ترفندهای عکاسی کم هزینه

عکاسی و کار با دوربین برای ثبت عکس اگر شغل تلقی گردد، می‌تواند کار پرهزینه‌ای باشد. البته به‌کمک انواع و اقسام ترفند عکاسی می‌توان دخل‌وخرج عکاس را تنظیم و کاهش داد.در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است تا به روش های کاربردی ان بپردازیم با ما همراه باشید.

عکاسی به‌ شکل غیر‌حرفه‌ای گاه برای تفنن و سرگرمی استفاده میشود و عکاس می‌تواند بسته به شرایط اقتصادی خود، هزینه‌ی این سرگرمی را تأمین نماید. بااین‌حال، اگر عکاسی را به‌عنوان شغل و حرفه انتخاب کرده‌ باشیم، اوضاع ‌کلی فرق می کند. در‌این‌صورت، شرایط اقتصادی تعیین‌کننده‌ی میزان وابستگی‌تان به عکاسی نیست و مجبورید برای پیشبرد اهداف شغلی‌تان هزینه نمائید.

برای کاهش‌ این هزینه‌ها به استفاده از ترفند عکاسی مناسب نیاز دارید. البته منظور از ترفند عکاسی آن دسته از ریزه‌کاری‌هایی فنی یا فوت کوزه‌گری نیست که عکاس هنگام ثبت عکس با دوربین آن را به‌کار می برد؛ بلکه منظور، ترفندهایی هستند که باید پیش از به‌دست‌گرفتن دوربین یا پس از پایان‌یافتن عکاسی استفاده شوند تا بتوان به‌لطف آن‌ هزینه‌ی عکاسی را تا حدودی کاهش دهیم. درادامه، به چند ترفند عکاسی ساده اشاره می نمائیم؛ که در تنظیم دخل‌وخرج عکاس مؤثر هستند.

ترفندهای عکاسی کم هزینه

در برابر اعتیادهای ناشی از عکاسی بیمه شوید

ترفند عکاسی مناسب برای تنظیم دخل‌وخرج عکاس فقط به یافتن دوربین عکاسی ارزان‌قیمت محدود نیست. همواره بخشی از اخبار را اخبار مربوط به تجهیزات عکاسی مانند دوربین و لنز و امثال آن تشکیل می‌دهند.

هرکدام از تجهیزات جدید عکاسی که وارد بازار شود، می‌تواند برای عکاس حرفه‌ای حکم ابزار تازه برای بهترکردن کار عکاسی باشد. ابزارهای پر‌زرق‌وبرقی که گاه مقاومت برای نخریدن آن‌ها بسیار دشوار است. اما همیشه باید درمقابل وسوسه‌ی خرید دوربین یا لنز جدید مقاومت نمود؛ چراکه اگر وارد چرخه‌ی بی‌پایان خرید تجهیزات عکاسی جدید و ارتقای تجهیزات فعلی خود عکاسی بشوید، راه فرار از آن سخت می باشد.

هرروز دوربین تازه‌ای با فهرست بلندبالایی از قابلیت‌های کاربردی وارد بازار می شود؛ و دوربین فعلی شما را در نظرتان اسباب‌بازی پیش‌پا‌افتاده جلوه میدهد. باوجوداین، اگر از اعتیاد بی‌رویه به ارتقای تجهیزات عکاسی جلوگیری نشود، خیلی زود با هشدار جیب خالی خود مواجه خواهید شد و به نتیجه می‌رسید که در حال قدم برداشتن در مسیر نادرستی می باشید.

این مقاله را بخوانید
میکروفن باسیم

به‌طور حتم برای ثبت عکس پرسنلی افراد معمولی به ارتقای دوربین قدیمی خود احتیاجی ندارند. اگر نسخه‌ی جدید لنز محبوب شما تازه وارد بازار شده است ، توجهی به آن نکنید؛ چون به‌احتمال فراوان نسخه‌ی جدیدترش چند ماه دیگر به بازار می آید و شما را از خرید بی‌دلیل نسخه‌ی قبل پشیمان می کند. بنابراین، اگر دلیلی برای خرید تجهیزات جدید عکاسی ندارید، از انجام این کار پرهیز نمائید.

