تاثیر فاصله کانونی های مختلف در عکاسی

تاثیر فاصله کانونی‌های مختلف در عکاسی

یکی از مشخصات  مهم در هر لنز دوربین عکاسی فاصله کانونی آن است که بر روی هر لنز با یک یا دو عدد مشخص می شود، ولی این اعداد چه معنی دارد و در عکس های ما چه تاثیری می گذارد؟ در ادامه هر آنچه باید در مورد تاثیر فاصله کانونی‌های مختلف در عکاسی بدانید آورده شده است.

فاصله کانونی یک لنز به این صورت تعریف می‌شود: فاصله ای بین مرکز نوری (optical center) و حسگر دوربین عکاسی (image sensor) است، در هنگامی که لنز روی بی نهایت فوکوس است.

مرکز نوری

مرکز نوری یک لنز، نقطه‌ای است درون لنز که در آن فرض می‌شود دو پرتو نور که از منابع مختلف داخل لنز آمده‌اند (دو خط آبی رنگ در عکس فوق)، با هم برخورد می‌کنند. فاصله کانونی کوتاه ‌تر میدان دید گسترده تری فراهم خواهند کرد ولی توانایی زوم را کاهش می‌دهند. و برعکس، فاصله‌های کانونی بلند‌تر میدان دید کوتاه ‌تری به شما داده اما با زوم خیلی بیشتر. در دوربین‌های DSLR فاصله کانونی لنزهای قابل تعویض بر حسب میلیمتر اندازه‌گیری می‌شود و اغلب این عدد روی لنز نوشته شده‌است.

تاثیر فاصله کانونی های مختلف در عکاسی

لنزهای زوم با کیفیت، برای فاصله کانونی متفاوت ضریب F ثابتی ارائه می‌دهند( به عنوان مثال f/2.8 در ۳۵ میلیمتر و f/2.8 در ۸۰ میلیمتری)؛ در حالی که در لنزهای با کیفیت کم‌ تر، با بالا رفتن فاصله کانونی ضریب F هم تغییر می‌کند (مثلا f/3.5 در ۲۸ میلیمتر و f/5.6 در ۸۰ میلیمتری) ؛ و این یعنی بعد از زوم کردن لنز از حالت عریض به تله فوتو، حداقل یک پله نور را از دست داده اید. یک لنز با عدد f کمتر (با دریچه دیافراگم عریض‌تر) لنزی با کیفیت بالاتر به حساب می‌آید که به شما اجازه قدرت مانور بیشتری می‌دهد.

  • لنز نرمال/استاندارد:‌لنز نرمال لنزی است که فاصله کانونی آن بین ۵۰ میلی‌متر و یا ۸۰ یا ۱۰۰ میلی متر در ساختار ۳۵ میلی‌متری است.
این مقاله را بخوانید
سنسور کوچک یا سنسور بزرگ

ویژگی های تصویر:

پرسپکتیو در این لنز مشابه چشم انسان است. اجزای صحنه نیز به طور معمولی قرار میگیرند. نه ریز و نه درشت.

این لنز مناسب برای عکاسی پرتره است مخصوصا برای فاصله کانونی ۸۵ تا ۱۰۰ میلی متر. چرا که ترکیب این لنز با دریچه دیافراگم باز یک تصویر با فوکوس کم و سوژه برجسته را به ما میدهد.

  • لنز واید یا زاویه باز:
    لنز واید انگل (wide angle lens) یا زاویه باز لنزی است که دارای فاصله کانونی کمتر از لنز نرمال است. تمام لنزهایی که عدد فاصله کانونی آنها زیر ۴۳ است، یعنی از حدود ۴۳ تا ۵ میلیمتر جزو این دسته از لنزها قرار می‌گیرند.

ویژگی تصویر:

عکاسی با این لنز اغراق در عکس ها را به وجود می آورد.بهم ریختگی پرسپکتیو همراه با اعوجاج زیاد از ویژگی های این لنزهاست.در این لنز اجسام و موضوعات ریزتر، عمق میدان وضوح تصویر نیز زیاد است.

به خاطر دید وسیعی که ایجاد میکند در عکاسی طبیعت، شاخه ای از عکاس معماری و عکاسی فاین آرت کاربرد فراوانی دارد.

  • لنزهای تله فوتو:‌

لنزهایی که فاصله کانونی آنها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر جای دارند جز لنزهای تله فوتو محسوب می‌شوند.

ویژگی های تصویر:

فشردگی تصویر زیاد است و پرسپکتیو در این لنزها کم است.اجزای صحنه درشت تر نمایان میشوند. این لنزها عمق میدان وضوح کمی به تصویر می‌دهند.

برای عکاسی حیات وحش، پرتره، ورزشی و مستند بسیار مناسب هستند. در کل برای سوژه هایی که در فاصله های دور قرار دارند بسیار ایده آل هستند. چرا که میتوانید به راحتی و با عمق میدان کم روی سوژه مورد نظر فوکوس کنید.

  • لنز ماکرو:‌
این مقاله را بخوانید
تاثیر فاصله کانونی های مختلف در عکاسی

در لنز های ماکرو فاصله ی کانونی بین ۵۰ تا ۲۰۰ می باشد.

ویژگی تصویر:

فاصله کانونی لنز دوربین عکاسی جیستلنزهای ماکرو برای عکاسی از اجسام ریز یا عکاسی کلور آپ بسیار مناسب اند. این لنزها به عکاس این توانایی را می دهد تا که روی سوژه مورد نظر در فاصله فوکوس ماکرو به خوبی فوکوس کند و عکس شارپ و واضحی را بدست آورد.