عکاسی حرفه ای از ماه

 عکاسی حرفه ای از ماه

مفهوم و درک چگونگی عکاسی حرفه ای از ماه با دوربین دیجیتال شما می تواند بسیار مفید باشد. روند عکس گرفتن از ماه با انتخاب تجهیزات دوربین شروع می شود اگرچه تکنیک عکسبرداری و پردازش پس از آن نیز به همان اندازه مهم هستند. در این مقاله ، نمایندگی نیکون همه چیز مورد نیاز در مورد عکاسی ماه را از ابتدا تا انتها توضیح می دهیم.

تجهیزات مناسب 

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از ماه دقیقا مشابه به ابزاری که مورد استفاده برای عکاسی از طبیعت می باشد؛ یک دوربین DSLR نیکون و حتی کامپکتی که توانایی زوم داشته باشد، سه پایه محکم، لنز واید یا هر یک از لنز های تله فتو (برای مثال یک لنز ۳۰۰-۷۰ میلیمتری) و یک ریموت شاتر برای از بین بردن هرگونه لرزش های احتمالی در دوربین، از جمله ابزار های مورد نیاز برای عکاسی از ماه می باشند.

دفت داشته باشید که ماه یک سوژه متحرک است و دور مدار زمین در حال گردش است، در نتیجه در انتخاب سرعت شاتر نهایت دقت خود را به عمل بگیرید.

عکاسی حرفه ای از ماه

وضعیت ماه

ماه کامل چیزی است که بیشتر توجه مردم را جذب می‌کند اما متاسفانه عکاسی از ماه کامل خسته‌ کننده‌ترین عکس‌ها را از ماه در کنترل شما قرار می‌دهد. به خاطر درخشش ماه کامل شما تنها می‌توانید عکسی با کنتراست کم از یک دایره سفید بگیرید. اما در برابر در صورتی که ماه کامل نشده باشد، شما می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی از ماه بگیرید که بافت دهانه‌های آن و سایه‌های آن‌ها به خوبی مشخص است. در صورتی که می‌خواهید یک عکس از ماه کامل بگیرید بهتر است یک روز قبل یا بعد از کامل شدن ماه نسبت به این کار اقدام کنید.

این مقاله را بخوانید
عکاسی کرلیان چیست؟

نوردهی

در عکاسی از ماه هیچ قوانین سفت و سختی وجود ندارد زیرا متغیرهای زیادی در نوع نوردهی دخیل هستند. ممکن است بتوانید در سطح اینترنت مقالاتی را پیدا کنید که تنظیمات پایه را نوشته باشند اما معمولا نمی‌توانید با این تنظیمات کار کنید و ممکن است نیاز باشد در طول کار تنظیمات دوربین خودتان را تغییر دهید.

ایزو

زمانی که از ماه کامل، ربع ماه و یا حتی هلال‌های بزرگتر ماه عکاسی می‌کنید اغلب نور خورشید بازتاب شده از آن به اندازه‌ای هست که بتوانید با ایزو Native دوربین از آن عکاسی کنید. با اینکه به احتمال زیاد در شب به عکاسی می‌پردازید اما فراموش نکنید که خود ماه یک جسم نسبتا روشن است و نیازی به افزایش ایزو و نویز تصویر ندارید. اما در شرایطی که در حال عکاسی از هلال ماه هستید ممکن است نیاز داشته باشید کمی ایزو را افزایش دهید.

فوکوس

می‌توان گفت که فوکوس تنها قسمتی از عکاسی از ماه است که چالش زیادی ندارد و به سادگی انجام می‌شود. این امر به دلیل روشنایی ماه است و سیستم‌های اتوفوکوس مدرن می‌توانند بدون هیچ مشکلی به راحتی روی ماه فوکوس کنند.

عکاسی حرفه ای از ماه

فاز ماه

  • قرص ماه:

یک ماه کامل (قرص ماه) را در نظر بگیرید، این فاز اصطلاحا به روشن ترین فاز ماه مشهور است، در اینجا به نظر می رسد که سطح ماه کاملا صاف است چرا که نور به صورت کامل در سطح آن پخش می شود.

  • فاز تثلیث و تربیع:

فاز تثلیث و تربیع اغلب پرطرفدارترین فازهای عکاسی هستند، چرا که نورپردازی مایل از ست خورشید، سایه هایی از کوه ها را به روی سطح ماه به نمایش می گذارد. این وضعیت را حتما زیاد دیده‌اید، گویی سطح ماه مانند یک اسفنج سفید رنگ است که در سیاهی شب می درخشد.

  • هلال ماه:
این مقاله را بخوانید
کراپ عکس

 فاز هلال، تاریک ترین رخ ماه است، اما می توان از هلال ماه برای حالتی که آسمان در تصویر ارجحیت دارد استفاده کنیم. هلال ماه به عکس جذابیت بالایی می دهد، چرا که ماه همچون نگینی بر فراز آسمان دیده می شود.

عکس گرفتن از ماه در شرایط نور کم

عکاسی از ماه در شرایط نور پایین کمی دشوارتر از حد معمول است؛ چون که نور ماه و محیط اطراف یکسان نبوده و نیازمند نوردهی‌های متفاوتی هستند. ماه به‌ ویژه در حالت ماه کامل بسیار روشن است؛ درحالی‌که محیط اطراف نور کمی داشته و تاریک است.

در این صورت، اگر نوردهی را براساس ماه انجام دهید، تمام جزئیات ماه دیده می‌شود؛ در عوض پیش‌زمینه شما تاریک‌تر از معمول به‌نظر می‌رسد. حالا اگر اساس نوردهی را پیش‌زمینه در نظر بگیرید، شاید پیش‌زمینه کمی روشن‌تر شود؛ اما نور ماه بسیار بیشتر یا به‌اصطلاح Overexpose شده که جلوه خوشایندی نخواهد داشت.

لرزش دوربین:

 برای کاهش لرزش مکانیزم آینه در دوربین DSLR، حتماً از حالت Mirror Up استفاده کنید. همچنین برای کاهش لرزش‌های مکانیزم شاتر (هم دوربین‌های DSLR و هم دوربین‌های بدون آینه) حتماً شاتر پرده جلو الکترونیکی را روشن کنید.

تثبیت‌کننده تصویر

 گزینه تثبیت‌کننده تصویر (Image Stabilization) را خاموش کنید؛ زیرا از سه‌پایه برای عکاسی استفاده می‌کنید.

حالت نورسنجی دوربین

 این مورد را روی فوکوس نقطه‌ای تنظیم کنید. احتمال دارد با این کار نیازمند تغییر جزئی در تنظیمات دوربین شوید.