عکاسی ازشفق قطبی

عکاسی ازشفق قطبی

عکاسی از شفق قطبی شاید مسئله ی همه ی افرادی باشد که به مدار شمالگان سفر می کنند. اگرچه لذت تماشای شفق قطبی را نتوان در هیچ تصویر، نوشته و توصیفی برایتان توضیح داد؛ ولی همه ما دوست داریم این لحظه به یاد ماندنی را به بهترین حالت ممکن ثبت کنیم و داشتن چند عکس یادگاری جذاب از این رویداد می تواند بهترین روش برای ثبت آن باشد. به هرحال مهم نیست که شما یک عکاس حرفه ای باشید یا یک جهانگرد ماجراجو در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید تا برخی نکات را مطالعه کنید.

زمان مناسب عکاسی از شفق قطبی

اگر قصد داشته باشیم تا به همه ی المان های تاثیرگذار بر شکار شفق قطبی و عکاسی از آن اشاره کنیم، بهتر است آنها را در دو گروه اصلی طبقه بندی کنیم:

  • عوامل مربوط به سیاره زمین
  • عوامل مربوط به ستاره خورشید

عوامل مربوط به سیاره زمین شاید ساده تر و به ذهن شما آشنا تر باشند. به طور خلاصه نیمه سرد و تاریک سال بهترین زمان برای مشاهده شفق قطبی است. یعنی در نیمه دوم سال در نیمکره شمالی و نیمه اول سال در نیمکره جنوبی.

عکاسی ازشفق قطبی

پس اگر میخواهید از شفق قطبی در مورمانسک عکاسی کنید ، باید فصل زمستان را انتخاب کنید. با توجه به پیش بینی هوا شبی را انتخاب کنید که هوا صاف باشد و کمترین ابر ممکن در آسمان وجود داشته باشد. البته  تا می توانید از شهرها و مراکز آلودگی نوری فاصله بگیرید.

اما عوامل مربوط به ستاره خورشید کمی متفاوت تر و غیر قابل پیش بینی تر است. مشاهده شفق قطبی روی زمین، وابسته به فعالیت های تابشی خورشید است که با شاخصی به نام kp سنجیده می شود. این شاخص که بین صفر تا ۷ متغیر است که هرچه این عدد بالاتر باشد شانس بیشتری برای مشاهده شفق قطبی وجود دارد.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از راه دور

تنظیمات

متناسب با شدت شفق قطبی و اینکه ماه در آسمان هست یا نه باید از ایزو بین ۱۶۰۰ تا ۳۲۰۰ با سرعت شاتر ۵ تا ۲۵ و دیافراگم کاملا باز استفاده کنید. همه این‌ها به شدت شفق قطبی و میزان نور ماهی که به صحنه می‌تابد بستگی دارد. اگر یک شفق ضعیف دارید، احتمالا باید از ایزو ۳۲۰۰ یا بیشتر با سرعت شاتر ۲۰ ثانیه استفاده کنید. به این خاطر می‌توانید از این تنظیمات استفاده کنید که شفق قطبی خیلی حرکت نمی‌کند.

با این وجود زمانی که شفق قطبی شروع به حرکت می‌کند، باید از سرعت شاتر کوتاه‌تری استفاده کنید. در شرایطی که هنگام حرکت شفق مدت زمان بیشتری نوردهی کنید، قادر نخواهید بود جزئیات حرکت شفق قطبی را ثبت کنید. به همین دلیل اغلب هنگامی که شفق قوی‌تر می‌شود، از سرعت شاتر ۲ یا ۳ ثانیه استفاده کنید. احتمال دارد لازم باشد از ایزو بالاتر نیز استفاده کنید. اما در صورتی که شفق واقعا قوی باشد، می‌توانید از یک ایزو پائین‌تر استفاده کنید تا تمام منظره را تحت تاثیر قرار دهد.

فوکوس

فوکوس کردن در تاریکی می‌تواند کار دشواری باشد. البته می‌توانید به گونه ی دستی و یا با استفاده از فوکوس خودکار روی یک نور که در فاصله دورتر قرار دارد فوکوس کنید. در شرایطی که فوکوس کردید، مطمئن شوید که فوکوس را بر روی فوکوس دستی قفل کرده‌اید.

عکاسی ازشفق قطبیچند عکس تستی بگیرید و مطمئن شوید که ستاره‌های موجود در عکس کاملا واضح هستند و هیچ لکه‎‌ای وجود ندارد. همچنین گه گاهی فوکوس دوربین را مجددا چک کنید. من یک‌بار حلقه فوکوس را مقدار کمی حرکت دادم و در نهایت یک عکس فوق‌العاده از شفق قطبی گرفتم که از فوکوس خارج شده بود. مطمئنا شما چنین چیزی نمی‌خواهید. در شرایطی نیز که هیچ نوری در نزدیکی خودتان نبینید می‌توانید به صورت دستی بر روی علامت بی‌نهایت فوکوس کنید و یا از فاصله هایپرفوکال استفاده کنید.

این مقاله را بخوانید
عکاسی منظره شهری