انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟

فوکوس به چه معناست؟

واژه فوکوس (Focus) به معنای تمرکز یا مرکز توجه می باشد علاوه براین مفهوم آن در عکاسی به عبارت دیگر وضوح تصویر می باشد. در واقع  تنظیم کردن فاصله کانونی عدسی لنز دوربین بر اساس فاصله جسم تا دوربین، برای داشتن یک تصویر واضح را فوکوس می نامند.در ادامه ی مقاله از نمایندگی نیکون قرار است به سوال اصلی این مطالب (انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟) بپردازیم با ما همراه باشید.

همچنین وقتی به درون ویزور (Visor) یا منظره یاب دوربین نگاه می کنید و کادر تصویر را می بینید با نقاطی مواجه می شوید که به آن ها نقاط نورسنجی یا فوکوس گفته می شود. بخشی که سوژه از یک وضوح برخوردار باشد را محدوده فوکوس (Focus) می گویند و سایر نقاط که به شکل محو و مات هستند را فلو (Flow) می گویند.

انتقال فوکوس و لنز های دیافراگم سریع

اکثر لنزهایی که دارای مشکلات انتقال فوکوس هستند، به یک دلیل عمده، دارای دیافراگم بسیار سریعِ f/1.0، f/1.2 و f/1.4 هستند. قسمت وسیعی از سطح لنز برای انتقال نور استفاده می ‌شود. به همین خاطر، لنزهای پرایم سریع با انحراف کروی اصلاح نشده، همیشه با مشکل انتقال فوکوس مواجه هستند.

در اصل ، هر لنز سریع با مشکلات انحراف کروی، دارای انتقال فوکوس در دیافراگم می باشد. لنزهای آهسته تر با حداکثر دیافراگم f/1.8 و کوچک تر، که از مشکلات انحراف کروی نیز رنج می برند، انتقال فوکوس بسیار کم تری خواهند داشت، بنابراین در تصاویر چندان قابل توجه نخواهد بود.

انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟

تشخیص دامنه در مقابل تشخیص کنتراست

همچنین سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست مشاهده ی زنده این مشکلات را در دوربین‌ های DSLR  پیشرفته که امکان تغییر دیافراگم در حالت Live View را دارند، ندارد. از آنجایی که Live View همه چیز را از سمت لنز نشان می ‌دهد و فوکوس لنز را بر اساس کنتراست تصویر تنظیم می کند، تغییر دیافراگم و سپس فوکوس دوباره، فوکوس صحیح را ایجاد می کند – به این خاطر که دیافراگم در حالت تشخیص کنتراست؛ روی لنز تغییر می‌ کند. بعضی از دوربین‌های DSLR سطح مبتدی ویژگی  تغییر دیافراگم را در حالت Live View  ارائه نمی‌ دهند، که دوباره باعث انتقال فوکوس هنگام تغییر دیافراگم لنز می ‌شود.پ

این مقاله را بخوانید
لامپ مناسب سافت باکس

انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟

لیستی از ترفندها یا راه‌ حل ‌هایی برای کاهش انتقال فوکوس وجود دارد:

  1. از حداکثر دیافراگم استفاده کنید.در همین حالت با بیشترین دیافراگم عکس بگیرید و دیگر نگران انتقال فوکوس نباشید. احتمال دارد برای اکثر لنزها کاربردی نباشد، زیرا آن ها نرم و فوق عریض هستند.
  2. دیافراگم بهینه ی فوکوس خودکار Fine Tune – اگر دوربین شما توانایی تنظیم دقیق فوکوس خودکار را دارد، لنز خود را روی دیافراگم بهینه ای تنظیم کنید که در اولویت اول باید از آن استفاده کنید، سپس فوکوس خودکار را تنظیم کنید. پس از آن باید همیشه در این دیافراگم بهینه شده عکس بگیرید و در شرایطی که نیاز است متوقف شوید. استفاده از دیافراگم های بزرگ تر منجر به خطاهای فوکوس پس از این نوع واسنجی می شود.
  3. از لنز کندتر استفاده کنید – اگر می‌خواهید از مشکلات انتقال فوکوس جلوگیری کنید، از لنزهای کندترِ f/1.8-f/2.8 استفاده کنید که مشکلات بسیار کم تری با انتقال فوکوس دارند.
  4. لنز را متوقف کنید – معمولا متوقف کردن لنز تا دیافراگم های کوچک تر از f/2.8 مشکل انتقال فوکوس را به دلیل افزایش عمق میدان برطرف می کند. برای لنزهایی با دیافراگم سریع؛ خیلی کاربردی نیست، اما مطمئنا مشکل را برطرف خواهد کرد.
  5. از فوکوس خودکار تشخیص کنتراست استفاده کنید – برای اکثر موقعیت ‌ها عملی نیست، زیرا فوکوس خودکار تشخیص کنتراست، کند است و به بالا بردن آینه و مسدود کردن منظره یاب نیاز دارد.
  6. از لنزهای فوکوس دستی با حلقه‌های دیافراگم استفاده کنید – یک لنز فوکوس دستی با حلقه ی دیافراگم، به شما امکان می ‌دهد دیافراگم را از طریق لنز کنترل کنید، بنابراین می‌ توانید قبل از به دست آوردن فوکوس دستی، آن را متوقف کنید. با این حال، هر بار که دیافراگم را تغییر می دهید، باید فوکوس را دوباره به دست آورید.
این مقاله را بخوانید
کراپ عکس