رنگ‌ها چقدر در عکاسی اهمیت دارند؟

رنگ‌ها چقدر در عکاسی اهمیت دارند؟

خب در ابتدا باید بدانید که رنگ یک موضوع کاملا ذهنی است یعنی این که کاملا به شیوه ی تفکر شخص بیننده بستگی دارد. ممکن است شما به نحوه دیگری فکر کنید ولی این موضوع یک حقیقت بی چون و چرا است. شما قرمزی یک سیب را متفاوت‌تر از چیزی که من می‌بینم درک می‌کنید و ما هیچ‌وقت میزان این تفاوت را نمی‌فهمیم. مهم ‌تر اینکه حق با هیچ ‌کدام از ما نیست درست یا اشتباه فکر نمی‌کنیم، زیرا هیچ راهی برای فهمیدن رنگ دقیق یک سیب وجود ندارد.حالا می خواهیم بدانیم که رنگ‌ها چقدر در عکاسی اهمیت دارند؟

رنگ‌ فقط زمانی ارتباط دارد که شما بخواهید آن‌ را برای فرد دیگری توصیف کنید. البته دقت این اطلاعات به ندرت کاملا صحیح است. وقتی من از شما می‌خواهم به جای یک سیب سبز، یک سبز قرمز به من بدهید، شما هیچ‌وقت نمی‌پرسید که این سیب چقدر قرمز باشد. البته شرایطی وجود دارد که رنگ خیلی مهم است و ممکن است مرگ و زندگی یک فرد به آن بستگی داشته باشد. خلبان‌ها، گاردهای ساحلی، برق‌کارها، متخصصان خنثی‌سازی بمب و خیلی شغل‌های دیگر باید اختلاف دقیق رنگ‌ها را بدانند ولی بیشتر ما نباید نگران این باشیم که دقیقا چه رنگ‌هایی را می‌بینیم.

حساسات مثبت و منفی رنگ در عکاسی

ذهن هر کدام از ما در مواجهه با تصاویر و رنگ‌ها، برداشت‌هایی متفاوت دارد. این موضوع یکی از اصلی‌ ترین چالش‌های انتقال احساس از طریق رنگ در عکاسی است. همان گونه که پیشتر به شما گفته‌ایم، رنگ‌ها حامل پیام‌های احساسی هستند که توسط ذهن مخاطب شما رمزگشایی شده و احساساتی خاص را در آنها متبلور می‌کند. برای آنکه فضای کلی و احساسات مثبت و منفی ایجاد شده توسط رنگ‌ها را بهتر بشناسید، می‌توانید از راهنمای زیر بهره ببرید.

این مقاله را بخوانید
سبک عکاسی کوبیسم

احساسات رنگ قرمز در عکاسی رنگی :

  • مثبت : احساس قدرت، توانایی، تحرک، اشتیاق و هیجان
  • منفی : احساس خشم، بی‌صبری، خشونت و انتقام

احساسات رنگ زرد در عکاسی رنگی :

  • مثبت : احساس احتیاط، روشنایی، هوش و لذت
  • منفی : احساس انتقاد، تنبلی و بدبینی

احساسات رنگ آبی در عکاسی رنگی :

  • مثبت : احساس آرامش، صلح، عشق، راحتی و هارمونی
  • منفی : احساس ترس، سردی، بی‌حسی و افسردگی

جمع بندی تاثیر رنگ در عکاسی

شما به‌عنوان یک عکاس در جهت بیان احساسات یک منظره و رویداد، ابزارهای اندکی در اختیار دارید تا بتوانید یک تصویر دوبعدی محدود را به یک پیام اثرگذار و ماندگار تبدیل کنید. در این مسیر، آگاهی به تاثیر احساسی رنگ‌ها در عکاسی رنگی ، یکی از مهمترین ابزارها و حامی شما است. آگاهی به رنگ‌ها و انتقال پیام از طریق این ابزار، نیازمند تمرین و تکرار فراوانی است. پیش از هر چیز شما باید قادر باشید تا با انتخاب دقیق رنگ غالب و درک فضای کادر پیش‌رویتان، استفاده‌ای منطقی، صحیح و حرفه‌ای از رنگ در عکاسی داشته باشید. یک تمرین فوق‌العاده در این بین، کارکردن و تعریف پروژه بر روی همین رنگ‌های محدودی است که به شما اعلام کرده‌ایم.

رنگ‌ها چقدر در عکاسی اهمیت دارند؟

 شناخت تاثیر رنگ در عکاسی

به شما پیشنهاد می کنم که هر کدام از رنگ‌های بالا را به ‌صورت یک پرونده‌ی عکاسی در نظر گرفته و فارغ از سوژه و سبک عکاسی، ۴۰ عکس با فضای غالب رنگ انتخابیتان به ثبت برسانید. ۲۰ عکس در فضای مثبت رنگی و ۲۰ عکس در فضای منفی رنگ انتخابی. پس از انجام این پروژه، با توانایی خود در به کار گیری رنگ در بیان احساسات، بیشتر آشنا خواهید شد.

این مقاله را بخوانید
انتقال عکس از دوربین نیکون

اصلی‌ترین مسئولیت شما در این تمرین، انتقال پیام و احساس منظره، تنها به کمک ابزار انتخاب رنگ است. در صورتی که بتوانید این توانایی را به عکس‌های خود انتقال دهید و قادر باشید که به کمک رنگ‌ها پیام خود را منتشر کنید، آنگاه می‌توان گفت که شما با ماهیت به کار گیری رنگ در عکاسی آشنا شده‌اید.