رینگ معکوس چیست؟

رینگ معکوس چیست؟ از تکنیک های بسیار زیبای عکاسی  که جزو جذاب ترین کارهای دنیای عکاسی می باشد، عکاسی ماکرو است. این روش برای نشان دادن موضوعات کوچک یا گرفتن جزئیات دقیق استفاده می شود ، لنزهایی با بزرگ‌نمایی ۱:۱ مورد استفاده قرار می‌گیرند. سپس قادر خواهید بود جزئیاتی فوق‌العاده را ثبت و ببینید. برای این‌که بتوانید با دوربین DSLR خود عکس‌های ماکرو ثبت کنید نیاز به لنزهای ماکرو خواهید داشت. مشکل این است که این‌گونه لنزها اغلب گران‌قیمت هستند و اغلب وزن زیادی هم دارند. یک راه‌حل ارزان‌قیمت و ساده استفاده از رینگ معکوس است.

رینگ معکوس چیست؟

  • توضیح این تکنیک از عکاسی بسیار آسان است و از اسم آن به‌ وضوح می‌توان این موضوع را درک کرد.
  • در این روش شما باید لنز خود را برعکس کنید.
  • رینگ معکوس که یک قطعه فلزی کوچک و سبک است را بر روی قسمت جلو لنز نصب کنید.
  • سپس لنز را از قسمت جلو به بدنه دوربین متصل کنید.
  • در تصاویر زیر نحوه اتصال رینگ معکوس به لنز و بدنه دوربین نشان داده ‌شده است.

رینگ معکوس نوعی مبدل است که با استفاده از آن قادر خواهید بود که لنز خود را به‌ صورت برعکس بر روی دوربین نصب کنید تا تبدیل به یک لنز ماکرو شود. این‌گونه مبدل‌ها قیمت بسیار کمی دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید عکس‌های ماکرو با کیفیتی قابل‌توجه را ثبت نمایید. یک سمت مبدل به پیچ فیلتر لنز متصل شده و سمت دیگر به مانت دوربین عکاسی وصل می‌شود تا بتوانید لنز را به‌صورت برعکس به دوربین متصل کنید.

این مقاله را بخوانید
مقایسه مشخصات دوربین نیکون p950 با نیکون p1000

رینگ معکوس چیست؟رینگ معکوس چگونه کار می‌کند؟

برای این که درک کنید تا رینگ معکوس چه کاری می‌کند، باید به ساختار لنزهای معمولی نگاهی بیندازیم. لنزهای معمولی برای ثبت تصاویر از اجسام بزرگی که در فاصله دوری از ما قرار دارند طراحی شده‌اند. در زمان ثبت تصویر این اجسام می‌توانیم روی آنها فوکوس کنیم تا تصویر آن روی سنسور دوربین قرار بگیرد. حالا هر چقدر به سمت سوژه‌‌ای که از ما دور است حرکت کنیم، تصویر آن بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود تا این که امکان فوکوس را از دست می‌دهیم. چرا که سوژه برای فوکوس کردن خیلی نزدیک شده و دیگر تصویر آن به درستی روی سنسور‌‌ نمی‌افتد. اینجاست که یک مبدل لنز می‌تواند به کمک شما بیایید.

رینگ معکوس کجا قرار میگیرد

رینگ معکوس بر روی قسمت جلوی دوربین سوار می‌شود و قطر هر لنز با لنز دیگر متفاوت است. در انتخاب رینگ معکوس باید به این نکته دقت کنید که هر لنزی رینگ معکوس متناسب با خود را دارد.

تکنیک لنز معکوس تکنیک بسیار جالب و ارزانی است. فراموش نکنید که برای رسیدن به نتیجه قابل ‌قبول در این تکنیک باید بسیار تمرین کنید و عکس‌های زیادی بگیرید.

