انواع عکاسی پانوراما

 تکنیک انواع عکاسی پانوراما بر دو بخش مختلف استوار است: عکاسی از یک صحنه و سپس بهم چسباندن عکس‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای خاص می باشد. ما در این آموزش هر دو بخش را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد و پس از مطالعه این مطالب می‌توانید از هر سوژه ‌ای که مدنظرتان هست، عکس‌های پانوراما بگیرید.

ممکن است تا کنون برای شما هم پیش آمده است که بالای یک کوه یا بلندی قرار گرفته باشید و از دیدن منظره‌ وسیعی که در مقابلتان قرار گرفته است لذت برده باشید. اگر در چنین شرایطی قرار گرفته باشید، به احتمال زیاد دوست داشته ‌اید که بتوانید با دوربین عکاسی خودتان از آن منظره عکاسی کنید. متاسفانه به خاطر محدودیت‌هایی که دوربین‌های عکاسی دارند شما نمی‌توانید از تمام صحنه‌ای که پیش روی شما قرار دارد عکس بگیرید و فقط می‌توانید به گرفتن یک فیلم از صحنه بسنده کنید. ولی اگر قصد دارید عکس منظره را چاپ کنید این قابلیت را دارید تا با کمک پیشرفت‌های تکنولوژی و با استفاده از تکنیک عکاسی پانوراما چنین صحنه‌هایی را با دوربین خودتان ثبت کنید.

تکنیک عکاسی پانوراما

تکنیک عکاسی پانوراما که با اسم عکاسی واید فرمت نیز معروف شده که از تکنیک‌های ویژه عکاسی است که چند عکس مختلف را به هم متصل می‌کند تا یک عکس واید ایجاد شود. واژه پانوراما یک کلمه یونانی و به معنی (تمام منظره دید) است. این تکنیک اولین بار توسط نقاش‌هایی که می‌خواستند تمام منظره پیش رو را ثبت کنند ایجاد شد.

اولین عکس‌های پانوراما از طریق به هم چسباندن عکس‌های آنالوگ چاپ شده خلق شدند اما از آن‌جایی که تراز کردن دقیق عکس‌های آنالوگ توسط دست کار خیلی سختی بود این عکس‌ها کیفیت لازم را نداشتند. با اختراع کامپیوترهای شخصی و پیشرفت دوربین‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای عکاسی، امروزه به هم چسباندن عکس‌های دیجیتال توسط نرم افزارهای تخصصی کار خیلی آسان‌تری است.

این مقاله را بخوانید
راهنمای خرید رینگ لایت رومیزی

تجهیزات تخصصی

در واقع با استفاده از تکنیک‌های مناسب عکاسی و تجهیزات تخصصی شما می‌توانید عکس‌های پانورامای نسبتا فوق‌العاده‌ای را با رزولوشن خیلی بالا ثبت کنید. حتی برخی عکاس‌ها صدها عکس را به هم می‌چسبانند تا یک عکس پانوراما با رزولوشن خیلی بالا (گیگاپیکسل) خلق کنند. امروزه این تکنیک یعنی عکاسی پانوراما دیجیتال به شدت محبوب است و علاوه بر عکاس‌های منظره، عکاس‌های معماری و شهری هم به آن علاقه‌مند هستند.

انواع عکاسی پانوراما

بسته به عکسی که می‌خواهید بگیرید، برخی عکس‌های پانوراما می‌توانند خیلی پیچیده و گران هم باشند. برای مثال برای گرفتن عکس‌های پانوراما از ساختمان‌ها شما به لنزهای کالیبره شده و تجهیزات تخصصی نیاز دارید تا از خمیده شدن خطوط جلوگیری کنید.

انواع پانوراما

خیلی از افراد با شنیدن کلمه پانوراما یک عکس واید عمودی یا افقی را تصور می‌کنند اما به نظر من همیشه اینطور نیست. به نظر من حتی اگر چند عکس را به هم بچسبانم و نتیجه یک عکس مربعی با رزولوشن بالا هم باشد این عکس همچنان یک عکس پانوراما است. در ادامه انواع پانوراما را با هم بررسی خواهیم کرد:

 پانورامای واید (عریض)

هر عکسی که مشابه  یک عکس واید باشد و کمتر از ۱۸۰ درجه از منظره‌ی رو به رو را هم پوشش دهد را می‌توان یک پانورامای واید خواند. این نوع عکس پانوراما می‌تواند کاملا شبیه یک عکس واقعی باشد ولی از چند عکس تشکیل شده باشد و به همین خاطر رزولوشن بیشتری داشته باشد.

 پانورامای ۱۸۰ درجه

عکس‌های پانورامایی که ۱۸۰ درجه از منظره روبرو را پوشش می‌دهند در این دسته ‌بندی قرار می‌گیرند. این قبیل پانوراماها خیلی عریض هستند و یک محدوده وسیع را پوشش می‌دهند.

این مقاله را بخوانید
کیاروسکورو یا سایه روشن

 پانورامای ۳۶۰ درجه

عکس‌های پانورامایی که ۳۶۰ درجه از منظره را پوشش می‌دهند. این عکس‌ها به شدت واید هستند و تمام صحنه را در یک عکس ثبت می‌کنند.

 پانورامای کروی

این نوع پانوراما همان پانورامای ۳۶۰ درجه است که با تکنیک‌های ادیت خاص و با کمک نرم‌افزارهای ویرایش عکس، به عکس‌های کروی (یا در اصطلاح عکس های سیاره ای) تبدیل می‌شوند.