شما به‌عنوان عکاس حرفه‌ای برای اثبات توانایی‌ خود به استفاده از لنزهای آن‌چنانی یا سه‌پایه‌های پیشرفته‌ و دوربین‌های بسیار پیشرفته نیازی ندارید. اگر هم عکاس حرفه‌ای نیستید، صرف هزینه‌ی اضافه برای خرید این تجهیزات از شما عکاس حرفه‌ای بوجود نمی آورد. پس سعی کنید به خرید تجهیزات عکاسی بی‌استفاده معتاد نباشید.

صرف هزینه‌های نا‌بجا برای عکاسی ممنوع

یکی از روش‌های صرفه‌جویی در مخارج عکاسی این است که تاحدممکن از خریدن تجهیزات عکاسی پرهیز نمائید. برای در اختیارداشتن تجهیزات مدنظر خود حتماً نباید آن‌ها را بخرید؛ بلکه از طریق قرض یا اجاره‌ی این تجهیزات هم می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. اگر پروژه‌ی عکاسی خاصی را برای فرد یا گروهی انجام میدهید، هزینه‌ی اجاره‌ی تجهیزات عکاسی را به‌صورت حساب مشتری اضافه نمائید تا نیازی به خرید تجهیزات عکاسی غیرضروری نداشته باشید.

باتوجه‌به رشد روزافزون کیفیت فناوری، خرید دوربین عکاسی مجهز و دوهزاردلاری سرمایه‌گذاری سودآور بلند مدت قلمداد نمیگردد؛ زیرا احتمالاً کمتر از یک سال دیگر دوربینی با قابلیت‌های بهتر و قیمت ارزان‌تر به بازار عرضه می شود. پس بهتر است دوهزار دلارتان را به‌جای خرید دوربین گران‌قیمت صرف هزینه‌های مهم زندگی‌ خود نمائید.

در مجموع، به‌عنوان عکاس حرفه‌ای تا‌حدممکن از خرید تجهیزات اضافه خودداری کنید. همان‌گونه که به آن اشاره کردم، ترفند عکاسی مناسب برای تنظیم دخل‌وخرج فقط به یافتن دوربین عکاسی ‌ارزان قیمت محدود نیست. حتی برای خریداری ارزان‌ترین تجهیزات هم باید پول پرداخت کنید. با صرف هزینه‌ی کمتر می‌توان تجهیزات بهتری برای مدت معینی اجاره کرد و پس ‌از ‌آن به‌سراغ اجاره‌کردن تجهیزات جدیدتر بروید.

این مقاله را بخوانید
پرینتر سلفی

روش خرید ارزان تجهیزات عکاسی

اگر نتوان تجهیزات عکاسی مدنظر را اجاره یا قرض کرد، راهی جز خرید آن‌ها نداریم. در‌این‌صورت، بهتر است به‌سراغ همان ترفند رایج، یعنی یافتن دوربین عکاسی قیمت‌ارزان بروید. معمولاً تجهیزات کارکرده و دست‌دوم قیمت ارزان‌تری از نمونه‌های نو دارند. بنابراین، با رعایت موارد ایمنی می‌توان به‌سراغ خرید تجهیزات دست‌دوم بروید. در برخی از کشورها، مراکزی برای فروش اجناس دست‌دوم است. برای عکاس حرفه‌ای که سوژه‌های عکاسی مدنظر خود را به هر طریق ممکن می‌یابد، یافتن چنین مراکزی کار دشواری نیست.

