سبک عکاسی ماکرو

سبک عکاسی ماکرو

آیا به سبک عکاسی ماکرو علاقه داشته و می‌خواهید دنیا را از زاویه‌ای متفاوت‌تر کشف کنید ؟ مقاله‌ی نمایندگی نیکون به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان این سبک را یاد گرفته و شروع به کار کنید. تجهیزات خاصی لازم نیست !

عکاسی ماکرو در واقع به سبکی می‌گویند که در آن عکاس با استفاده از تجهیزات و تکنیک‌هایی خاص، جزئیات فوق‌العاده ریز را در ابعادی بسیار بزرگتر از آنچه در واقعیت هست ثبت می‌کند. این شاخه‌ای بسیار جذاب پر طرفدار از عکاسی است که از طریق آن می‌توانید دنیای اطراف خود را به شکلی متفاوت کاوش کنید ( و در این روند چند عکس فوق العاده نیز به دست آورید ).

عکاسی ماکرو در گذشته برای بسیاری غیر ممکن بود، چرا که به هزینه‌ی قابل توجهی برای خرید تجهیزات مخصوص نیاز داشت، اما اکنون برای همه‌ی کسانی که یک دوربین DSLR یا حتی یک دوربین کامپکت دارند، قابل دسترسی است.

ماکرو یا کلوزآپ ؟

اصطلاحات ماکرو و میکرو هر دو اغلب در این سبک از عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگرچه معنای واقعی این دو کلمه کاملا مخالف یکدیگر است ( میکرو به معنای کوچک و ماکرو به معنای بزرگ است )، اما هر دو به یک چیز اشاره دارند، بزرگ جلوه دادن یک شی کوچک. عکاسی ماکرو واقعی با استفاده از لنز اختصاصی ماکرو یا میکرو ( برای محصولات نیکون ) انجام می‌شود که توانایی دستیابی به بزرگنمایی حداقل ۱:۱ را دارند.

سبک عکاسی ماکرو

عکاسی کلوزآپ یا عکاسی از فاصله‌ی نزدیک نیز به طور کلی مشابه عکاسی ماکرو است، اما با این سبک تفاوت‌هایی دارد، برای مثال از فاصله‌ی نزدیک می‌توان سوژه‌ها را بزرگ کرد، اما نه مثل عکاسی ماکرو.

این مقاله را بخوانید
فون عکاسی

تفاوت اصلی در تصاویر ثبت شده، میزان بزرگنمایی و میزان جزئیات ریزی است که می‌توان آن را ثبت کرد. یک عکس کلوزآپ با یک لنز غیر ماکرو باعث بزرگتر شدن سوژه‌های کوچک می‌شود، اما یک لنز ماکرو میزان بزرگنمایی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد و حتی جزئیات بسیار ریز را هم ثبت می‌کند.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی ماکرو

مانند بسیاری از سبک‌های عکاسی دیجیتال، عکاسی ماکرو نیز می‌تواند به همان اندازه ساده و مقرون به صرفه یا پیچیده و گران قیمت باشد.

اگر یک دوربین دیجیتال دارید، در واقع می‌توانید عکاسی ماکرو را بدون هیچگونه تجهیزات اضافی شروع کنید.

اکثر قریب به اتفاق دوربین‌های دیجیتال، از مدل‌های کامپکت یا همان point and shot گرفته تا دوربین‌های حرفه‌ای DSLR، یک حالت ماکروی قابل انتخاب دارند که می‌توان از طریق کنترل خارجی یا از طریق منوی داخلی به آن دسترسی داشت.

دوربین‌های دیجیتال کامپکت

در یک دوربین دیجیتال point and shot، انتخاب حالت ماکرو باعث می‌شود که عناصر داخلی لنز به طور خودکار برای فوکوس روی فواصل بسیار نزدیک تنظیم شوند.

نکته‌ی مثبت این کار این است که این یک روش بدون هزینه و بدون دردسر برای عکاسی ماکرو و کلوزآپ به حساب می‌آید که نیاز به هزینه کردن نداشته و بدون تجهیزات اضافی کار می‌کند. نکته‌ی منفی اما این است که عکس‌ها از نظر دقت، جزئیات و بزرگنمایی، کیفیت یکسانی با عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های DSLR و لنزهای ماکروی اختصاصی برخوردار نیستند.

اگر تازه شروع به عکاسی ماکرو کرده‌اید، یک دوربین کامپکت با حالت ماکرو می‌تواند یک روش عالی برای شروع باشد. این می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که بدون هیچ گونه سرمایه گذاری در خرید تجهیزات یا تسلط بر تکنیک‌های جدید، موضوعات و سوژه‌های بسیار کوچک و ریزی را از دنیای اطرافتان کشف کنید. این یک روش بدون هزینه است برای فهمیدن اینکه آیا عکاسی ماکرو برای شما مناسب است یا خیر، در این راه عکس‌های بسیار خوبی هم ثبت خواهید کرد.

این مقاله را بخوانید
ژست عکاسی با گیتار

سبک عکاسی ماکرو

دوربین‌های DSLR

اگر یک دوربین DSLR ( مخفف digital single-lens reflex ) دارید، گزینه‌های عکاسی ماکرو به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهند کرد. شما می‌توانید از لنزهایی که در حال حاضر دارید استفاده کنید، می‌توانید تجهیزاتی را که قابلیت لنزهای موجود را گسترش می‌دهد اضافه کنید یا می‌توانید لنزهای اختصاصی را که به طور خاص برای عکاسی ماکرو ساخته شده‌اند، خریداری کنید.

همه کار به خوبی, که همه می توانند برای عکاسی ماکرو بزرگ است که, بنابراین شما می توانید تصاویر فوق العاده ای در ثبت کنید, بنابراین انتخاب بودجه شما, و سطح تجربه و کیفیت تصاویر مد نظرتان بستگی دارد