معرفی دوربین‌های DSLR

در دنیایی که عکاسی با دوربین گوشی‌های هوشمند تبدیل به امری متداول شده هنوز هم بسیاری از افراد علاقه‌مند به هنر عکاسی برای داشتن تصاویری باکیفیت بالاتر و البته خلاقانه، به دنبال خرید دوربین‌های DSLR می باشند. در این مقاله قصد دارم شما عزیزان با معرفی دوربین‌های DSLR ، خیلی مختصر و کاملا مقدماتی با این دوربین‌ها آشنا شوید.

کنترل دوربین

۱٫ دکمه شاتر    ۲٫ تنظیم حالت      ۳٫ فلش قابل تعویض       ۴٫ لنز دوربین      ۵٫ گشودگی لنز         ۶٫ تعویض لنز
۷٫ منظره‌یاب   ۸٫ محل نصب فلاش خارجی، میکروفون و…   ۹٫ بالانس سفید   ۱۰٫ نمایشگر ال‌سی‌دی   ۱۱٫ حافظه ذخیره‌سازی   ۱۲٫ باتری

 

معرفی دوربین‌های DSLR

سنسور تصویر

از ابتدای ظهور عکاسی، دوربین‌ها تصاویر را در ورق‌های شیشه‌ای یا روی فیلم ثبت میکردند. امروزه دوربین‌های عکاسی دیجیتال، تصاویر را روی سنسور تصویر ثبت می نمایند. سنسور تصویر از میلیون‌ها دیود حساس به نور تشکیل یافته که در یک شبکه قرار گرفته اند به نحوی‌که هر دیود تصویر، قسمتی از تصویر را به صورت یک ارزش عددی ثبت می‌نماید که مربوط به سطح معینی از نور می باشد و از آن برای خلق تصویر مورد نظر استفاده می‌گردد.

سنسور تصاویر چه به صورت CCD باشد، چه به صورت CMOS، در یک دوربین با دوربین دیگر متفاوت است، ولی در کل می‌توان گفت که سنسورهای تصویر عملکرد یکسانی داشته و تعداد مگاپیکسل‌ها نباید به عنوان یک اولویت اصلی در فرایند تصمیم‌گیری برای خرید یک دوربین محسوب گردد؛ چرا که در واقع اندازه سنسور خیلی مهم‌تر از تعداد مگاپیکسل‌ها می باشد.

این مقاله را بخوانید
8 تفاوت D7200 و D7500 نیکون

لنز دوربین

لنز یک قطعه اُپتیکال می باشد که از شیشه، پلاستیک با کیفیت بالا یا سرامیک ساخته می شود؛ که نور را دریافت کرده و آن را  در یک نقطه کانونی روی صفحه مات داخل دوربین می‌تاباند. اگر به دنبال استفاده ساده هستید شاید بهتر باشد تا از دوربین‌های کامپکت با لنز ثابت استفاده نمائید، ولی اگر کیفیت تصاویر برای شما اهمیت خیلی زیادی دارد باید پول خود را برای خرید یک دوربین DSLR با لنز قابل تعویض کنار بگذارید. لنزهای قابل تعویض این امکان را به شما می‌دهند که کنترل بیشتری روی عکس‌های خود داشته و البته تصاویر بسیار خلاقانه‌تری را نسبت به یک دوربین کامپکت ثبت نمائید. در مجموع دوربین‌های DSLR عکس‌های حرفه‌ای‌تری را ثبت می نمایند.

حالت‌های دوربین

دوربین‌های DSLR مجهز به حالت‌های متنوع عکاسی می باشند که تصمیم‌گیری خودکار دوربین را افزایش می‌دهند. خوشبختانه این دوربین‌ها به حالت نیمه اتوماتیک و دستی مجهز می باشند که کنترل دوربین را مجدد به دست شما میدهند تا بتوانید برای خلق تصاویر خلاقانه و فنی اقدام نمائید. در حالت PROGRAM، دوربین میزان Exposure را تعیین میکند، ولی کاربر می‌تواند بالانس رنگ سفید، ISO، فوکوس و… را تنظیم نماید. دو حالت برای ویژگی نیمه اتوماتیک وجود دارد:

  • حالت اول که اولویت با شاتر است (TV) و در آن کاربر سرعت شاتر را تعیین کرده و دوربین میزان گشودگی  را تعیین می نماید.
  • حالت دوم اولویت با گشودگی است (Av) و در آن کاربر میزان گشودگی را تعیین کرده و دوربین سرعت شاتر را تعیین می‌نماید.

فلاش

یک فلاش در هر دوربین دیجیتال وجود دارد. پردازنده دوربین، نیاز به فلاش را بر اساس نور محیط، فوکوس، زوم و… تعیین میکند. در دوربین‌های کامپکت، فلاش طوری تنظیم شده تا در هماهنگی کامل با شاتر قرار گیرد ولی کنترل زمان‌بندی و میزان نور فلاش سخت می باشد. در دوربین‌های DSLR حالات مختلفی برای کنترل فلاش وجود دارد، همچنین امکان تنظیم میزان نور فلاش بسته به نور محیط فراهم می باشد.

این مقاله را بخوانید
فیلترهای اسکای لایت

سیستم منظره‌یاب

اکثر دوربین‌های دیجیتال دارای دو سیستم نمایش هستند؛ منظره‌یاب اپتیکال و منظره‌یاب الکترونیکی. اگر چه هر دو سیستم چیزی را که لنز می‌بیند، نمایش می‌دهند ولی منظره‌یاب الکترونیک می‌تواند نکاتی را در مورد عکس دیجیتالی شما بگوید. یکی از جاهایی که منظره‌یاب الکترونیکی در آن فوق‌العاده عمل می‌کند موقع تعیین بالانس رنگ می باشد. منظره‌یاب اپتیکال شما را مستقیماً در دنیای مکانیکی دوربین قرار میدهد و شاید حس بهتری از ترکیب را به کاربر منتقل نماید چرا که شما با منظره‌یاب اپتیکال دقیقاً همان چیزی را می‌بینید که لنز در حال مشاهده آن می باشد و خبری از تقریب‌های الکترونیکی در آن نیست.

در پایان معرفی دوربین‌های DSLR ، به اطلاع میرسانیم: شما کاربران محصولات نیکون می توانند برای اطلاع از قیمت های دوربین های نیکون ، لنز و تجهیزات عکاسی به نمایندگی نیکون مراجعه نمایند. راههای ارتباطی با نمایندگی؛ سایت اینترنتی نیکون ، تلفن های ثبت شده در سایت اینترنتی را شماره گیری فرمائید و با کارشناسان زبده نمایندگی نیکون تماس حاصل فرمائید. شما با گرفتن اطلاعات درست از نمایندگی با خاطر آسوده و مطمئن خرید خواهید کرد.