عکاسی در ساعت آبی

عکاسی در ساعت آبی

عکاسی در ساعت آبی پر از احساس و بسیار جذاب است. زیبایی این دوره ی زمانی در روز برای عکاسی به قدری زیاد است که بسیاری از عکاسان فقط در تلاش هستند تا اقدام به شوتینگ می کنند. اما ساعت آبی چیست و چطور می توان از این زمان بهترین استفاده را در عکاسی کرد؟ در ادامه با نمایندگی نیکون راهنمایی کامل و نکاتی دررابطه با عکاسی در ساعت آبی را بخوایند تا بتوایند به بهترین شیوه از این زمان بهره ببرید.

ساعت آبی چیست؟

به زبان ساده ساعت آبی زمانی است از روز که اسمان رنگ آبی تیره ای به خود می گیرد یعنی قبل از طلوع و پس از غروب خورشید است. درست مانند ساعت طلایی ساعت آبی هم دقیقا یک ساعت نیست مقدار زمانی است که اسمان به این رنگ است. مهم ترین نکته این است که نباید خورشید را در افق دید و آسمان هم نباید رنگ های طلوع و غروب خورشید را که بیشتر طلایی وزرد هستند در خود داشته باشند. این ساعت برای افرادی که به عکاسی نجومی علاقه دارند بسیار ویژه است چرا که می توانند با خلاقیت همه ی کهکشان راه شیری را با جو و اتمسفری آبی رنگ و زیبا در تصاویر خود ثبت کنند. که به نظر بنده بسیار زیبا تر از رنگ قهوه ای معمول خودش است.

عکاسی در ساعت آبی

تنظیمات دوربین برای عکاسی در ساعت ابی

  • مود اولویت شاتر 

برای گرفتن و ایجاد تصاویر بسیار عالی در زمان عکاسی در ساعت های آبی ؛شما نیاز دارید تا به تنظیمات دوربین خود اشراف کامل داشته باشید .در بسیاری از موقعیت ها پیشنهاد می شود تا از مود نوردهی اولویت شاتر استفاده کنید .با استفاده از توانایی تنظیم سرعت شاتر در این مود ؛ امکان انجام تنظیمات دقیق برای دستیابی به حالت های نوردهی طولانی به وجود می آید .حالت نوردهی طولانی ؛ پهنه آسمان را بسیار نرم و لطیف نموده و رد نورهای دارای حرکت را به صورت خطوط کشیده ثبت می کند .

  • عکاسی با فرمت RAW :

عکاسی با استفاده از فرمت RAW را به وجود می آورد که به تصاویری با بهترین کیفیت بتوان دست پیدا کرد .به طور ویژه در زمان ویرایش نرم افزاری عکس های به دست آمده ؛نمایندگی دوربین نیکون در اختیار داشتن یک فایل RAW فرصت های زیادی را برای اصلاح حالت های مختلف تصویر به وجود می آورد .

  • فوکوس دوربین

فراتر از آن، یک قدم مهم، فوکوس مناسب است. معمولا بعضی مواقع ، ساعت آبی آنقدر تاریک می شود که سیستم فوکوس خودکار شما به خوبی کار نمی کند. اگر اینطور است، تلاش کنید یک جسم روشن برای قفل کردن دوربین خود پیدا کنید، مانند یک ساختمان با نور خوب یا ماه.

این مقاله را بخوانید
عکاسی لایف استایل

اگر روی چیزی نزدیکتر تمرکز می کنید، راحت ترین راه حل ممکن است فقط تاباندن یک چراغ قوه به سوژه خود باشد. و اگر همه چیز شکست خورد، فوکوس دستی راه حلی است. (حتی اگر به طور خودکار فوکوس می کنید، ممکن است بخواهید عکس خود را در نمای زنده بزرگ کنید تا مطمئن شوید که دوربین به خوبی فوکوس کرده است.)

عکاسی در ساعت آبی

پس از فوکوس، اولین تنظیمی که باید با آن کار کنید دیافراگم است. دیافراگمی را انتخاب کنید که منجر به عمق میدان بهینه برای عکس مورد نظر شما شود و در مجموع واضح ترین عکس ممکن است. اگر مطمئن نیستید، معرفی ما به f-stop به شما کمک خواهد کرد.