میکروفون HF چیست و چه کاربردی دارد

میکروفون HF چیست و چه کاربردی دارد؟

میکروفون HF چیست و چه کاربردی دارد؟ به احتمال زیاد میکروفون‌های ‌بی‌سیم که مجریان در برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند را دیده‌اید. میکروفون‌های ‌بی‌سیم که یک گیرنده جداگانه دارند، به اسم میکروفون هاش اف HF در ایران شناخته می‌شوند. البته که این نام‌گذاری مانند بسیاری از نامگذاری‌های دیگر اشکالاتی دارد!در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باش

میکروفون های HF:

میکروفون‌های ‌بی‌سیم هاش اف از امواج رادیویی برای اتصال به گیرنده خود استفاده می‌کنند و افراد را از دردسر پیچیدن سیم‌ها به دست و پا نجات می‌دهند! به همین دلیل بسیاری از محتواهای تصویری از برنامه‌های آموزشی تلویزیونی گرفته تا حتی اجراهای زنده و تئاترها، از این میکروفون استقبال خوبی کرده‌اند.

اما برای شناخت و خرید میکروفون‌های HF باید اطلاعات دقیق‌تری از آن‌ها داشته باشیم. در ادامه می‌خواهیم تکنولوژی یا همان روش کار این میکروفون‌های ‌بی‌سیم را به شکل خلاصه مرور کنیم. سپس نکات مهم برای خرید این میکروفون‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

میکروفون ‌بی‌سیم

اگر به تاریخ میکروفون‌های ‌بی‌سیم نگاهی بیندازید، می‌بینید برندها و افراد مختلف بر سر حق اختراع آن با هم دعوا دارند! در واقع دقیقاً مشخص نیست چه کسی اولین بار میکروفون ‌بی‌سیم را اختراع کرده است. اختراع میکروفون‌های هاش اف از سال ۱۹۴۷ توسط رگ مورس آغاز شد تا اینکه در سال ۱۹۵۷ این اختراع به شکل رسمی به نام ریمون لایک ثبت شد.

اما در این بین برندهای بزرگی همچون Shure، سنهایزر، بیرداینامیک و افراد دیگر هم ادعای اختراع اولین میکروفون ‌بی‌سیم را با خود به دوش می‌کشند! البته اختراع این سیستم‌های ‌بی‌سیم آنقدر هم پیچیده نیست؛ به همین دلیل افراد بر سر به ثبت رساندن آن به نام خود دعوا دارند!

این مقاله را بخوانید
شراره ی نوری لنز

برخلاف میکروفون‌های ‌سیم‌دار، میکروفون‌ هاش اف از امواج رادیویی برای اتصال به گیرنده خود استفاده می‌کنند. در حقیقت نام HF نیز از همین امواج رادیویی (radio frequency) گرفته شده است. چرا که این میکروفون‌ها معمولاً از دو امواج فرکانسی VHF یا UHF استفاده می‌کنند. البته این نام‌گذاری بیشتر در ایران باب شده است. در دنیا این میکروفون‌ها را در دسته میکروفون‌های ‌بی‌سیم قرار می‌دهند و نام خاصی برای آن‌ها نگذاشته‌اند.

نحوه عملکرد میکروفون HF به زبان خیلی خیلی ساده!

شاید برای خرید انواع میکروفون‌های ‌بی‌سیم نیازی به نحوه عملکرد آن‌ها نداشته باشید. اینکه بدانید کدام سیم را به کدام درگاه ورودی متصل کنید کار شما را راه می‌اندازد! اما اگر برای شما جالب است بدانید که این میکروفون‌ها چگونه کار می‌کنند، در این بخش خیلی ساده آن را توضیح می‌دهیم.

زمانی که با میکروفون‌های ‌سیم‌دار سروکار دارید موضوع ساده است. میکروفون سیگنال‌های صوتی را دریافت کرده و آنها را از طریق کابل به گیرنده می‌فرستد تا به امواج الکترونیک تبدیل شوند. اما داستان میکروفون‌های ‌بی‌سیم جذاب‌تر است!

