مزیت استفاده از دوربین هایی با سنسور بزرگتر

مزیت استفاده از دوربین هایی با سنسور بزرگتر

در این سری از مقاله ی نمایندگی نیکون مزیت استفاده از دوربین هایی با سنسور بزرگتر را به شما خواهیم گفت تا به مواردی از درون دوربین پی ببرید که قبلا به آنها توجه نداشتید. در بخش سوم به توضیح مشکلاتی در مورد سایز سنسورها و تاثیر آنها در کیفیت نهایی عکس خواهیم پرداخت.

عمق میدان

همان گونه که میدانید اگر شما بتوانید به تنظیمات نوردهی مشابه دست یابید ، یک سنسور بزرگ‌تر شانس جذب نور بیشتر و در نتیجه کیفیت تصویر بهتر را خواهد داشت. اما دستیابی به همان مقدار نوردهی معمولا نیازمند استفاده از همان عدد f یا دیافراگم است.

با همان عدد f ، سنسورهایی با فرمت بزرگ‌تر نیز عمق میدان کمتری خواهند داشت که برخی مواقع مناسب خواهد بود ، اما نه همیشه. بسته به سلیقه شما و سبک یا ژانر عکاسی مد نظرتان ، عمق میدان کم ( و نور اضافی که معمولا با آن همراه می‌شود ) می‌تواند یک ابزار خلاقانه و با ارزش باشد. اما این فقط در بعضی مواقع به شما در ثبت عکس‌های بهتر کمک خواهد کرد ، اما نه همیشه. چرا که بعضی اوقات به عمق میدان زیاد نیاز خواهید داشت.

مزیت استفاده از دوربین هایی با سنسور بزرگتر

مزایای سنسورهای بزرگتر

به طور خلاصه سه مزیت اصلی که باعث می‌شود مردم به سمت استفاده از سنسورهای بزرگتر حرکت می کند عبارت است از:

  • توانایی تار کردن پس زمینه در عمق میدان کم
  • وجود نویز کمتر در شرایط نور کم
  • توانایی گرفتن دامنه‌ی دینامیکی وسیع‌تر

از ان جایی که ریشه این سه شرایط مربوط به نور است, فرض اساسی این است که شما دارای لنزی هستید که دهانه‌ی آن به اندازه‌ی کافی واید است تا امکان ورود نور کافی  را فراهم نماید، این شرط معمولاً امکان پذیر است.

این مقاله را بخوانید
رینگ معکوس چیست؟

به طور خلاصه ، این سه فاکتور این منظور را می رساند که دوربین‌هایی که سنسورهای بزرگتری دارند تصاویری با کیفیت بهتری ایجاد می‌کنند. این قابلیت باعث عکاس شدن نمی‌شود، البته اگر یک شخص یکسان از آن‌ها استفاده کند، دوربینی که سنسور بزرگتری دارد نتایج بهتری را ارائه خواهد داد.

عکاسی با هوش مصنوعی اجازه می‌دهد که سنسورهای کوچک اثرات سنسورهای بزرگتر را تقلید کنند، این در حالی است که جهش به سمت سنسورهای با عملکرد بهتر می‌تواند کمک کند که سنسورهای کوچک تصاویری تولید کنند که خوب به نظر آیند.

 وضوح بالاتر

بیایید با چیز واضح شروع کنیم ،وضوح. داشتن یک سنسور دیجیتال با سطح بزرگتر این فرصت را برای گنجاندن پیکسل های بیشتر فراهم می کند. با فرض یکسان بودن پیکسل ها، داشتن یک سنسور دیجیتال که ۴۰ درصد بزرگتر است، نشان می دهد که می تواند ۴۰ درصد پیکسل بیشتر باشد. این به معنای وضوح بالاتر برای تصاویر شما است که به نوبه خود به معنای جزئیات بیشتر و توانایی بزرگتر کردن آنها است.

محدوده دینامیکی

به نظر می رسد یک سنسور تصویر دیجیتال بزرگتر نیز منجر به افزایش دامنه دینامیکی دوربین شما می شود. این محدوده رنگ هایی است که دوربین شما می تواند بین سفید خالص و سیاه خالص بگیرد. هرچه دامنه وسیع تر باشد، بهتر است.

مزیت استفاده از دوربین هایی با سنسور بزرگترهیچ اندازه گیری ساده ای برای محدوده دینامیکی وجود ندارد، در نتیجه مقایسه دوربین ها دشوار است. یافتن طیف پایین (سیاه) با عملکرد دوربین در نور کم ارتباط زیادی دارد، زیرا نویز دیجیتال هنگام ثبت رنگ های بسیار تیره افزایش می یابد. در برخی مواقع، نویز بر تصویر غلبه می‌کند، بنابراین انتهای پایین مقیاس محدوده دینامیکی واقعاً «سیاه خالص» نیست، بلکه «سیاه قابل استفاده» است.

این مقاله را بخوانید
آموزش محافظت از لنز در برابر قارچ خوردگی

مفهوم آن برای ما این است که عملکرد در نور کم بخشی از محدوده دینامیکی دوربین را تعیین می کند، و همانطور که در بخش قبل دیدیم، عملکرد در نور کم تا حد زیادی تابع اندازه سنسور است. بنابراین، به نظر می رسد که یک سنسور بزرگتر به معنای محدوده دینامیکی بالاتر است.