چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟

چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟

با تمام پیشرفتی که در دوربین های عکاسی تا به امروز رخ داده است، اما باز هم در برابر چشم انسان کم می آورند و بعضی مواقع بهتر است که کنترل همه چیز از جمله میزان نوردهی و فوکوس را در دست خودتان بگیرید؛ امروز ما در این مطلب به شما توضیح خواهیم داد تا چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟ و به بهترین شکل تنظیم دستی دوربین را انجام بدهید.

عکاسی با تنظیمات دستی دوربین عکاسی با کمی تعصب و البته احساس خوشایند همراه است. عکاسان مبتدی معتقدند با این کار، حرفه‌ای‌تر جلوه می‌کنند. در واقع این است که عکاسی و فوکوس دستی دشوار نیست و ساده است در کنار حالت‌های نیمه خودکار و فوکوس خودکار، می‌تواند در شرایط مختلف به کار گرفته شود. برخی مواقع تنظیمات دستی تنها گزینه‌ی مناسب است و بعضی وقت‌ها بدترین انتخاب؛ رمز موفقیت شما در تشخیص این موقعیت‌ها و انتخاب بهترین حالت خواهد بود.

برخی موافع ممکن است شما در مکان‌های کم نور یا روشن یا ترکیبی از هر دو قرار بگیرید ، متاسفانه حالت اتوماتیک ( automatic mode ) دوربین همیشه نمی‌تواند از پس چنین شرایطی بربیاید. شاید در فضاهای کم نور ، فلاش دوربین خود را روشن کنید (البته گاهی اوقات روشن‌کردن فلاش دوربین باعث خرابی عکس‌ها می‌شود). در چنین شرایطی است که حالت دستی بسیار کارساز و نجات دهنده است.

چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟نوردهی

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، عکاسی فقط با تنظیمات دستی دوربین عکاسی احتمال دارد ولی به‌ مرور دوربین‌ها هوشمند شده و بخشی از کار را در دست گرفتند. با وجود پیشرفت قابل توجه، گاهی اوقات با نوردهی دستی می‌توانید نتایج بهتر و مطمئن‌تری به دست آورید. اگر در استودیو یا با فلاش‌های اکسترنال عکاسی می‌کنید، حالت دستی می تواند امکان قرار گرفتن در معرض حجم کمتر یا بیشتر از بین ببرد. برای عکاسی با فیلترهای کاهش نور یا همان فیلتر‌های ND و باز نگه‌داشتن شاتر (Bulb) هم به تنظیم دستی دوربین زمان نوردهی نیاز دارید.در شرایط نوری خاص ، مانند عکاسی ضد نور و یا کنسرت ، قرار گرفتن در معرض دستی مطمئن شوید که به نفع خود است.

تنظیمات ایزو در عکاسی

در حالات دستی، شما تمامی عناصر نوردهی یعنی تنظیمات ایزو ، دیافراگم و سرعت شاتر را تحت کنترل دارید. در این حالت اغلب با تنظیم سرعت شاتر و استفاده از نورسنج داخلی دوربین به‌عنوان راهنما، به نوردهی مناسب می‌رسید. در حالت اولویت دیافراگم، مقدار ایزو و دیافراگم را به شکل دستی تنظیم می‌کنید و دوربین عکاسی با تکیه بر نورسنج داخلی، سرعت شاتر مناسب را انتخاب خواهد کرد،که به احتمال زیاد تعداد که شما تا به حال به صورت دستی مشخص است. در حالت اولویت شاتر ، مقدار iso و سرعت شاتر را تنظیم کرده و دوربین هم دیافراگم مناسب را برمی‌گزیند. در هر دو حالت، می‌توانید برای تنظیم دقیق‌تر نوردهی از قابلیت جبران نوردهی هم استفاده کنید.

فوکوس

اجرای مناسب نیاز به زمان و مکان مناسب برای تمرکز برای دانستن زمانی که حالت دستی یا اتوماتیک در حال کار است، به اندازه‌ی انتخاب دیافراگم باز (مثلاً f/1.4) یا بسته (مثلاً f/11) اهمیت دارد. فوکوس دستی معمولاً خیلی جدی گرفته نمی‌شود چون در بیشتر مواقع، فقط با فشردن دکمه‌ی شاتر به فوکوس دقیق و مطلوب می‌رسید. با این حال شرایطی وجود دارد که فوکوس خودکار به خوبی کار نمی‌کند.

به این نیز دقت کنید که هنگامی که می‌خواهید درحالت دستی عکاسی کنید، تنظیمات دوربین شما خود‌به‌خود با شرایط و فضایی که در آن عکاسی می‌کنید هماهنگ نمی‌شود. خودتان باید به‌ صورت دستی دوربین‌تان را تنظیم کنید و با درنظر داشتن این موضوع، باید اطمینان حاصل کنید که نوردهی شما در طی عکاسی ثابت است. پروسه تغییر دادن تنظیمات احتمال دارد در گام اول خسته کننده به‌نظر برسد، ولی به شما اطمینان می‌بخشد که عکس شما خوب از آب درمی‌آید.

هنگامی که شما در حالت اتوماتیک عکاسی می کنید ، مقدار نور اقدامات دوربین ممکن است درست باشد. حتما برای شما هم این اتفاق افتاده است که هنگامی که دوربین خود را برای عکاسی در حالت اتوماتیک تنظیم می‌کنید، سوژه‌ها تکان می‌خورند و ممکن است نورهای تصویر، حالت اغراق آمیزی پیدا کنند!

این مقاله را بخوانید
خرید دوربین و لنز دست دوم