رقابت نیکون D با نیکون Z  ؛ مقایسه دوربین های بدون آینه و DSLR

دنیای عکاسی با نقش آفرینی دوربین های بدون آینه و DSLR  نقش خود را ایفا می کند. مقایسه دو سری مشهور دوربین عکاسی را در این مقاله بررسی می نمائیم.

نیکون حدود ۲۰ ماه قبل اولین سری از دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه‌ را به بازار عرضه نمود. اکنون و بعد از بالغ شدن نسبی خانواده‌ی محصولات شرکت،‌ می‌توان مقایسه‌ای کامل بین دو دسته‌ی اصلی یعنی Z و D داشت. خانواده‌ی D، محصولات DSLR شرکت نیکون هستند که طرفدارانی جدی در میان عکاسان حرفه‌ای و آماتور دارد. از طرفی شرکت نیکون با عرضه‌ی سری بدون آینه‌ی Z، ورود قابل‌توجهی به دنیای جدید داشت. آن‌ها علاوه بر ارائه‌ی فناوری‌های مدرن و حیاتی خانواده‌ی بدون آینه، حس آشنایی و استفاده راحت در سری Z به طرفداران خود نشان دادند.

علاقه‌مندان حرفه‌ای دنیای عکاسی، همیشه به‌‌دنبال خرید جدیدترین دستاوردهای صنعت و آزمایش آن می باشند. برخی از آن‌ها از همان محصولات ابتدایی خانواده‌ی Z همچون Z6 و Z7، اقدام به خرید دوربین‌ها نمودند. از آن زمان تاکنون، قیمت دوربین‌های سری Z با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مواجه شده است. از این‌رو قیمت محصولات بدون آینه در محدوده‌ی برابر و حتی ارزا‌ن‌تر از خانواده‌ی DSLR نیکون با مشخصات مشابه هستند.

حالا که محدوده‌ی قیمتی دو خانواده در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند، می‌توان بین کارایی و قابلیت‌های آن‌ها مقایسه‌ای انجام داد. رقابت نیکون D با نیکون Z از لحاظ مقایسه‌ی کیفیت تصویر نیز می‌دانیم که همیشه، نظر افراد اهمیت پیدا می‌کند.

رقابت نیکون D با نیکون Z

مزایای خانواده‌ی بدون آینه‌ی Z

حذف صدای شاتر: شاتر در دوربین‌های بدون آینه هیچ صدایی بوجود نمی آورد. درمقابل، حالت Quiet را در دوربین‌های DSLR داریم که باوجود کاهش صدای شاتر، باز هم سکوت مطلق را  ندارد. چنین قابلیتی بخصوص در زمانی که عکاس در موقعیت‌های خاص مانند عکس‌برداری از رویدادها و طبیعیت قرار گرفته یا عکاسی خیابانی می‌کند، اهمیت زیادی دارد. عکس‌برداری در حالت سکون، بسیاری مواقع سوژه را در موقعیت مورد نظر عکاس نگه می‌دارد. به‌علاوه، لرزش‌هایی که به‌خاطر حرکت شاتر ایجاد میشود،معمولاً در عکاسی با زمان نوردهی بالا یک نقطه‌ی ضعف بحساب می آید. درنتیجه، حذف این لرزش‌ها در دوربین‌های بدون آینه بخصوص در موقعیت‌های حساس و نیازمند به سکوت، اهمیت بالایی پیدا می کند.

این مقاله را بخوانید
میکروفن های بی سیم

منظره‌یاب الکترونیکی

بسیاری از عکاسان از حالت نمایش زنده‌ی نوردهی به تصویر در منظره‌یاب‌های الکترونیکی راضی نمی باشند، ولی این بخش درصورت آشنایی کامل، عملکرد جادویی خواهد داشت. خصوصاً در موقعیت‌هایی که نور کافی وجود ندارد با استفاده از منظره‌یاب الکترونیکی می‌توان نمایی از نوردهی به سوژه را بدون نیاز به حدس و گمان مشاهده نمود. در واقع، هرچه در منظره‌یاب ببینید، با تصویر نهایی برابر است به‌علاوه،‌ در منظره یاب الکترونیکی قابلیت فوکوس بهتری وجود دارد. و برای مشاهده‌ی نتیجه، نیازی به مراجعه به نمایشگر دوربین نیست.