از ترفندهای عکاسی کم هزینه ؛ فروش تجهیزات اضافی است

اگر تجهیزات عکاسی خاصی مانند انواع لنز یا دوربین را برای پروژه‌ی عکاسی معینی خریدید و دیگر نیازی به آن‌ها ندارید، بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها را بفروشید. همان‌گونه که قبلاً  اشاره شد، هرروز شاهد ورود تجهیزات عکاسی جدیدی به بازار هستیم که نمونه‌های فعلی را به‌سرعت قدیمی می شوند و دچار افت قیمت می‌شوند. بنابراین، هرچه تجهیزات عکاسی بی‌استفاده‌ی خود را بیشتر نگاه دارید ، ارزش اقتصادی آن‌ها هم به همان نسبت کاهش می یابد. درصورت فروش تجهیزات عکاسی بی‌استفاده می‌توان پول آن‌ها را صرف خرید تجهیزات ضروری نمود. پس اگر کلکسیونر نیستید، اطراف خود را بیهوده با تجهیزات عکاسی بی‌استفاده شلوغ و پر نکنید.

نور LED

با کمک نور LED می توانید بوکه های جذابی به عکس خود اضافه کنید و عکس های زیباتری ثبت کنید. رشته های LED را در مکانی که می خواهید عکاسی کنید نصب کنید و مدل خود را پشت آن ها قرار دهید. از LED هایی با رنگ ها و اندازه های مختلف استفاده کنید، این بستگی به سلیقه و خلاقیت شما دارد.

از قطرات اب با سرنگ استفاده کنید
یک ترفند ساده و فوق العاده برای انواع عکاسی پرتره استفاده از اسپری آب روی شیشه پنجره یا… اسپری آب برای روشنایی و درخشندگی  تصویر استفاده می شود. از کسی بخواهید که به شما کمک کند جلوی سوژه یا روی لیوان آب بپاشید.این به شما یک بافت خوب می دهد.

صرف هزینه‌ی اضافه برای خرید تجهیزات عکاسی از شما را عکاس حرفه‌ای نمی کند.

در مجموع، چه به‌عنوان عکاس حرفه‌ای و چه به‌عنوان فردی که شغل دیگری انتخاب کرده، بهتر است سرمایه‌ی خود را فقط صرف خرید تجهیزات ضروری نمائید. می‌توان توصیه‌های زیر را هم برای تنظیم دخل‌وخرج عکاس و صرف هزینه، مد‌نظر قرار دهید.

  • به‌عنوان فردی که به عکاسی اهمیت می‌دهد، بهتر است پول خود را صرف عکاسی بیشتر، به‌دست‌آوردن فرصت‌های آموزشی و انجام سفرهای مختلف برای یافتن سوژ‌های متنوع عکاسی نمائید.
  • برای انجام بهینه‌ی پروژه‌های عکاسی خود، بهتر است در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده یا استودیویی برای مدت کوتاهی اجاره کنید تا کارهای خود را به‌صورت حرفه‌ای‌تر انجام و ارائه نمائید.
  • منطقی است پول خود را صرف خرید چاپگر یا چاپ عکس‌های خود کنید تا کارهایتان را همیشه در اختیار داشته باشید و بتوانید هنگام لزوم آن‌ها را به‌راحتی ارائه نمائید.
  • شایسته است پول خود را صرف خرید کتاب‌های آموزشی معتبر و مطالعه‌ی آن‌ها برای آشنایی بیشتر با انواع و اقسام تکنیک‌ و ترفند عکاسی بنمائید.
این مقاله را بخوانید
لایت باکس

در پایان ترفندهای عکاسی کم هزینه ، به اطلاع دوستداران محصولات نیکون می رسانیم:  برای اطلاع از قیمت دوربین های نیکون ، لنز و تجهیزات عکاسی به نمایندگی نیکون مراجعه نمایند. راههای ارتباطی با نمایندگی؛ سایت اینترنتی نیکون ، تلفن های ثبت شده در سایت اینترنتی را شماره گیری فرمائید و با کارشناسان زبده نمایندگی نیکون تماس حاصل فرمائید. شما با گرفتن اطلاعات درست از نمایندگی با خاطر آسوده و مطمئن خرید خواهید کرد.