استفاده از تعادل و عدم تعادل در عکاسی

استفاده از تعادل و عدم تعادل در عکاسی

استفاده از تعادل و عدم تعادل در عکاسی، هنگامی که یک عکس کاملا متعادل باشد، همین امر موجب می شودذ تا قسمت های چپ و راست آن به یک مقدار نگاه بیننده را به خودشان جذب می‌کنند.تعادل و عدم تعادل یکی از مباحث ترکیب‌بندی است که کمتر در مورد آن صحبت می‌شود ولی به احتمال زیاد مهم‌ ترین مبحث موجود است.

آیا ترکیب‌بندی باید متعادل باشد یا غیرمتعادل؟ تا حدودی همه ی عکاس‌ها عناصر لازم برای استفاده از تعادل یا عدم تعادل را در اختیار دارند، به همین دلیل مباحث مطالعه ‌ی این مطالب برای همه ی عکاس‌هایی که قصد دارند قدرت تصاویر خودشان را در اساسی‌ترین مرحله افزایش دهند، لازم خواهد بود.

تعادل چپ و راست در عکس ها

بخش‌های چپ و راست تنها بخش‌هایی هستند که از نظر تعادل در عکس‌های شما دارای اهمیت هستند. تعادل بالا-پائین اندک تاثیر روی اینکه یک عکس تا چه اندازه متعادل است دارد. همچنین با وجود اینکه اصل تعادل بالا-پائین در بدن انسان رعایت نشده است و فقط تقارن چپ و راست در خلقت انسان مورد توجه قرار گرفته است، اما تقریبا همه‌ی مردم را به صورت متقارن می‌بینیم. به همین خاطراگر تصویری داشته باشید که همه ی سوژه‌های آن در بخش پائینی تصویر قرار گرفته‌ باشند ولی وزن بصری سمت چپ و راست تصویر متعادل باشد، آن تصویر را می‌توان متقارن دانست.

به این فکر کنید که اگر یک عکس را روی یک نقطه‌ی تعادل قرار بدهید. و در صورتی که ویژگی‌های هر دو طرف عکس به یک اندازه توجه مخاطب را به خودشان جلب کنند، می‌توان گفت که عکس موردنظر متعادل است.

این مقاله را بخوانید
میز نور

چه چیزی توجه مخاطب را جلب می‌کند؟

خب ما برای اینکه بتوانیم یک عکس را متعادل کنیم، باید بلد باشید که چطور توجه مخاطب را به سطح عکس جلب کنید. بعضی از مواردی که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند عبارتند از:

  1. قسمت‌های دارای کنتراست
  2. مواردی که در فوکوس هستند (به خصوص اگر بخش زیادی از تصویر در فوکوس نباشد)
  3. نقاط روشن
  4. عناصر اشباع
  5. رنگ‌های گرم (زرد، قرمز)
  6. عناصر بزرگ
  7. مردم و (تا حدود کمتری) حیوانات
  8. چشم‌های سوژه
  9. جهتی که سوژه به آن نگاه می‌کند (حتی در صورتی که سوژه به فضای خالی هم نگاه کند، باز هم آن قسمت دارای وزن بصری خواهد بود زیرا مخاطب دوست دارد همان جهتی که سوژه نگاه می‌کند را ببیند.)

فهرست بالا به هیچ عنوان یک اسامی  جامع و کامل نیست ولی نقطه‌ی خوبی برای شروع است. هر موقعه ای که یکی از عناصر داخل عکس نسبت به بقیه عناصر توجه بیشتری را به خودش جلب کرد، می‌توان گفت که دارای وزن بصری است. در شرایطی که تعادل و عدم تعادل برای شما خیلی مهم است و می‌خواهید عکس‌هایی که می‌گیرید متعادل باشند، پس باید عناصر داخل عکس را به شکلی بچینید که یکدیگر را خنثی کنند.

در اینجا هم، مثل کاری که با قرار دادن تصویر روی نقطه‌ی تعادل قرار دادیم، عنصر هایی که نزدیک کادر تصویر هستند وزن بیشتری نسبت به عناصر نزدیک به مرکز دارند. در نتیجه برای متعادل کردن دو جسم مشابه داخل کادر تصویر، باید فاصله‌ی هر دو آن‌ها از مرکز تصویر به یک اندازه باشد. در شرایطی هم که فقط یک عنصر مهم داخل ترکیب‌بندی شما قرار دارد، برای داشتن متعادل‌ترین ترکیب‌بندی باید آن را روی خط مرکز تصویر قرار دهید.

این مقاله را بخوانید
چگونه از فلاش در نور روز استفاده کنیم؟

استفاده از تعادل و عدم تعادل در عکاسیتعادل و عدم تعادل در عکاسی

تعادل یا نبود آن باعث خواهد شد که عکس شما پر سر و صداتر یا کم سر و صداتر به نظر برسد. در عکس‌های متعادل، فریم آرام‌تر از عکس‌هایی است که در آن‌ها تمام توجه بصری عکس به یک سمت آن منعطف شده است. این موضوع، به خصوص اگر عکس زیر را در نظر بگیرید