سبک وزن بودن دوربین

دوربین‌ها و لنزهای خانواده‌ی Z وزن کمتری دارند و با فرم فکتور کوچک‌تر، قابلیت جابه‌جایی را آسان‌تر می نمایند. در یک مقایسه‌ی کلی می بینیم که دوربین‌های سری Z به‌طور میانگین ۳۰ درصد سبک‌تر از نمونه‌های مشابه در سری D هستند؛ و ابعاد آن‌ها نیز کوچک‌تر به‌نظر می‌آید.

قابلیت استفاده از کارت‌های XQD و CF

فناوری‌های سریع موجود در کارت‌های حافظه‌ی جدید، هر عکاسی را به سمت خود جذب می‌نماید. اگرچه کارت‌های سری XQD و CF در دوربین‌های جدیدی DSLR هم پشتیبانی می‌شوند، اما مدل‌های قدیمی از قابلیت‌هایی همچون سرعت ۴۰۰ تا ۱،۲۰۰ مگابایت‌برثانیه محروم می باشند. اکثر کارت‌های مرسوم SD، سرعت انتقال در محدوده‌ی ۱۰۰ مگابایت‌برثانیه دارند؛ درنتیجه برای انتقال داده به زمان زیادی نیاز ندارند. به‌هرحال امروزه کاربردهای متعددی در دنیای عکاسی و فیلم‌برداری دارند که به سرعت بالای نوشتن داده نیاز دارند. درنتیجه پشتیبانی از کارت‌های سریع‌تر برای تجهیزات عکاس، ضروری می باشد.

فوکوس خودکار در فیلم‌برداری

دوربین‌های نیکون امروزه دیگر به محصولاتی حرفه‌ای در فوکوس خودکار زنده دست یافته اند. فیلم‌برداری با دوربین‌های بدون آینه و استفاده از فوکوس خودکار، روندی بسیار سریع‌تر و نرم‌تر از دوربین های Dمی باشد. در دوربین‌های DSLR، برخی اوقات حتی باوجود استفاده از لنزهای مجهز به فوکوس خودکار، باز هم تصویربردار مجبور به فوکوس دستی میشوند. با استفاده از دوربین‌های Z، وظیفه‌ی فوکوس فقط برعهده‌ی دوربین قرار می گیرد که به‌خوبی هم آن را انجام می‌دهد.

لرزش‌گیری حرفه‌ای، برای همه‌ی موقعیت‌های عکاسی قابلیتی حیاتی می باشد.

لرزش‌گیری سه‌محوره داخلی (IBIS)

لرزش‌گیری حرفه‌ای، به‌نوعی قابلیت‌های موجود در لنزهای VR را به لنزهای معمولی اضافه می نماید.حتی لنزهای ساده با فوکوس دستی همچون AI-Sنیز با بهره‌گیری از IBIS، کارایی بهتری پیدا می کند. به‌علاوه، لرزش‌گیری سه‌محوره باعث میگردد، تا لنزهای Nikkor f/1.4 هنوز هم به‌عنوان فرمانروای عکاسی در شرایط نور پایین شناخته شوند. ترکیب این لرزش‌گیری با لنزهای VR، توانایی‌ها دوربین را باز هم افزایش می‌دهد و به‌نوعی شاعد لرزش‌گیری پنج‌محوره در عکاسی خواهیم بود. درنهایت لرزش‌گیری را یک قابلیت اضافه‌ی عالی در سری Z بدانید که در همه‌ی موقعیت‌ها کاربرد دارد.

این مقاله را بخوانید
نمایندگی نیکون در ایران

شارژ به‌کمک USB-C

قابلیت شارژ در زمان عکاسی، توانایی‌ها و کاربردهای دوربین را دوچندان می نماید تا با استفاده از شارژ USB-C می‌توان در حین عکاسی، دوربین را شارژ کنید و از مزیت‌های پاوربانک در آن استفاده کنید.

رقابت نیکون D با نیکون Z

مزایای خانواده‌ی D DSLR

شاتر مکانیکی: شاید برای اکثر عکاسان حرفه‌ای، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های عکاسی، صدای آشنای شاتر در دوربین‌های نیکون باشد. صدایی که نشان از حرفه‌ای بودن تجهیزات و حرفه‌ای بودن پروژه‌ی عکاسی دارد و حتی شاید اعتماد به‌نفس عکاس را افزایش دهد. اگرچه خانواده‌ی Z همه‌ی تلاش خود را برای سکوت در عکاسی متمرکز کرده اند، خانواده‌ی D  تمرکز زیادی روی همین صدا و جلب توجه با آن دارد.

