انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو

انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو

یکی از موارد اصلی در آموزش تصویربرداری، آشنایی با انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو است. این موضوع برای تمامی افراد مانند نویسندگان، کارگردانان و فیلم‌برداران الزامی است تا با عناصر بصری تصویر مخصوصاً اندازه سوژه‌ها درون یک قاب ارتباط برقرار کنند. در ادامه این مقاله از نمایندگی نیکون با قاب بندی سینمایی و انواع نما‌ها آشنا می‌شوید.

ترکیب بندی در ویدئو چیست؟

ترکیب بندی به نحوه چیدمان عناصر در یک چارچوب اشاره دارد، به‌نوعی که به انتقال پیام به مخاطب کمک کند. تصمیمات کارگردان در مورد ترکیب بندی بستگی به حسی دارد که می‌خواهد در تماشاگران ایجاد کند.از طریق عناصر ترکیب بندی در فیلم، می‌توان معنای عمیق‌تری را بدون نیاز به گفتن دقیقاً آنچه در جریان است به مخاطب منتقل کرد. برای بهبود ترکیب بندی در ویدئوهایتان در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم:

انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو

خطوط راهنما

با استفاده از این خطوط در ترکیب بندی به مخاطب می‌گویید به کجا نگاه کرده و چطور تصاویر را تفسیر کند.

تقارن و تعادل

تقارن برای مغز انسان تعادل و آرامش ایجاد می‌کند و برای انتقال حس کمال یا زیبایی ایده‌آل است. با ایجاد یک نقطه کانونی و با قراردادن سوژه خود در وسط کادر، تمرکز بیشتری روی سوژه به وجود می‌آید.

نمونه عکس‌های مختلف در مورد تعادل را در مقاله مفهوم تعادل در ترکیب بندی عکاسی می‌توانید ببینید.

عمق میدان

عمق میدان یک مفهوم هیجان‌انگیز در ترکیب بندی تصاویر است و دنیای شخصیت را نشان می‌دهد.عمق میدان اندازه ناحیه‌ای را در تصویر شما توصیف می‌کند که اشیاء به طور قابل‌قبول به نظر می‌رسند. آن منطقه میدان نامیده می‌شود و اندازه آن منطقه عمق آن میدان است. عمق میدان در اصل منطقه وضوح شماست. اگر آن منطقه را طولانی‌تر کرده و روی اشیاء بیشتری تمرکز کنید، عمق میدان عمیقی خواهید داشت.

این مقاله را بخوانید
عکاسی در ارتفاع

به طور مشابه، اگر آن ناحیه را کوتاه یا کوچک‌تر و با تمرکز کمتر کنید، عمق میدان کمتری خواهید داشت. یکی از راه‌های دستیابی به این تنظیم، استفاده از دیافراگم لنز است.ترکیب بندی در حوزه‌های مختلف، اصول و قوانین خاص خودش را دارد برای مثال ترکیب بندی در عکاسی از غذا ۹ نکته مهم دارد که در سایت نورنگار می‌توانید آنها را بخوانید.

قانون ترکیب بندی یکی از رایج‌ترین تکنیک‌هاست که در عکاسی و فیلم‌برداری استفاده می‌شود. با استفاده از قانون یک‌سوم می‌توانید روی نقاط موردعلاقه خود تمرکز کرده و سوژه را روی هریک از نقاط متقاطع نگه دارید. این ترکیب بندی برای چشم خوشایند بوده و همچنین راهی آسان برای تغییر مکان شخصیت‌هاست.

فضای سر

این مفهوم در ترکیب بندی یعنی اینکه فضای کافی را بین بالای قاب خود و سر شخصیت قرار دهید. وقتی این فضا را قرار ندهید تبدیل به قاب کلوز اپ شده و بر احساسات سوژه تمرکز بیشتری خواهید داشت.فیلم‌سازی یک هنر خلاق است و ترکیب بندی بخش جدایی‌ناپذیر آن محسوب می‌شود. با کسب تجربه بیشتر یاد می‌گیرید که چه جاهایی باید از قوانین ترکیب بندی استفاده کرده و چه جاهایی این قوانین را بشکنید.

انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو

کادربندی در ویدئو

پس از آشنایی با ترکیب بندی و اصول آن، لازم است که در مورد کادربندی هم بدانید. هر کادر سینمایی ۴ منطقه بالا، پایین، چپ و راست را دارد که باید مفهوم این ۴ نقطه را به‌خوبی بشناسید تا منظورتان را به‌خوبی به بیننده منتقل کنید.