فیلترهای پهن باند برای عکاسی

ضروری‌ترین فیلتر های عکاسی نجومی

با عکاسی نجومی این  تصاویر جذاب و خیره‌ کننده‌ای را ایجاد کنید. ولی ثبت تصاویر با جزئیات پویا از آسمان یا کهکشان می‌تواند بسیار مشکل باشد. در این شرایط، برای دریافت قشنگ ترین نتیجه باید از فیلترهای عکاسی استفاده کنید که مانع و عوامل اضافه را کاهش می‌دهند. فیلترهای متنوعی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای پیشرفت در عکاسی نجومی استفاده کنید. هرکدام از این فیلترها دارای مجموعه‌ای از مزایای منحصربه‌ فرد هستند.با نمایندگی نیکون به ضروری‌ترین فیلترهای عکاسی نجومی اشنا شوید.

بهرگیری از فیلتر های عکاسی نجومی برای ثبت تصاویری از اجسام اختری در آسمان الزامی هستند. اگر تلاش کنید که تصویری از آسمان شب را بدون استفاده از فیلتر ثبت کنید، مسلما تصویری خواهید داشت که تیره، کدر و غیر واضح و پر از نویز است. همچنین، طول موج‌های مختلف نور از اجرام متنوعی موجود در آسمان می‌آیند که ما قصد داریم بعضی از آنها را در عکاسی‌ مان حفظ کنیم.

فیلترها، فرکانس‌های نور ویژه ای را ایزوله یا مسدود می‌کنند و نمای واضح و جزئی‌ تری از کیهان را ارائه می‌دهند.توصیه میکنم برای عکاسی از کیهان ها از دوربین نیکون D850 استفاده کنید و فیلترهای مورد نظر خود را همراه ان ببرید.

فیلترهای آلودگی نوری 

بسیاری از آلودگی‌های نوری شهری ولی نه همه ی انها ، توسط بخار جیوه و سدیم چراغ‌های خیابانی ایجاد می‌شوند. این سیستم‌های روشنایی، از لامپ‌هایی استفاده می‌کنند که در آنها جریان الکتریکی از مقادیر کمی از این فلزات عبور می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که اتم‌های آن‌ها نور درخشانی را در طول موج‌های خاصی ساطع کنند.

این مقاله را بخوانید
روش های تبدیل عکس به PDF

لامپ‌های بخار جیوه، نور را در ۴۰۵، ۴۳۶، ۵۴۶ و ۵۷۸ نانومتر در ناحیه بنفش، آبی و زرد طیف مرئی ساطع می‌کنند. لامپ‌های بخار سدیم با فشار بالا، نور را در ۵۷۰، ۵۸۳، ۶۰۰ و ۶۱۷ نانومتر ساطع می‌کنند و لامپ‌های بخار سدیم با فشار پایین، نور را در طول موج ۵۸۹ نانومتر و بیشتر در ناحیه زرد طیف مرئی ساطع می‌کنند.

انواع فیلترهای آلودگی نوری

  • فیلتر آلودگی نوری پهن باند
  • فیلتر آلودگی نوری باریک باند

فیلترهای پهن باند برای ثبت تصاویر طبیعی‌ تر از اجسام در آسمان شب استفاده می‌شوند. همچنین این فیلتر به مقدار کمی نور مصنوعی نیز اجازه ورود می‌دهد. فیلترهای باریک باند، اکثر طول موج‌های نور در طیف مرئی را به طور کامل نادیده می‌گیرند و به طول موج‌های کوتاه‌تر (میان‌گذر) نور، اجازه عبور در مناطق کلیدی را می‌دهند.

انتخاب فیلتر عکاسی آلودگی نوری مناسب، به نوع دوربینی که از آن برای عکاسی نجومی استفاده می‌کنید بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که دوربین DSLR به همراه یک فیلتر باریک باند استفاده شود، عملکرد بسیار کمتری خواهد داشت.

فیلترهای پهن باند برای عکاسیفیلترهای پهن باند برای عکاسی

  • راه شیری
  • کهکشان‌ها
  • خوشه‌های ستاره‌ای
  • سحابی‌های بازتابی
  • ستاره‌های دنباله‌دار
  • بارش‌های شهابی
  • ماه

 فیلترهای باریک باند برای عکاسی 

  • سحابی‌های گسیلشی (سحابی‌های نشری)
  • بقایای ابرنواختر
  • سحابی‌های سیاره نما

فیلترهای خطی

یکی دیگر از فیلترهای عکاسی نجومی فیلترهای خطی هستند. برای ایجاد حداکثر جزئیات و کنتراست در بسیاری از انواع سحابی‌ها و بقایای ابرنواخترها، و در کهکشان‌های مارپیچی بزرگ که در آنها سحابی‌های گسیلشی بزرگ قابل‌ دیدن هستند، عکاسان نجومی از فیلترهای خطی استفاده می‌کنند.

این فیلترها فقط یک خط طیفی منفرد که توسط یک نوع اتم یا یون ساطع می‌شود را عبور می‌دهند. این فیلترها دارای پهنای باندی بسیار باریک هستند که کمتر از ۱۰ الی ۱۵ نانومتر است. فیلترهای خطی برتر نیز گاهی دارای پهنای باندی کمتر از ۵ نانومتر هستند.

این مقاله را بخوانید
ژست عکاسی در باغ

فیلترهای پهن باند برای عکاسی

پهنای باند کوچک‌تر، نور کمتری را از خود عبور می‌دهد و به نوردهی طولانی‌تری نیاز دارد، اما کنتراست و جزئیات تصویر بهتری را ارائه می‌دهد. این فیلترها همچنین به‌ خوبی آلودگی نوری را حذف می‌کنند، در نتیجه می‌توانید از آنها برای عکاسی از سحابی‌ها و بقایای ابرنواخترها در آسمان‌های شهری و بیرون شهری یا در نور روشن مهتاب استفاده کنید. ازآنجایی‌که این فیلترها نور بسیار اندکی را از خود عبور می‌دهند، اغلب برای انتخاب مناسبی برای مشاهده بصری اجرام آسمانی نیستند.