گین صدا (gain) چیست؟

گین صدا (gain) چیست؟

گین صدا (gain) چیست؟ هر چیزی که برای ضبط صدا استفاده می‌شود، الکترونیکی است؛ ازاین‌رو زمانی که با جریان و ولتاژ سروکار دارید، همه چیز پیچیده خواهد شد.در نمایندگی نیکون امروز درباره ی گین و تفاوت ان با ولوم صحبت خواهیم کرد.

اگر می خواهیم گین را به زبان ساده تعریف کنیم ، باید بگوییم گین قدرت صدای ورودی نامیده می شود و در واقع راهی برای کنترل سیگنال های ورودی است. گاهی اوقات ، برای برخی از تلفن های موبایل افزایش پایین تر ، برای تلفن های موبایل انتخاب شده و پردازش‌هایی روی آن انجام میشود.

ولوم

هنگامی که شما در رادیو خود را پیچ و صدا بلندتر می شود ، شما در واقع به نوبه خود تا حجم. در واقع ، حجم صدای خروجی یک سیستم صوتی اندازه گیری شده در دسی بل است. بنابراین ممکن است حجم سیستم های صوتی را با حجم تنظیم کنید. حجم هیچ تاثیری بر کیفیت صدا و یا سیگنال دولت ، به دلیل افزایش حجم در خروجی صوتی رخ می دهد ، آن را تاثیری بر کیفیت صدا از خروجی. حتی اگر بلندگو شروع به تغییر شکل ، سیگنال های صوتی ورودی ثابت باقی خواهد ماند.

تأثیر گین بر صدا چیست؟

گین صدا (gain) چیست؟

ما از یک مثال برای مطالعه اثر گین بر سبوس استفاده می کنیم. شما احتمالا با تقویت کننده های میکروفون ، مبدل های آنالوگ به دیجیتال و تقویت کننده های گیتار آشنا هستید. همه این موارد دارای مسیرهای دریافت سیگنال ورودی ساده هستند ، اما هر کدام دارای سناریوهای خروجی صوتی متفاوت هستند. برای درک بهتر مفهوم افزایش صدا ، ما به خروجی صوتی سه دستگاه نگاه می کنیم.

این مقاله را بخوانید
سرعت شاتر در دوربین

تقویت‌کننده‌های میکروفون

هر تازه وارد که میکروفون خود را برای اولین بار متصل است با سر و صدای کم شگفت زده کرد. اما این یک نگرانی نیست زیرا می توان آن را مورد استفاده برای تنظیم سطح سر و صدا خروجی با استفاده از گین‌ها انجام می شود اما سوال این است. چگونه ؟

میکروفن معمولا ضبط صدا در سطح بسیار آهسته ، به نام سطح میکروفن ضبط می‌کنند. هنگامی که شما به صداهای ضبط شده در این سطح گوش می دهید ، متوجه خواهید شد که آنها دامنه زیادی ندارند. البته ، آن را در مورد چگونگی میکروفن ساخته شده است و چگونه حساس هستند بستگی دارد. بنابراین ، هر میکروفون دارای عملکرد متفاوت با توجه به این ویژگی در ضبط جزئیات صوتی دارد.

بنابراین ، برای داشتن صدای بلندتر ، صدا باید در سیگنال ورودی میکروفون افزایش یابد ، که با تقویت کننده ها انجام می شود. هنگامی که صدای واقعی به نظر می رسد بسیار بلندتر از سطح سر و صدا واقعی به نظر می‌رسد. بهترین تقویت کننده تولید حدود ۶۰ دسی بل جین گین را ایجاد می‌کنند.

تقویت‌کننده‌های مبدل آنالوگ به دیجیتال

برای پاسخ بهتر به سوال گین صدا چیست ، ما یک مثال دیگر خواهیم داد. هنگامی که صدا با میکروفون ضبط می شود ، پس از عبور از میکروفون ، وارد مبدل آنالوگ دیجیتال می شود. معمولا این مبدل در حال حاضر در یک کارت صدا کامپیوتر و یا در یک رابط صوتی است, و هر کدام از این محدوده دامنه خاص مشخصی دارند.

این مقاله را بخوانید
ژست عکاسی تولد دخترانه

در مبدل ها ، سیگنال های الکتریکی به سیگنال های دیجیتال تبدیل می شوند. در این مبدل ها ، ولتاژ و comp خوانده می شوند ؛ حجم و فرکانس صدا با توجه به آنها تعیین می شود. با این مبدل ، شما می توانید بلندترین صدا ممکن است دریافت کنید.

گین صدا (gain) چیست؟تقویت‌کننده‌های گیتار

گیتاریست‌های هوی متال را در نظر بگیرید، آن‌ها عمداً به دنبال اعوجاج‌های تند و زننده هستند. معمولاً این افراد دو مشکل دارند:

اول این است که آنها توانایی تولید ولتاژ کافی و طولانی ندارند ؛ دوم این است که آنها به تقویت کننده یا بلندگو آسیب می رسانند اگر ولتاژ بیش از حد تولید کنند. همه ما می‌دانیم که دکمه‌های مربوط به تنظیم ولوم چه کارایی دارند و البته می‌دانیم که این مورد هیچ تأثیری بر کیفیت یا حالت صدا نیز نخواهد داشت و تنها صدای موسیقی را بالا می‌برد. اما در نقطه مقابل، تغییر گین قطعاً بر کیفیت و حالت صدا تأثیر خواهد داشت.