودیوی با تجهیزات گرانقیمت نیست. البته قطعا یک استودیو، به‌عنوان فضایی که اختصاصا برای این کار طراحی شده، ضبط یک صدای خوب و با کیفیت را آسان­‌تر می‌­کند؛ اما به این معنی نیست که نمی‌شوذ بخشی از دفتر کار یا منزل را به یک استودیو کوچک ضبط صدا تبدیل کرد. در این مقاله از نمایندگی نیکون همه­ مواردی را که برای صدابرداری حرفه ای با میکروفون نیاز دارید را با هم بررسی می­‌کنیم.

میکروفون مناسب

در ابتدا برای ضبط، قبل از هر چیز به یک میکروفون با کیفیت نیاز دارید. حتی اگر از قبل میکروفون داشته باشید، بهتر است کمی تحقیق کنید که برای کار مورد نظر شما تا چه حد مناسب است. اگر مصمم هستید که صدای بهتری ضبط کنید و بودجه کافی هم دارید، میکروفون­‌های حرفه‌ای استودیویی که روی پایه نصب می‌شوند و اختصاصا برای کار دوبله یا ضبط پادکست ساخته شده اند، قطعا نسبت به میکروفون‌های روی هدست یا میکروفون داخلی لپ­‌تاپ خروجی خیلی بهتری خواهند داشت.

اما حواستان به این نیز باشد که همیشه گران‌ترین میکروفون حتما بهترین میکروفون برای کار شما نیست. به عنوان مثال همین میکروفون های استودیویی حرفه ای در برابر ضریه یا حتی رطوبت تنفس‌تان بسیار آسیب‌پذیر هستند و در صورت مراقبت نکردن از آن‌ها امکان صدمه دیدنشان زیاد است.

صدابرداری حرفه ای با میکروفونهمچنین به خاطر حساسیت بالای ضبط صدای این نوع میکروفون‌ها، نیاز است هنگام ضبط کردن صدا در یک اتاق کاملا آکوستیک و بدون صدای مزاحم باشید. مشکل دیگر اینکه اکثر آنها برای تامین برق‌شان (فانتوم پاور) به کارت صداهای حرفه‌ای نیاز دارند. پس نیازسنجی در این مرحله یک قدم حیاتی است.

این مقاله را بخوانید
عکاسی High Key

موقعیت میکروفون

داشتن یک میکروفون خوب به ‌تنهایی کافی نیست. باید میکروفون را در موقعیت مناسب و به گونه ای قرار دهید تا بتواند صدا را به بهترین شکل ممکن دریافت کند. برای یادگیری روش‌­های جایگذاری میکروفون زمان بگذارید و آزمون و خطا کنید. به یاد داشته باشد انتخاب یک موقعیت مناسب برای میکروفون، می‌تواند از ارتقای تجهیزات هم در بهبود کیفیت صدا موثرتر باشد.

تنظیم درست فاصله منبع صوتی تا میکروفون هم یک قانون طلایی است که حتما باید رعایت شود. چگونه؟ باید میکروفون را تا جای ممکن به دهان‌تان نزدیک کنید ولی درعین‌حال آن­قدر نزدیک نشوید که اثرات ناخواسته‌­ای مثل صدای فوت یا اعوجاج (دیستورشن) ایجاد کنید.

تهیه یک پاپ فیلتر

پاپ فیلترها به شکل توری های دایره ای هستند که بین دهان شما و میکروفون قرار می‌گیرند و این قابلیت را دارند که  از ورود صداهای ناخواسته به میکروفون جلوگیری کنند. اغلب وقتی نزدیک به میکروفون صحبت می‌­کنید، صداهایی که پلوسیو نامیده می­‌شوند وارد میکروفون شده و این «پاپ» های ناشی از تلفظ حروفی مثل « پ » و « ب » و « ت » باعث اختلال در اجزای میکروفون می­‌شوند.

صدابرداری حرفه ای با میکروفون

پاپ فیلترها با سد راه شدن جریان هوا از بروز این اختلال جلوگیری می­‌کنند. این فیلترها هم مدل­های گرانقیمت و هم ارزان قیمت دارند. اما حتی مدل‌­های ارزان‌تر آن­ها هم می­‌توانند تفاوت بسیار قابل توجهی در صدای خروجی ایجاد کنند.در صورتی که امکان تهیه پاپ فیلتر را ندارید، استفاده از ابرهای اسفنجی که روی میکروفون نصب می‌شوند هم میتواند تا حد قابل این مشکل را برطرف کند.