میکروفون HF چیست و چه کاربردی داردهمانند بسیاری از گجت‌های وایرلس دیگر، این میکروفون‌ها هم امواج رادیویی را برای استفاده به کار می‌گیرند. به همین دلیل میکروفون‌های هاش اف یک بخش برای انتقال امواج در خود دارند. اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال ساده توضیح دهیم باید بگوییم میکروفون هاش اف مشابه یک ایستگاه رادیویی عمل می‌کند. برای درک دقیق‌تر باید به اجزای تشکیل‌دهنده این میکروفون‌ها نگاهی داشته باشیم:

  • میکروفون
    فرستنده یا ترنسمیتر
    گیرنده یا رسیور

میکروفون هاش افوظیفه میکروفون مشخص است؛ سیگنال‌های صوتی آنالوگ را از طریق کپسول خود گرفته و در اختیار فرستنده قرار می‌دهد. فرستنده را می‌توان معادل کابل در میکروفون‌های ‌سیم‌دار در نظر گرفت. این بخش که معمولاً در بدنه میکروفون تعبیه می‌شود، سیگنال‌های صوتی را به سیگنال‌های قابل دریافت برای رسیور تبدیل می‌کند. درواقع ترنسمیتر یا فرستنده سیگنال‌های آنالوگ را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل کرده و برای گیرنده می‌فرستد.

این مقاله را بخوانید
لنز عکاسی حیات وحش

گیرنده آخرین بخش میکروفون هاش اف است. در رایج‌ترین میکروفون‌های هاش اف، گیرنده‌ها همان بخشی هستند که روی کمربند بسته می‌شوند. این بخش سیگنال‌های دیجیتالی را دوباره به سیگنال صوتی تبدیل می‌کند که از طریق بلندگو پخش شود.

  1. میکروفون‌های هاش اف چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟!
    میکروفون هاش افزمانی که اسم میکروفون بی‌سیم می‌آید، اولین مزیت آن یعنی خداحافظی با سیم‌های بلند و دست‌وپا گیر مشخص می‌شود. اما تنها وایرلس بودن این میکروفون‌ها دلیل محبوبیت آن‌ها نیست. در زیر مزایای استفاده از میکروفون‌های بی‌سیم هاش اف را می‌خوانید:
  2. امکان راحتی و حرکت بیشتر شما را در زمان اجرا می‌دهد.
  3. در زمان پخش برنامه نگران به هم ریختن صحنه و کادر نیستید.
  4. این سیستم‌ها دوام بیشتری دارند؛ چرا که امواج رادویی برخلاف کابل‌ها هیچ وقت فرسوده نمی‌شوند!
  5. معمولاً سبک‌تر و جمع‌وجورتر هستند و کار با آن‌ها راحت‌تر است.
  6. اما در مقابل این مزایا که همگی به لطف استفاده از امواج رادیویی است، نباید نقاط ضعف سیستم‌ها و میکروفون‌های بی‌سیم را نادیده گرفت. یکی از نقاط ضعف برد محدود در این میکروفون‌ها است. به همین دلیل شاید قیمت میکروفون هاش اف با برد مناسب و کیفیت فوق‌العاده کمی بیشتر از انتظارتان باشد.
  7. نقطه ضعف دوم که در تمام گجت‌های وایرلس دیده می‌شود مربوط به تداخل امواج است. اگر از چند گجت وایرلس در محیط محدود استفاده می‌کنید ممکن است با این مشکل مواجه شوید. به همین دلیل انواع میکروفون‌های هاش اف با قابلیت انتخاب کانال موجی طراحی شده‌اند.

اگر می‌خواهید در زمان اجرا، خبری از این نقاط ضعف نباشد باید به نکات مهم در زمان خرید میکروفون‌های بی‌سیم بیشتر دقت کنید. چه نکاتی؟ در ادامه توضیح می‌دهیم؛ اما قبل از آن نگاهی کوتاه به کاربرد این میکروفون‌ها خواهیم داشت.

این مقاله را بخوانید
عکاسی کرلیان چیست؟

میکروفون HF چیست و چه کاربردی داردکاربرد میکروفون‌های بی‌سیم هاش اف

از آنجایی که میکروفون‌های بی‌سیم برای استفاده در محیط‌ها و موقعیت‌های گوناگون انعطاف‌پذیرتر هستند، در بسیاری از پروژه‌های خلاقانه و حرفه‌ای به کار می‌روند. مهم‌ترین استفاده از این میکروفون‌ها را در قالب استفاده‌های رسانه‌ای می‌بینیم.