فیلترهای اسکای لایت

فیلترهای اسکای لایت

یک فیلترهای اسکای لایت یا ماورای بنفش اصلی ترین فیلتری است که برای محافظت از قسمت جلویی لنز مورد استفاده قرار می گیرد، و از گرد و خاکی و خیس شدن (که تمیز کردن آن مشکل است) جلوی لنز جلوگیری می کند.
فیلتر اسکای لایت را هر زمان که می خواهید از دوربین  نیکون استفاده کنید بر روی لنز قرار دهید. این کار مخصوصاً زمانی که در هوای بارانی، مه یا گرد و غبار عکاسی می کنید بسیار مهم تر می شود.
این فیلتر در اصل برای این طراحی شده بود که اثر رنگ آبی فیلم را کمی کاهش دهد، اما با ظهور دوربین های دیجیتال این مشکل کاملاً برطرف شده است.
با وجود اینکه این فیلتر از رسیدن رطوبت و گرد و غبار به قسمت جلوی لنز جلوگیری می کند، هنوز برای اینکه از تاثیرات رطوبت و گرد و غبار بر روی عکس های خود جلوگیری نمایید، لازم است که این فیلتر را تمیز نمایید.

اگر سعی کنید که فیلتر را تمیز نمایید این امکان وجود دارد که بر روی سطح آن خراشیدگی ایجاد نمایید.برای تمیز کردن سطح فیلتر نیاز است که حداکثر احتیاط اعمال شود، این احتمال وجود دارد که گرد و خاک موجود بر روی پارچه ای که با آن فیلتر را تمیز می کنید، سبب ایجاد خراشیدگی بر روی آن شود.

فیلتر‌های UV

فیلترهای اسکای لایت را به‌نوعی می‌توان همان فیلتر‌های UV در نظر گرفت. در واقع این فیلتر‌ها برای تصحیح رنگ بسیار جزئی روی بازتاب رنگ عکس‌ها به کار می‌روند که امروزه اغلب با روش‌های پردازش کامپیوتری انجام می‌گیرد. به همین دلیل در گذشته که امکان تصحیح رنگ عکس‌ها تا به این اندازه پیشرفته نبود، فیلتر‌های Skylight یکی از مهم‌ترین فیلتر‌ها برای عکاسی از مناظر به شمار می‌رفتند.
فیلترهای اسکای لایت اغلب در دو نوع ۱A و ۱B ارائه می‌شوند. فیلتر‌های اسکای لایت ۱A بیشتر روی محور وایت‌بالانس تأثیر می‌گذارند و روی ته‌مایه آبی عکس‌ها تأثیر می‌گذارد، در حالی که فیلتر‌های اسکای لایت ۱B علاوه بر محور بایت بالانس روی محور Tint یا سبز و سرخابی هم تأثیر می‌گذارند و می‌توانند با اضافه کردن مقدار بسیار کمی رنگ صورتی (Pink Tint)، دمای رنگ‌ها را کمی گرم‌تر کنند.

این مقاله را بخوانید
بهترین میکروفن یقه ای

فیلترهای اسکای لایتچرا به فیلترهای اسکای لایت نیاز داریم؟

استفاده از این نوع فیلترها باعث می‌شود رنگ‌های آبی تصویر بهتر و حتی گرم‌تر در عکس دیده شوند. در عکسبرداری از منظره‌های زمستانی، برفی، دریا، عکاسی‌های هوایی و زمان‌هایی که نور خورشید بسیار شدید است، این فیلتر مورد نیاز عکاسان می‌باشد، چرا که رنگ آبی به خصوص در مناظر طبیعت از رنگ‌هایی محسوب می‌شود که بیشتر از بقیه به چشم می‌خورد، بنابراین کیفیت و غلظت آبی در تصاویر ما اهمیت زیادی دارد که با کمک این فیلتر می‌توانیم به نتیجه‌ای مطلوب و ایده‌آل دست پیدا کنیم.

گاهی هنگام عکاسی با استفاده از فلاش‌هایی که قدرت نوری آن‌ها بیشتر از ۵۸۰۰ کلوین می‌باشد، این نوع فلاش‌ها در برخی شرایط ته رنگی از آبی و سردی به تصویر می‌دهند، با بهره‌گیری از فیلترهای اسکای لایت حتی در فضای بسته آتلیه عکاسی یا منزل می‌توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید و تصویری با کیفیت عالی ثبت نمائید.

فیلترهای اسکای لایت چه کمکی به عکاس می‌کنند؟

فیلتر اسکای لایت از اثرات مخرب امواج ماورای بنفش نیز جلوگیری می کند. در فیلتر اسکای لایت یک لایه صورتی رنگ بسیار ظریف بر روی آن وجود دارد. همین باعث می‌شود از میزان سردی رنگ‌ها کاسته شود و عکاس بتواند عکسی زیبا با رنگ‌های شفاف و با کیفیت به ثبت برساند. این فیلتر امکان عکاسی خلاقانه را در اختیار عکاس قرار می‌دهد تا بتواند به راحتی هنر خودش را به نمایش بگذارد.

فیلترهای اسکای لایتتجهیزات دیگر در صورت داشتن فیلتر اسکای لایت

برای اینکه بیشتر عکاسانی که از فیلتر اسکای لایت استفاده میکنند عکاسان طبیعت هستند پس: نیاز به لنزهای واید هم خواهند داشت تا بتوانید تصاویری فوق العاده ثبت کنند.
داشتن یک سه پایه مخصوص دوربین تصاویری با کیفیت به شما می‌بخشد. مهم‌ترین کارایی این محصول عدم لرزش است، انتخاب سه پایه‌ای مناسب با پایه‌های جدا و مستقل این امکان را به شما می‌دهد، که دوربین خود را در هر مکانی همچون شن‌های دریا، چمن و … قرار دهید، بدون این که نگران لرزش‌ها ناشی از باد یا حرکات دستتان باشید

این مقاله را بخوانید
شرکت نیکون در تهران

ریموت بی سیم نیز تاثیر خوبی در جلوگیری از لرزش دارد و همین طور امکان عکاسی با نوردهی بلند مدت را نیز برای کاربر فراهم می‌کند.

بهترین برندهای تولیدکننده فیلترهای اسکای لایت

از بهترین و معروف‌ترین برندها در زمینه تولید و عرضه ابزارهای مورد نیاز عکاسی به خصوص فیلتر می‌توان به برند زومی، اشمیت، هاما، بی پلاس دبلیو، کانن و کنکو اشاره کرد. با خیالی آسوده از برندهای باکیفیت دنیا خرید کنید و از کارایی این فیلتر در عکاسی حرفه‌ای بهره‌مند شوید.