تضاد در عکاسی

ممکن است شناخت بیشتر کنتراست شما را در ثبت عکس های مهیج بیشتر کمک کند؛ کنتراست در عکس باعث برانگیختن احساس در مخاطب می شود.ایجاد رنگ های تضاد در عکاسی میتواند تصویر را جذاب تر کند؛ البته عکس با کنتراست پایین هم میتواند ویژگی های خود را داشته باشد.

کنتراست یکی از مهم ترین جنبه های هر عکس است. کنتراست به تصویر شما تمرکز، تمایز، و نقطه قوت می بخشد. کنتراست، در ابتدایی ترین حالت به عنوان یک تفاوت تعریف می شود. متداول ترین انواع کنتراست، که احتمالا با آنها آشنا هستید، کنتراست تُن ها و کنتراست رنگ هستند

کنتراست چیست؟

کنتراست در لغت به معنای تضاد و تقابل دو چیز است؛ در اصل بدون وچود کنتراست ما هیچ عکسی نداریم چون در حالتی که عدم کنتراست هیچ فرقی میان تیرگی و روشنی وجود ندارد و همه ی تصویر یا سیاه است یا سفید مطلق.

تضاد در عکاسی

انواع کنتراست

۱-کنتراست بالا

 در یک عکس با کنتراست بالا طیف گسترده ای از رنگ های تیره و روشن نمایان میشود و اگر عکس رنگی باشد غلظت رنگی بیشتری را احساس میکنیم.

۲-کنتراست پایین

این نوع عکس ها اختلاف زیادی بین طیف روشن و تیره در ما ایجاد نمیکنند و عکس را یکنواخت یا کسل کننده میکنند؛ عکس هایی که در مه یا غبار ثبت میشود نمونه ی خوبی از کنتراست پایین است؛ این نوع کنتراست موجب بد بودن عکس نمیشود میتوان گفت این قبیل عکس ها برای مفهوم ویژه ای طراحی شده اند و یک عکس با کنتراست پایین جذابیت و مفاهیم مخصوص به خود را دارا است.

این مقاله را بخوانید
راهنمای خرید پهپاد برای فیلمبرداری

یکی از دلیل هایی شما می‌تواند رنگ باشد. رنگ‌ها می‌توانند زنده، برجسته، آرام یا کاملا بی صدا باشند و یا سر زنده، دوست داشتنی و نرم باشند. کلماتی که برای توصیف رنگ‌ها به کار می‌روند می‌توانند به اندازه تعداد رنگ‌های موجود فراوان باشند.

البته لازم نیست خیلی این موضوع را سخت کنیم. برای اینکه این موضوع را ساده نگه داریم، نگاهی به چرخ رنگ سنتی بیاندازیم. در چرخ رنگ سنتی رنگ‌های مکمل رنگ‌هایی هستند که با یکدیگر مخالف هستند. هنگامی که هر دو رنگ مخالف در عکاسی وجود داشته باشند کنتراست رنگ ایجاد خواهد شد و برای بیننده نگاه کردن به آن عکس لذت بخش خواهد بود.

دلیل این امر این است که رنگ‌های مختلف گیرنده‌های رنگی چشم ما را تحریک می‌کنند و به مغز پیام می‌دهند تا واکنش نشان دهد. همانطور که در بالا اشاره شد رنگ‌ها با روش‌های مختلفی توصیف می‌شوند و احساسات نیز همینطور می‌باشند. برخی اوقات رنگ‌های مکمل آرامبخش هستند و برخی اوقات خیلی قدرتمند هستند. این موضوع برخی اوقات به محتوا و محیطی که رنگ‌ها در آن قرار دارند(رنگ های اطراف) و همچنین تون آن‌ها (روشن یا تیره) بستگی دارد. به زبان ساده رنگ‌های مکمل به ما احساس می‌بخشند.

رنگ های مکمل

یکی دیگر از دلایلی که رنگ‌های مکمل احساسات ما را فعال می‌کنند این است که یک رنگ مکمل ترکیبی از دو رنگ اصلی دیگر است. بدین ترتیب هر رنگ اصلی یک رنگ مکمل دارد که ترکیب دو رنگ اصلی دیگر است. رنگ‌های مکمل سنتی قرمز و سبز، زرد و بنفش و آبی و نارنجی هستند. قرمز یک رنگ اصلی است و مکمل آن رنگ سبز می‌باشد (مخلوطی از زرد و آبی). پس طبق این تعریف هنگامی که از رنگ‌های مکمل استفاده می‌کنید، در واقع تمام گیرنده‌های رنگی چشم خودتان را تحریک می‌کنید.

این مقاله را بخوانید
نکات عکس های شارپ

اکنون که اطلاعات شما درباره ی اینکه ما چطور دنیای اطراف را می‌بینیم بیشتر است بیرون بروید و دنیا را ببینید. از رنگ در دنیای طبیعی نترسید. اما نباید انتظار داشته باشید با افزایش اسلایدر Saturation در لایت روم بتوانید کنتراست رنگ را اصلاح کنید. رنگ‌ها شکل موج‌های مرتعشی هستند که در اطراف ما وجود دارند. قرار دادن رنگ‌های مکمل در کنار هم باعث افزایش کنتراست رنگ و انرژی عکس شما می‌شود.