بهترین اسپیدلایت های نیکون

اسپیدلایت های نیکون

اسپیدلایت‌ها نیز همانند دیگر تجهیزات عکاسی مشخصات مختلفی دارند که در زمان خرید باید به تمامی آنها دقت داشته باشید تا مورد مناسب خودتان را پیدا کنید، بعضی از این اطلاعات را ممکن است هیچ وقت مورد بررسی قرار نداده باشید، اطلاعاتی که قطعا در انتخاب شما موثر خواهند بود.من در این مطالب به شما بهترین اسپیدلایت های نیکون را معرفی می کنم تا براساس نیاز و اطلاعات خود اسپیدلایت  تهیه کنید.

تنوع منابع نور در کار عکاسی بسیار زیاد است و احتمال دارد  یک فرد تازه کار قادر به تشخیص ان نیست  که کدام یک برای سبک او مناسب‌تر است. از استروب‌های بزرگ گرفته تا نورهای ثابت LED و یا حتی هالوژن‌ها و استیک لایت‌ها … که هر کدام کاربرد مشخصی در یک سبک عکاسی دارند. اسپیدلایت‌ها هم نوعی از همین منابع نور هستند که عملکرد آنها به صورت چشمک زن بوده و نور ثابتی ندارند و از همین رو به درد فیلم برداری نمی‌خورند و تنها برای عکاسی طراحی شده‌اند.

کاربرد اسپیدلایت‌ها

اسپیدلایت‌ها را می‌توان به صورت تکی یا چندتایی مورد استفاده قرار داد، برای اتصال آنها هم می‌توانید هم به روش مستقیم عمل کنید، در اصل نور را به کفشک دوربین متصل کنید و هم از روش‌های دیگر استفاده کنید، برای مثال نورهایتان را روی سه پایه گذاشته و یا روی دستتان نگه دارید و با استفاده از یک رادیو تریگر آنها را کنترل کنید

اگر بخواهید از چند شاخه نور استفاده کنید به  یک رادیو تریگر هم نیاز دارید. اسپیدلایت‌ها اغلب نسبت به سایر منابع نور موارد استفاده‌ی کمتری دارند، اما می‌توان از آنها نیز در شرایط مختلفی استفاده کرد، به خصوص که قابلیت حمل و نقل بسیار خوبی دارند. برای همین اکثر عکاسان خیابانی معمولا یکی از آنها را در کیف تجهیزات همراه خود دارند.

این مقاله را بخوانید
کنتراست چیست و چطور کنتراست ایجاد کنیم؟

بهترین اسپیدلایت های نیکون

Nikon Speedlight SB-500

اسپیدلایت SB-500 ویژگی زوم را به کاربر ارائه نمی‌دهد و فاصله کانونی آن ثابت بوده و معادل یک لنز ۲۴ میلی متری روی یک دوربین فول فریم است. همچنین با دو باتری کار می‌کند که از چهار باتری معمول بهتر است، هرچند که ابعاد باتری‌های پشتیبانی شده AA است. حتی در این روش ، مدت زمان بازیابی بعد از یک بار فلش زدن با قدرت کامل بسیار طولانی است و در استفاده از باتری‌های NiMH یا قلیایی به ترتیب حدود ۵ تا ۷ ثانیه می‌باشد. حداکثر قدرت خروجی آن نیز ۲۴ متر است که کاملا قابل قبول می‌باشد، و قابلیت چرخش ان هم می‌توان گف که اسپیدلایت SB-500 را تا ۹۰ درجه به صورت عمودی و ۱۸۰ درجه به صورت افقی بچرخانید.

پیشرفت‌های بیشتر شامل سیستم مادون قرمز بی سیم و Auto FP برای استفاده از فلش با سرعت شاتر تا حداکثر موجود در بدنه‌ی دوربین خود می شود. یکی از ویژگی  هایی که بسیار جالب است این که اسپیدلایت از یک لامپ LED ثابت نیز در کنار همان نور اصلی استفاده می‌کند، که می‌تواند برای فیلمبرداری از راه دور و همچنین عکاسی بسیار مفید باشد.

ویژگی Speedlight SB-500

 بهترین اسپیدلایت های نیکونقدرت فلش ( در ایزوی ۱۰۰ ) : ۲۴ متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : ۹۰ درجه، ۱۸۰ درجه | محدوده‌ی زوم : ۲۴ میلی متر، بدون زوم | سیستم وایرلس : Commander / slave IR | ابعاد : ۶۷ در ۱۱۵ در ۷۱ میلی متر | وزن : ۲۲۶ گرم

Nikon Speedlight SB-700

مقایسه با بسیاری از اسپیدلایت‌های  نور مشابه از تولید کنندگان مستقل ،نیکون SB-700 دارای قدرت نسبتاً متوسطی است، ولی هنوز هم باید ثابت کند که به طور کلی کافی می‌باشد. این مدل همراه با یک کیف حمل، پایه، پنل دیفیوزر و فیلترهای رنگی برای متعادل سازی رنگ نور فلش با تنگستن یا نور فلورسنت ارائه می‌شود، درنتیجه تجهیزات زیادی هم در کنار آن وجود دارد.

این مقاله را بخوانید
بهترین میکروفن ها برای تولید محتوا

بهترین اسپیدلایت های نیکونمکانیسم بزرگنمایی موتوری ۲۴ تا ۱۰۵ میلی متری آن نیز امکان چرخش از -۷ تا ۹۰ درجه و چرخش کامل ۱۸۰ درجه‌ای به چپ و راست را امکان پذیر می‌کند، ترکیب شده است. سری آن همچنین شامل یک پنل پخش کننده‌ی نور و رفلکتوری با زاویه‌ی باز است که هر دو در SB-300 و SB-500 وجود نداشتند. برای روشن کردن آن نیز به چهار عدد باتری سایز AA نیاز خواهید داشت، سرعت بازیابی نیز پس از یک بار فعال شدن فلش با تمام قدرت حدودا ۲٫۷ ثانیه است که با باتری‌های NiMH سریع‌تر هم می‌شود، اما با باتری‌های عادی حدودا ۵٫۴ ثانیه یا حتی کندتر است.

یک نکته ی بسیار مهم این است که اگر می‌خواهید از i-TTL BL ( نور متعادل ) به حالت نوردهی منظم فلش i-TTL تغییر وضعیت دهید تا اولویت کمتری به سطح نور محیط داده شود، باید این کار را در بدنه‌ی دوربین میزبان انجام دهید.