منظره‌یاب اپتیکال (OVF)

منظره‌یاب‌های اپتیکال، در کاهش مصرف باتری نقش مهمی دارند. به‌عنوان مثال دوربین D750 با یک بار شارژ، توانایی ثبت ۱،۳۰۰ فریم عکس را خواهد داشت. درحالیکه دوربین‌های سری Z به‌خاطر بهره‌گیری از منظره‌یاب الکترونیکی، مصرف باتری بیشتری دارند و حداکثر ۷۰۰ فریم با یک بار شارژ، ثبت میشود. شاید مصرف پایین انرژی، هنوز فناوری‌های قدیمی‌تر را برای بسیاری از عکاسان، منطقی‌تر نماید.

فوکوس خودکار با لنزهای سری D

یکی از مهم‌ترین دلایل علاقه‌ی بسیاری از کاربران به دوربین‌های D DSLR  همین هماهنگی می باشد. دوربین‌های سری Z دارای سیستم فوکوس خودکار پیچی ندارند، درنتیجه لنزهای مذکور در قابلیت فوکوس خودکار ندارند.

پشتیبانی از دو درگاه کارت حافظه

دو کارت حافظه برای جداسازی فیلم‌ها و عکس‌های دوربین ، مزیت‌های خوبی برای مدیریت فضا و کارایی برای عکاس دارد. به‌علاوه، می‌توان از کارت دوم برای کاربردهای دیگر همچون تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان استفاده نمود. استفاده از کارت دوم، جابه‌جایی فایل‌ها را به کامپیوترهای عملیاتی عکاس آسان‌تر می‌کند. هرچند مرتب کردن فایل‌ها در کامپیوتر دشوار نیست، اما به‌هرحال جدا بودن آن‌ها از منبع، مزیت‌های خاص خود را دارد.

این مقاله را بخوانید
درک تعادل و تقارن در ترکیب عکاسی

درنهایت، نوآوری همیشه با پیامدهای گوناگون همراه است. هرچقدر هم که شرکت‌های گوناگون برای تولید محصولات انقلابی تلاش نمایند باز هم برخی از مصرف‌کننده‌ها محصولات قدیمی‌تر و فناوری‌های شناخته‌شده را ترجیح می‌دهند. از طرفی بدنه‌ی بازار تمایل زیادی به قابلیت‌های بی‌شماری دارد که دوربین‌های بدون آینه ارائه کرده است. به‌هرحال قابلیت‌های بیشتر، در رقابت بین محصولات فناورانه اهمیت زیادی دارد.

در آینده‌ی پیش‌رو، می‌توان در دنیای دوربین‌های بدون آینه پیشرفت‌های بیشتری را متصور شد. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده اند که DSLR بالاخره رقابت را به نسل جدید واگذار خواهد کرد. امروز با پیشرفت دوربین‌های بدون آینه به‌وضوح شاهد افزایش علاقه‌ی عاشقان سنتی عکاسی به فیلم‌برداری هستیم. از طرفی بسیاری از مصرف‌کننده و عکاسان، گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های عکاسی حرفه‌ای را تحسین می‌کنند که آن‌ها هم در دسته‌ی بدون آینه قرار دارند. همین پیشرفت‌ها را می‌توان بزرگ‌ترین اثبات توانایی‌های فناوری بدون آینه در جمع‌آوری قابلیت‌های متعدد در فرم‌فاکتورهای کوچک و قیمت پایین دانست. احتمالاً در آینده شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی دوربین، مجبور به یکی کردن خطوط تولید خود می‌شوند و باید یکی از سری‌های بدون آینه یا DSLR را انتخاب کنند. آن‌طور که روند بازار نشان میدهد،روی آوردن به سری بدون آینه نیکون و دیگر دوربین نیکون ، دور از انتظار نیست.

در پایان بررسی رقابت نیکون D با نیکون Z ، به اطلاع دوستداران محصولات نیکون می رسانیم:  برای اطلاع از قیمت دوربین نیکون ، لنز و تجهیزات عکاسی به نمایندگی نیکون مراجعه نمایند. راههای ارتباطی با نمایندگی؛ سایت اینترنتی نیکون ، تلفن های ثبت شده در سایت اینترنتی را شماره گیری فرمائید و با کارشناسان زبده نمایندگی نیکون تماس حاصل فرمائید. شما با گرفتن اطلاعات درست از نمایندگی با خاطر آسوده و مطمئن خرید خواهید کرد.