راه های افزایش طول عمر باتری دوربین

راه های افزایش طول عمر باتری دوربین

در این مقاله از نمایندگی نیکون به بررسی راه های افزایش طول عمر باتری دوربین خواهیم پرداخت. شک نداشته باشید که با رعایت این موارد می‌توانید بیش از یک دهه از دوربین خود استفاده کنید. دیر یا زود هر عکاسی با هشدار «Low Battery» روبرو خواهد شد.یکی از قوانین عکاسی می گوید که جذاب تر صحنه رو به باتری دوربین خواهد بود که هر چه زودتر. اما نگران نباش. با راهنمایی های ذکر شده در این مقاله ذکر می‌کنیم می‌توانید از سریع خالی شدن باتری دوربین خود جلوگیری کنید.

 تنظیمات و قابلیت‌هایی که عمر باتری را کاهش می‌دهند عبارتند از:

  • لرزشگیر تصویر داخلی لنز و بدنه
  • فلاش پاپ آپ
  • بلوتوث و وای‌فای
  • اکثر تجهیزات اکسترنال مثل دانگل‌های GPS، تریگرهای نور، ریموت شاتر بیسیم، میکروفون‌های شاتگان و…

راه های افزایش طول عمر باتری دوربین

بهینه‌سازی تنظیمات ذخیره باتری

بیشتر دوربین‌های امروزی بخشی از منو را به بهبود عمر باتری و افزایش زمان عکاسی تخصیص داده‌اند. برای مثال بخش «metering timeout» به شما این اجازه را می‌دهد که تعیین کنید دوربین چند دقیقه باید غیرفعال باشد تا سیستم نورسنجی آن به صورت خودکار غیرفعال شود.

همچنین بر این خیلی از دوربین‌های امروزی یک حالت «Eco Mode» دارند که مصرف باتری توسط صفحه نمایش دوربین را به حداقل مقدار ممکن می‌رسانند. برای مثال در Canon EOS R این حالت در مواقعی که از صفحه نمایش استفاده نمی‌شود در ابتدا نور آن را کم می‌کند و سپس صفحه نمایش را به صورت کامل خاموش می‌کند. به گفته‌ی خود کانن این حالت باعث افزایش عمر باتری از ۳۷۰ عکس به ۵۴۰ عکس خواهد شد.

این مقاله را بخوانید
عکاسی در باد

دوربین‌های DSLR

همچنین ذکر این نکته ضروری است که در دوربین‌های DSLR استفاده از صفحه نمایش پشتی نسبت به منظره‌یاب الکترونیک توصیه می‌شود زیرا این کار عمر باتری را دیرتر تخلیه می‌کند. برای مثال در EOS R کانن عنوان کرده است که در صورت استفاده از EVF فقط می‌توانید ۳۵۰ عکس بگیرید و امکان استفاده از حالت ECO هم برای بهینه‌سازی آن وجود ندارد. سونی نیز اعلام کرده است که با استفاده از منظره‌یاب الکترونیک A7R IV می‌توانید ۵۳۰ عکس بگیرید. در صورتی که این مقدار برای صفحه نمایش پشتی ۶۷۰ عکس است.

در صورتی که امکان استفاده از هیچکدام از این نکات را برای بهینه سازی عمر باتری دوربین خود ندارید، می‌توانید روشنایی صفحه نمایش LCD خودتان را کاهش دهید. این کار ممکن است عکاسی در شرایط پرنور را کمی سخت‌تر کند اما با این کار می‌توانید حداقل شات موردنظر خودتان را بگیرید.

بعضی از مواقعه این قابلیت‌ها برای عکاسی الزامی هستند و به همین خاطر ارزش فدا کردن باتری را دارند. اما در صورتی که شارژ باتری دوربین شما خیلی کم است مطمئن شوید که از هیچکدام از تنظیمات و تجهیزات بالا بدون دلیل موجه استفاده نمی‌کنید.

گرم نگه داشتن باطری

اغلب اوقات بهترین گزینه خارج کردن باتری دوربین در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید و نگه داشتن آن داخل جیب لباس‌هایتان است. حداقل بهتر است این کار را برای باتری‌های یدکی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید انجام دهید و آن‌ها را داخل جیب لباس‌های خودتان نگه دارید.

با استفاده از این تکنیک ممکن است بتوانید باتری که دوربین میگوید خالی است تا حداقل چند عکس دیگر را ضبط کند. اما بهتر است با استفاده از روش گرم کردن باتری به عنوان یک روش پیشگیرانه استفاده کنید نه بعد از اینکه باتری دوربین به صورت کامل خالی شد.

این مقاله را بخوانید
داده EXIF چیست؟

راه های افزایش طول عمر باتری دوربین

به صورت خلاصه در صورتی که به شکل فعال از باتری دوربین خودتان در شرایط سرد استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن را داخل یک جیب گرم نگه دارید. همچنین بهتر است این کار را داخل جیب‌های داخلی‌ترین لایه لباس‌های خودتان انجام دهید.