تغییر دیافراگم به‌صورت دستی

در این تکنیک ما نمی‌توانیم از دوربین دیافراگم را تغییر دهیم. باید قبل از سوار کردن لنز بر روی دوربین این تغییرات را اعمال کنیم و دیافراگم را باز و بسته کنیم.

در این روش از عکاسی ما باید به سوژه خود بسیار نزدیک شویم و تنها چند اینچ با سوژه فاصله خواهیم داشت. در بعضی از لنزها، در زمانی که لنز به‌صورت برعکس بر روی دوربین قرار دارد نمی‌توان دیافراگم را تغییر داد. (مانند لنز canon FD) و باید لنز را از دوربین جدا کنید و دیافراگم را تغییر دهید و دوباره لنز را بر روی دوربین قرار دهید. بسیاری از لنزها این‌گونه نیستند و هنگامی‌که لنز بر روی دوربین است می‌توان دیافراگم را بالا و پایین کرد.

این مقاله را بخوانید
چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟

انتخاب رینگ معکوس

برای تهیه رینگ معکوس متناسب با لنزتان باید قطر فیلتر یا دهانه آن را در نظر داشته باشید. عدد قطر فیلتر اغلب به ‌‌میلی‌متر و در بخش جلویی لنز نوشته شده است. اگر قطر دهانه لنز شما ۵۲ ‌‌میلی‌متر است، قطر مبدل لنز یا رینگ معکوسی هم که انتخاب می‌کنید باید ۵۲ ‌‌میلی‌متر باشد.

اگر قطر این تجهیزات را مناسب با رینگ معکوس انتخاب نکنید، باید برای همیشه با لنزتان خداحافظی کنید! پس این موضوع را کاملاً جدی بگیرید.

اگر دوربین نیکون با دهانه ۶۷ ‌‌میلی‌متری دارید، خرید رینگ معکوس نیکون دهانه ۶۷ میلی‌متر را به شما پیشنهاد می‌دهیم و اگر از لنزهای کانن یا سایر لنزهای نیکون استفاده می‌کنید، می‌توانید متناسب با سایز و اندازه دهانه لنز بهترین رینگ معکوس را انتخاب کنید.

کم کردن فاصله

نکته بسیار مهم در تکنیک لنز معکوس این است که چگونه به سوژه خود نزدیک شویم. مثلاً اگر با لنز ۱۸۰ میلی‌متری عکاسی کنید در فاصله‌ای نه‌چندان نزدیک می‌توان عکاسی کرد. در مورد بعضی لنزها نیز باید بسیار به سوژه نزدیک شد و عکاسی کرد. این مسئله و این فاصله را فاصله کانونی لنز تعیین می‌کند. به این نیز دقت کنید که این تکنیک فقط برای عکاسی از حشرات نیست. می‌توانید با این تکنیک از هر جسمی می‌توان عکس ماکرو تهیه کرد.

رینگ معکوس چیست؟فوکوس

در حالت معمولی ما برای فوکوس کردن یا از فوکوس دستی استفاده می‌کنیم یا از حالت فوکوس اتوماتیک. در تکنیک لنز معکوس به‌طورمعمول نمی‌توان از تکنیک فوکوس اتوماتیک استفاده کرد. هنگامی‌که لنز به‌صورت معکوس بر روی دوربین قرار می‌گیرد هرگونه ارتباط الکترونیکی میان لنز و بدنه قطع می‌شود.

این مقاله را بخوانید
تفاوت نورپردازی ثابت و فلاش

بهترین روش برای رسیدن به بهترین نقطه فوکوس در این تکنیک این است که دوربین را جلو و عقب کنیم. این عقب و جلو کردن دوربین تنها چند صدم میلی‌متر است و حرکت آن‌چنانی نیست. ولی همین حرکت میکرو و کوچک باعث می‌شود نقطه فوکوس ما پیدا شود. باید دقت کنید که فشردن دکمه شاتر در سطح دوربین ایجاد می‌شود باعث تغییر و به هم خوردن نقطه فوکوس نشود.