نکات عکاسی با تکنیک سیلوئت

نکات عکاسی با تکنیک سیلوئت

من اغلب به اهمیت بهرگیری از فلاش در زمان عکاسی رو به آفتاب معرفی خواهیم کرد تا بتوانید جزئیات سوژه را بیشتر به نمایش بگذارید. ولی بعضی از مواقع تنها نشان دادن خطوط بدن سوژه در مقابل یک پس زمینه روشن می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است برای شما چندین نکات عکاسی با تکنیک سیلوئت به اشتراک بگذاریم.

نورپردازی در عکاسی سیلوئت

اصلی ترین نکته در عکاسی به روش سیلوئت انجام صحیح نورپردازی است. افکت سیلوئت هنگامی اتفاق می افتد که منبع نور در پشت سر سوژه قرار داشته باشد و هیچ نوری دیگری در مقابل آن قرار نداشته باشد. در شرایطی که سوژه به صورت کامل از پشت نورپردازی شود و از تنظیمات صحیح هم استفاده کنید، این امکان را خواهید داشت تا تصاویر ضد نور زیبا و با کیفیتی ثبت کنید.

برای این کار باید اطمینان حاصل کنید که هیچگونه فلاشی به دوربین شما متصل نیست و فلاش داخلی دوربین هم خاموش است. و همینطور بهتر است در شرایطی که میتوانید از منابع نوری که ممکن است با عکس ضد نور شما تداخل داشته باشند هم دور شوید. رعایت این نکته چه داخل استودیو و چه در فضای باز الزامی است. احتمال دارد کمی انجام این کار سخت باشد زیرا درست برعکس چیزی است که در زمان شروع عکاسی در مورد نورپردازی یاد گرفته‌اید.

نکات عکاسی با تکنیک سیلوئتزمان مناسب

بهترین زمان برای عکاسی به روش سیلوئت صبح خیلی زود و یا نزدیک غروب و وقتی که خورشید روی خط افق است می‌باشد. به این ترتیب می‌توانید آسمان را با رنگ‌های خیلی بهتری به تصویر بکشید و نور خیلی زیادی هم وجود ندارد که سوژه را تحت تاثیر قرار دهد.

این مقاله را بخوانید
ژست عکاسی دخترانه

بر روی سوژه فوکوس کنید و عکس بگیرید

به طور معمول ساعت های طلایی ( لحظات نزدیک به غروب آفتاب ) بهترین زمان برای ثبت عکس های ضد نور می باشد زیرا در این زمان ها خورشید در سطح خط افق قرار دارد و نور دارای حالتی نرم تر و تنالیته رنگ گرمتری می باشد .

برای ثبت یک عکس ضد نور ؛ پس زمینه مورد انتخاب نیز اهمیت بسیار زیادی دارد . در انتخاب پس زمینه مناسب ؛ هر گونه عامل برهم زننده تعادل محیط و سوژه باید حذف شود ؛ پس زمینه در مقایسه با سوژه باید سطح کمتری را اشغال کند تا سوژه در عکس به نحو مطلوب تری دیده شود .

تنظیمات ایزو

برای تولید یک عکس سیلوئت شده مطلوب ترین حالت آن است که ایزو یا حساسیت دوربین در پایین ترین سطح ممکن قرار داشته باشد تا از ایجاد نویز در عکس هایتان به میزان کامل مقابله کند. در صورت افزایش دادن ایزو ؛ نقاط تاریک یا دارای کنتراست در تصویر شما ؛ به نحو مشهودی دارای نویز خواهند بود.

مود های نورسنجی برای عکاسی سیلوئت

نورسنجی یکی از امکانات دوربین است که به شما این قابلیت را می دهد تا مقدار نور موجود در صحنه را مورد ارزیابی قرار دهید و با استفاده از این سنجش ؛ شما می توانید تنظیمات صحیح برای دوربین خود را به دست بیاورید . آگاهی از موارد استفاده هر یک از مود ها نورسنجی به میزان زیادی می تواند سبک عکاسی شما را متحول نماید و از این روی مود های نورسنجی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند .

این مقاله را بخوانید
عکاسی مینیمال

  • Spot Metering  : روشنایی نقاط ویژه ای  از صحنه را مورد ارزیابی قرار می دهد که شما انتخاب نموده اید . در این حالت معمولا ۲ تا ۴ درصد از کل صحنه مورد بررسی دوربین قرار میگیرد .
  • Partial Metering : ۱۳ درصد از مرکز کادر تصویر مورد ارزیابی قرار می گیرد .
  • Centre-weighted metering : اطراف مرکز کادر تصویر مورد ارزیابی قرار می گیرد و معمولا ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل کادر را در بر میگیرد .
  •  Matrix metering (Nikon) ؛  evaluative metering (Canon): روشنایی کل کادر تصویر مورد ارزیابی قرار میگیرد .