عکاسی در باران

عکاسی در باران

یکی از بهترین سناریوها برای یک عکاس عکاسی در باران است.  در هوا, نور, رنگ و اتمسفر, فضا, بی نهایت, برای ایجاد یک شاهکار هنری اماده است و به همین دلیل است که در هوای بارانی یکی از بهترین پیش بینی ها برای عکاسی است.اما باید توجه داشته باشیم عکاسی در باران و شرایط جوی آن ، نیازمند این است که به نکات مهمی توجه کنیم. در این مقاله از نمایندگی نیکون سعی کردم شما را برای عکاسی در هوای بارانی آماده کنم.

دوربین عکاسی نباید خیس شود

در ابتدا باید مراقب خیس شدن دوربین خودتون باشید . سعی کنید در هوای بارانی به همراه خودتون چتر داشته باشید و زمان هایی که در حال عکاسی هستید اولویت اول شما باید خیس نشدن دوربین باشه.

عکاسی در باراندر هوای بارانی باید مراقب این موارد باشید :

  • ناودان ها
  • رگبار و بارش های شدید
  • رد شدن خودرو ها از گودال آب و پاشیدن آب روی دوربین
  • زمین خوردن احتمالی شما و به زمین افتادن دوربین
  • باران به همراه وزش باد : باعث میشه حتی وقتی از چتر هم استفاده می‌کنید ، قطران باران به دوربین شما برخورد کنه.

در صورتی که دوربین خیس شد

اگر به هر دلیلی دوربین شما به نحو بسیار بدی خیس شد؛ مثلا در آب افتاد یا روی آن مقدار زیادی آب ریخت ، اصلا نگران نباشید و طبق دستورالعمل زیر اقدام کنید:

  •  خشک کردن با حوله

عکاسی در هوای بارانی مستلزم این هست که شما حداقل یک حوله همراه خودتون داشته باشید تا در مواقع ضروری به سرعت ازش استفاده کنید. اگر دوربین خیس شد ، به سرعت اون رو با حوله خشک کنید تا آب ، بیشتر از این به داخل دوربین نفوذ نکنه.

  •  خارج کردن باتری و مموری کارت

بعد از اینکه دوربین رو خشک کردید. باید به سرعت باتری و مموری کارت رو از دوربین خارج کنید. به این دلیل که برق دوربین قطع بشه و آسیبی به کیت های الکترونیکی دوربین نرسه.

این مقاله را بخوانید
نكات عكاسي از ميوه‌ها

مموری کارت رو هم به برای حفظ سلامت خودش باید خارج کنید . اگر دوربین شما قراره خراب بشه ، لااقل مموری کارت سالم بمونه.

  •  استفاده از رطوبت گیر

برای قدم سوم باید دوربین خودتون رو در ظرف بزرگی که حاوی دانه های رطوبت گیر هست ، قرار بدین و اون رو با رطوبت گیر کاملا بپوشانید.

عکاسی از قطرات باران

پیشنهاد میکنم دوربین خودتون رو در مورد اولویت شاتر (shutter priority) قرار بدید تا میزان فریز شدن و موشن بلور قطران باران دست شما باشه.دوربین ، خودش دیافراگم مناسب رو تعیین میکنه . اگر هم دوست دارید کلا با مود دستی (M) عکاسی کنید. البته این در صورتی هست که وقت و حوصله داشته باشید.

اگر مایل بودید قطران باران رو فریز کنید طبعا باید از سرعت های زیاد شاتر مثل ۱/۱۰۰۰ ثانیه یا حتی سریع تر استفاده کنید. و در شرایط که دوست دارید طول قطرات باران رو زیاد تر نشون بدید باید سرعت شاتر رو کمتر کنید. با چند بار سعی و خطا مقدار مناسب سرعت شاتر دستتون میاد.

عکاسی در بارانگودال های پر از آب

چاله های پر از اب می توانند سوژه خوبی برای عکاسی باشند. انعکاس نور و سایر اشیا در این چاله ها عکس های بسیار زیبایی را به شما خواهد داد. اگر شما در حال عکاسی پرتره هستید می توانید به مدل خود بگویید که در بالای یکی از این چاله ها بایستد و شما می توانید بازتاب چهره مدل را در اب عکس بگیرید