عکاسی معماری

سبک عکاسی معماری

سبک عکاسی معماری یکی از انواع عکاسی تبلیغاتی است که در سال‌های جاری جایگاه ویژه‌ای در میان شرکت‌ها و دفاتر معماری یافته است.
به طورخلاصه می‌توان عکاسی معماری را به گرفتن هر نوع تصویر از بناها و عناصر معماری به وسیله انواع دوربین عکاسی یا حتی تلفن همراه اطلاق کرد. این در حالی است که عکاسی معماری تبلیغاتی، ثبت تصاویر انواع ساختمان‌ها به صورت تخصصی و توسط عکاسان حرفه‌ای است. این نوع عکاسی با هدف تبلیغات و بازاریابی انجام می‌شود. تصاویر نهایی می‌توانند در مجلات، وبسایت‌ها یا بروشورها و به منظور توضیح بهتر پروژه‌های ساختمانی استفاده شوند.

 عکاسی معماری

عکاسی معماری چیست؟

عکاسی معماری بر ساختمان ها و سازه های موجود تمرکز دارد. این سازه ها می توانند یک پل یا یک چشمه یا حتی یک فضای شهری کامل باشند. به عناصر طراحی اشیای ساخته شده توسط انسان در اطراف خود نگاه کنید. پس از اینکه اموختید شروع به درک چنین عناصر ترکیبی به عنوان دستورالعمل, تقارن, بافت و تکرار در اطراف خود می شوید. شما باید بتوانید از این عناصر مختلف به صورت خلاقانه استفاده کنید و با نورپردازی جالب این عناصر را مجسم کنید.

تجهیزات موردنیاز

مثل تمام سبک های عکاسی شما می‌توانید در عکاسی معماری نیز با استفاده از یک دوربین ساده و خلاقیت خودتان عکس‌های خیلی زیبایی بگیرید. اما برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده زیبا شما ممکن است علاوه بر دوربین به تجهیزات زیر هم نیاز داشته باشید:

  1. تراز حبابی قابل نصب روی هات شو
  2. سه پایه و ریموت شاتر
  3. فیلتر ND تدریجی
  4. لنز تیلت شیفت

دوربین عکاسی معماری

شما برای عکاسی معماری به یک دوربین مناسب هم نیاز دارید. خوشبختانه در این سبک از عکاسی نیازی نیست که خیلی نگران سرعت باشید بلکه بیشتر توانایی شخصی‌سازی میدان دید توسط لنزهای مختلف از اهمیت بیشتری برخوردار است. درنتیجه بهتر است به سراغ یک دوربین DSLR یا بدون آینه بروید که توانایی تغییر لنز را در اختیار شما قرار دهد.

این مقاله را بخوانید
پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

عکاسی معماریلنز مناسب معماری

انتخاب بهترین لنز برای عکاسی به شرایط شما بستگی دارد در شرایطی که قرار است از یک زاویه عجیب عکاسی کنید، لنز تیلیت شیفت کمک می‌کند بتوانید بدون جابجایی دوربین پرسپکتیو را در عکس‌های خودتان کنترل کنید. لنز پرایم وضوح تصویر را افزایش می‌دهد اما ممکن است نیاز باشد برای تغییر کادربندی جابجا شوید. لنز‌های زوم انعطاف‌پذیری بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهند که برای عکاسی در محیط‌های عمومی ضروری است اما ممکن است وضوح یک لنز پرایم را نداشته باشند. اولویت‌ بندی هرکدام از این ویژگی ها به شما بستگی دارد.